بختیاریبزرگسالانبیرون از خانهپرتحرکتیمیدرگیریسیزده به‌درشادکنترل منطقهبازی محلی تنور گرمه: دستورالعمل کامل همراه با فیلم آموزشی

۱۳۹۹-۱۰-۰۵ ۱:۱۰به قلم بازیکوش0
https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2020/12/v4-460px-Play-Capture-the-Flag-Step-16-Version-2-e1609045027832.jpg

بازی محلی تنور گرمه که به تنوربازی، تنیر خرابک یا تنجوربازی نیز شناخته می‌شود، اصالتاً یک از بازی‌های بروجرد است که در استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان رواج دارد. تماس بدنی از ویژگی‌های بارز بسیاری از بازی‌های محلی ایرانی است. حس یگانگی، بیرون آمدن از جلد خود و احساس با هم بودن، زمانی که افراد...

بازی محلی تنور گرمه که به تنوربازی، تنیر خرابک یا تنجوربازی نیز شناخته می‌شود، اصالتاً یک از بازی‌های بروجرد است که در استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان رواج دارد.

تماس بدنی از ویژگی‌های بارز بسیاری از بازی‌های محلی ایرانی است. حس یگانگی، بیرون آمدن از جلد خود و احساس با هم بودن، زمانی که افراد دست در دست هم می‌دهند یا دست در شانه یکدیگر می‌اندازند، تا وقتی تجربه نشود، قابل لمس نیست. در دنیای مدرن ما چنان از هم فاصله گرفته‌ایم که نهایت تماس بدنی‌مان با دیگران، دست دادن است و در آغوش کشیدن نیز فقط به صمیمی‌ترین افراد منحصر شده. به نظر می‌رسد در دوره پسا کرونا دست دادن نیز از تماس‌های بدنی ما انسان‌ها حذف شده و به سمتی می‌رویم که هر چه بیشتر از «دیگری» فاصله می‌گیریم.

این فاصله گرفتن از همنوع، مضار بسیاری دارد و بر دور شدن دلها از یکدیگر نیز اثر دارد. پذیرش این مطلب وقتی برایتان راحت خواهد بود که مثلاً در یک محیط رسمی با همکاران یا همکلاسی‌های خود، یکی بازی دورهمی از جنس تنور گرمه یا آسیاب بچرخ را بازی کنید! در آغاز ممکن است حس غریبی به شما دست دهد، ولی با گذشت چند دقیقه از بازی، به راحتی حاضر نیستید این تجربه بی‌نظیر را به اتمام برسانید. ما انسان‌ها بسیاری از رنج‌های زندگی را به وسیله با هم بودن، تحمل‌پذیر می‌کنیم. بنابراین عجیب نیست که هر چه از هم دورتر و هر چه تنهاتر می‌شویم، زندگی برایمان سخت‌تر می‌شود؛ به حدی که امیل دورکیم، جامعه‌شناس فرانسوی در تحقیقاتش به این نتیجه رسید که نرخ خودکشی در میان افراد منزوی و تنها بسیار بیشتر از جوامع همبسته و پرارتباط است.

ویژگی بارز بازی تنورگرمه این اتحاد و یگانگی در تماس متحد بدنی است. وقتی تنور تشکیل می‌شود، با اینکه رقبا به قصد سواری گرفتن روی تنور می‌پرند، یگانگی افراد، تحمل این حمله را آسان می‌کند. وگرنه هیچ‌یک از ما به راحتی حاضر نیستیم تنهایی به کسی سواری بدهیم!

ملزومات برای تنور بازی

  1. طناب برای وصل کردن سالار به هم‌تیمی‌ها
  2. گچ یا زغال برای کشیدن دایره روی زمین

تنور بازی تنور گرمه تنجور بازی

دستورالعمل تنور گرمه

برای انجام تنور بازی ابتدا افراد به دو تیم تقسیم می‌شوند و افراد هر تیم باید برابر باشد. معمولاً تعداد افراد هر تیم حداقل باید چهار نفر باشد و با کمتر از هشت نفر نمی‌توان این بازی را انجام داد.

هر تیم یک سالار یا اصطلاحاً شاطر دارد. تیمی که قرعه را می‌بازد، تنور را تشکیل می‌دهد. یعنی همه بازیکنان به جز سالار، دست در شانه یکدیگر می‌اندازند و سرها را به هم نزدیک می کنند تا تنور که ساختاری مستحکم دارد ایجاد شود.

در این لحظه، سالار با صدای بلند اعلام می‌کند: «تنور گرمه» که به معنای گرم بودن یا آماده بودن تنور است! حالا تیم دوم که دورتادور تنور ایستاده‌اند به سوی سوی تنور حمله می‌کنند و تلاش می‌کنند تا پشت اعضای تشکیل دهنده تنور بپرند و به این شکل، تا وقتی بتوانند دوام بیاورند سواری می‌گیرند. سالار با چرخش‌های سریع دور و درون تنور، تلاش می‌کند مانع نزدیک شدن نفرات تیم رقیب به تنور شود. اگر بتواند با پا ضربه‌ای به یکی از حمله‌کنندگان بزند، آن تیم دور را می بازند و باید این بار آنها تنور را تشکیل دهند.

چون پریدن روی پشت بازیکنان تنور دشوار است، امکان به هم خوردن تعادل و سقوط بازیکن از روی تنور زیاد است و گاهی سالار منتظر می‌ماند تا فرد سقوط کند و لگدی به وی بزند.

بازیکنان رقیب سعى می‌کنند حتى روی خود سالار هم سوار شوند. در این حالت هیجان بازى دوچندان می‌شود.

تقویت مهارت‌ها و توانایی‌ها

  1. تعامل گروهی و همکاری
  2. سرعت عمل
  3. تیزبینی
  4. حس مسئولیت
  5. افزایش آستانه صبر و تحمل در مقابل مشکلات
  6. افزایش حس اعتماد به هم‌تیمی

تنور بازی,معرفی تنور بازی,معرفی بازی های محلی بروجرد

 

گفتنی است که بازی محلی تنور گرمه با تفاوت‌ کوچکی در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی با نام «اوستا میندی» انجام می‌شود و مشخص نیست کدام‌یک، از دیگری اقتباس شده است. شدت تشابه به حدی است که می‌توان حتی آنها را یک بازی واحد دانست.

 

شما هم این بازی را در سیزده به در امسال امتحان کنید و تجربه و خاطرات خودتان را درباره بازی تنور گرمه برایمان بنویسید😉

با کلیک بر روی اینجا همین پست را در کانال بازیکوش نیز ببینید.

 

سفارش بازی اسکربل

 

مطالب مرتبط:

بازی تازادان انزلی

بازی اوستا میندی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

1 × 2 =