آذریاعیادبزرگسالانتیمیحدس زدنداخل خانهکردیبازی محلی جورابین: تاریخچه و روش بازی + فیلم آموزشی

۱۳۹۹-۱۰-۱۴ ۱۳:۱۰به قلم بازیکوش4
https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2021/01/جورابین.jpg

فیلم: گزارشی از مسابقات بازی محلی جورابین: این مسابقات با شرکت چند تیم از شهرستان‌های کردنشین آذربایجان غربی و به مدت یک روز در مجموعه ورزشی شهر سیمینه بوکان برگزار شده است.     بازی‌های تصادفی یا اصطلاحاً شانسی را می‌توان از یک جهت، به دو دسته بزرگ تقسیم کرد: ۱. بازی‌هایی که شانس در...

فیلم: گزارشی از مسابقات بازی محلی جورابین: این مسابقات با شرکت چند تیم از شهرستان‌های کردنشین آذربایجان غربی و به مدت یک روز در مجموعه ورزشی شهر سیمینه بوکان برگزار شده است.

 

 

بازی‌های تصادفی یا اصطلاحاً شانسی را می‌توان از یک جهت، به دو دسته بزرگ تقسیم کرد:

۱. بازی‌هایی که شانس در آنها توسط یک ابزار تعیین می‌شود، مانند بازی‌های تاس‌دار یا بازی‌های کامپیوتری.

۲. بازی‌هایی که در آنها، شانس را رقیب انسانی برای شما طراحی می‌کند.

مثال بارز دسته دوم، بازی گل یا پوچ یا بازی محلی جورابین است. این بازی‌ها نیز تقریباً به طور کامل شانسی هستند؛ با این تفاوت که شانس را رقیب به شما عرضه می‌کند. این چه تفاوتی ایجاد می‌کند؟

یک تفاوت بزرگ در این حالت، این است که شانس تا حد زیادی به روان‌شناسی گره می‌خورد و بسته به مهارت‌های شناختی شما، از میزان شانس کم می‌شود. وقتی شما می‌خواهید تاس بیندازید، فرقی ندارد که در ذهن شما چه می‌گذرد. تاس کار خود را انجام می‌دهد و در مجموع احتمال شش آوردن، یک به شش است. اما وقتی بازی گل یا پوچ انجام می‌دهید، می‌توانید با دقت در چشمان بازیکن مقابل خود، برانداز کردن واکنش‌های او، نگاه کردن به میزان فشردگی یا لرزش دست و ارتباط چشمی مداوم، داده‌هایی را به دست آورید.

در مقابل، شخصی که گل را در دست خود پنهان کرده است نیز باید بتواند بر واکنش‌های خود مسلط باشد. بنابراین با اینکه گل یا پوچ یک بازی بسیار ساده، ابتدایی و شاید کودکانه به نظر برسد، وقتی آن را با بزرگ‌ترها بازی می‌کنید نیز وارد چالش می‌شوید و تصورتان تغییر می‌کند. بازی محلی جورابین یا جوراب بازی نیز در چنین حال و هوایی انجام می‌شود. با ما همراه باشید تا بیشتر با آن آشنا شویم.

مشخصات بازی جورابین

مدت زمان: ۴۵-۶۰ دقیقه

تعداد نفرات: از ۲ تا ۲۰ نفر

رده سنی: +۷

مقدار شانس: زیاد

 

بازی جورابین اصالتاً کجایی است؟

بازی محلی جورابین ( گوروا بازی ) که از دسته بازی‌های دورهمی به شمار می‌آید، از بازی‌های بومی و محلی کردستان و آذربایجان غربی است که در بین عشایر دیواندره، سقز و بانه رواج بیشتری دارد ( جورابین را در گویش گورانی با اصطلاحات دیگر همچون « گوروا بازی »، « گوره وی بازی »، « گورا بازی » و در در بعضی مناطق نیز با اصطلاح « جوراب بازی » می‌شناسند). بنابراین این بازی را هم می‌توان یک بازی کردی و هم آذری دانست؛ چراکه در میان هر دوی این اقوام رواج دارد. با این حال ازآنجاکه مرکز اصلی این بازی شهرهای استان کردستان هستند و با توجه به اسامی خاص این بازی، در واقع یک بازی اصالتاً کردی است.

این بازی درشب‌هاى طولانی پاییز و زمستان همچنین شب‌هاى ماه رمضان انجام می‌شود. گاه جوانان از روستایى به روستاى دیگر می‌روند تا با هم رقابت کنند که در بعضی مناطق قوانین متفاوتی دارد. در پایان بازی گروه بازنده شب‌چره‌ای تدارک می‌بیند که شامل کشمش، مغز گردو، خرما یا سنجد است.

 

 

برای بازی جورابین چه وسایلی لازم داریم؟

  • ده جوراب پشمی

    جوراب های مخصوص بازی محلی جورابین بازی کردی
    جوراب‌های مخصوص بازی جورابین
  • میوه مازوج (گونه‌ای از درختان بلوط) یا هر شیء دیگری که بازی را با آن شروع کنید

    بازی کردی جورابین گیاه مازوج دورهمی
    میوه درخت مازوج به عنوان گل در بازی جورابین

دستورالعمل دقیق و قوانین بازی جورابین

برای شروع بازیکنان به دو تیم تقسیم می‌شوند و مقابل یکدیگر مى‌نشینند (گفتنی است که جورابین را می‌توان هم به صورت تیمی و هم به صورت دو نفره انجام داد).

هر گروه پنج جوراب پشمى رنگارنگ با دهانه در مقابل خود باز در مقابل خود می‌گذارند و گروه شروع کننده بازى به قید قرعه مشخص می‌شود. ابتدا یک نفر از گروه، چوب کوچکى را که مازوج نامیده می‌شود ( یا اگر مازوج در دسترس نبود، تیله یا سنگ ) را به تیم مقابل نشان می‌دهد و تک به تک دست خود را در جوراب‌ها وارد می‌کند. او باید با زیرکی مازوج را در یکی از جوراب‌ها پنهان کند.

حالا بازیکنان تیم مقابل باید بتوانند با مشورت با اعضای خود، حدس بزنند که مازوج یا تیله در کدام جوراب است.

روش دیگر این است که در هر دور، یک نفر از هر تیم به صورت چرخشی، مسئول حدس زدن باشد.

 

امتیازشماری جورابین

سوای مکانیسم بازی، مهم‌ترین بخش بازی، نحوه امتیاز شماری آن است.

تیم مقابل اگر بتواند در اولین انتخاب، مازوج را پیدا کند، یازده امتیاز می‌گیرد و جهت بازى عوض می‌شود.

اگر نتوانستند در انتخاب اول، مازوج را پیدا کنند، جوراب‌ خالى را کنار می‌گذارند و دوباره دنبال جوراب می‌گردند تا به جوراب اصلى نزدیک شوند و به این صورت امتیاز کمتری از دست بدهند. در ادامه اگر جوراب حاوى مازوج را پیدا کردند، باید جوراب‌هاى مانده را بشمارند و به همان تعداد امتیاز می‌گیرند و اگر هر بار اشتباه انتخاب کنند به تعداد جوراب‌هاى مانده، کسر امتیاز دارند. سقف امتیازات، توافقى است.

برایم مثال اگر یک تیم در انتخاب هفتم خود بتواند جوراب صحیح را (فقط از بین سه جوراب) حدس بزند، در آن دور صرفاً سه امتیاز می‌گیرد.

بازیکنان باید برای پیدا کردن مازوج در جوراب ها به حرکت دست و انگشتان  حریف خود و همچنین تغییر حالت در جوراب‌ها با دقت نگاه کنند.

امتیاز منفی در جورابین!

از مهم ترین قوانین جوراب بازی ، امتیاز منفی در این بازی است. نکته مهم این است که اگر تیمی نتوانست تا جوراب نهم به جواب برسد، و در واقع همه حدس‌هایش با شکست همراه شد، آنگاه فقط یازده امتیاز منفی می‌گیرد!

به عبارت دیگر، در این بازی دو امتیاز اضافه برای تیمی است که بتواند در اولین حدس به جواب برسد، و یازده امتیاز منفی برای تیمی که تا انتها به جواب نرسد.

این امتیازشماری بدیع و جالب ، از ویژگی‌های ممتاز و خاص جوراب بازی است که آن را به بازی‌های مدرن شبیه کرده است.

بهتر است برای اینکه بازیکنان امتیازات را از یاد نبرند، در هر دور امتیاز هر تیم روی یک کاغذ نوشته شود.

 

سفارش بازی اسکربل

 

 

 

4 نظر

  • سعید مهاجری

    ۲۰/۱۰/۱۳۹۹ در ساعت ۱۳:۰۶

    خیلی فرقی با گل یا پوچ نداره انگار!

    پاسخ

    • ساڕێژ

      ۰۳/۱۰/۱۴۰۰ در ساعت ۱۳:۲۸

      بلە خودمون میبافیم این جوراب ها دست ساز هستن البته توی مناطق کردستان یا و کرد نشین هم بعضی جا ها فروشی دارن ولی خیلی بە ندرت پیدا میشه و البتە قیمتشون هم بالاست تا دو میلیون میره بعضی مواقع

      پاسخ

  • ژیوار سلیمانی

    ۱۴/۰۱/۱۴۰۰ در ساعت ۱۲:۲۶

    واقعا ممنونم از توضیح خوبتان. برای امتیازشماری بازی خیلی گشتم ولی هیچ کدام خوب توضیح نداده بودند اما شما خیلی دقیق و روان گفتید موفق باشید.

    پاسخ

  • صادق

    ۲۹/۰۷/۱۴۰۰ در ساعت ۱۵:۴۶

    این جوراب ها رو از کجا میشه تهیه کرد؟ من خیلی گشتم همچین جورایی نیست توی بازار. خودشون می‌بافند؟

    پاسخ

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

دو × دو =