بردگیمبزرگسالانچند نفرهداخل خانهکودکانمعرفی بازیآموزش بازی لودو؛ تاریخچه و قوانین + لینک دانلود لودو کینگ

۱۴۰۰-۰۱-۲۵ ۹:۰۱به قلم بازیکوش0
https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2021/04/81dhQhL7OAL.jpg

لودو (ludo که به لاتینی به معنای «من بازی می‌کنم» است) یک بازی رومیزی استراتژیک برای دو تا چهار بازیکن است که در آن بازیکنان مهره‌های خود را از ابتدا تا انتها مطابق اعداد روی تاس جلو می‌برند. این بازی نیز مانند منچ و سایر بازی‌های مشابه، از بردگیم هندی پارچیزی گرفته شده است؛ اما...

لودو (ludo که به لاتینی به معنای «من بازی می‌کنم» است) یک بازی رومیزی استراتژیک برای دو تا چهار بازیکن است که در آن بازیکنان مهره‌های خود را از ابتدا تا انتها مطابق اعداد روی تاس جلو می‌برند. این بازی نیز مانند منچ و سایر بازی‌های مشابه، از بردگیم هندی پارچیزی گرفته شده است؛ اما کمی ساده‌تر است. لودو و انواع مختلف آن در بسیاری از کشورها و با نام‌های مختلف محبوب است.

با توجه وجود نسخه‌های بسیار فراوان و متنوع پارچیزی (از نسخه آلمانی منچ گرفته تا نسخه بریتانیایی آکرز) و موفقیت نسخه‌های دیجیتال آن در بازار، به نظر می‌رسد محبوبیت این نوع بازی‌ها عمدتاً به دلیل ساختار بسیار ساده، روان، سرعتی و کم‌قانون آنها باشد. انعطاف در تعداد نفرات، قابلیت تعامل بین بازیکنان (زد و خورد)، یادگیری بسیار آسان آن برای پایین‌ترین رده‌های سنی و قیمت مناسب، این خانواده را رفته رفته به کلاسیک‌ترین بردگیم دنیا تبدیل می‌کند؛ وضعیتی که در بازی‌های ویدیویی برای سوپر ماریو (قارچ‌خور)، در بازی‌های کارتی برای ورق و در بازی‌های ورزشی برای فوتبال رقم خورده است.

مشخصات بازی لودو

تعداد نفرات: ۲-۴

رده سنی: +۴

مدت زمان: ۳۰-۶۰

درصد توزیع شانس: بالا (کمتر از منچ)

بازی لودو شبیه منچ

تاریخچه لودو

لودو نیز جزو بازی‌هایی است که اصالتاً به پارچیزی (pachisi) برمی‌گردد. پارچیزی در قرن ششم میلادی و در کشور هندوستان ابداع شد. نسخه اصلی این بازی نیز در حماسه‌نامه مهابهارتا شرح داده شده است. این بازی در دوران باستان به چوپار نیز معروف بوده  و امپراطوران مغول هند، نسخه معاصر آن را بازی می‌کرده‌اند.

پارچیزی دقیقاً همانند مار و پله، با تغییراتی در سال ۱۸۹۶ و به عنوان لودو به انگلستان رسید و در آنجا به عنوان یک بازی جدید ثبت رسمی شد. نیروی دریایی سلطنتی نیز لودو را بازطراحی کرد و آن را به بازی تخته ای آکرز تبدیل کرد.

قوانین خاص

آموزش ویدیویی بازی لودو

 

بازی لودو از نظر گیم پلی تقریباً همان منچ است؛ اما در بعضی دستورالعمل‌های جدید چند تفاوت جدی دارد که می‌تواند آن را جذاب‌تر و استراتژیک‌تر کند:

  1. در لودو علاوه بر چهار خانه شروع، چهار نقطه دیگر که با ستاره مشخص شده‌اند، نقطه امن به حساب می‌آیند و در این خانه‌ها کسی نمی‌تواند بازیکن دیگر را بزند.
  2. اگر دو مهره هم‌رنگ شما در یک خانه قرار بگیرد، آنگاه می‌توانید آنها را روی هم قرار دهید و آن خانه بلاک می‌شود. یعنی مهره‌های رقیب نمی‌توانند از آن خانه عبور کنند.
  3. اگر دو مهرۀ خود را روی هم قرار دهید (اصطلاحاً مهره دوبل) از آن به بعد همزمان با هر دو مهره حرکت می‌کنید.
  4. یک خانه بلاک شده توسط مهره دوبل را فقط می‌توان توسط یک مهره دوبل دیگر زد.

بازی لودو بازیکنان در حال بازی

 

۵. اگر دو مهره دوبل به یکدیگر برسند، علاوه بر اینکه بازیکن عقبی می‌تواند مهره دوبل جلوی خود را بزند، می‌تواند فقط یکی از مهره‌های خود را جدا کند و روی سر مهره دوبل حریف قرار دهد. در این صورت، به جای اینکه مهره دوبل حریف را بزند، مهره‌های زیر خود را قفل می‌کند و مانع حرکت کردن آنها می‌شود.

۶. خانه در لودو، تک خانه است و بازیکن حتما باید همه چهار مهره اش را دقیقاً به خانه مرکزی صفحه برساند.

 

نسخه دیجیتال: لودو کینگ!

بازی جدید لودو
لودو کینگ، نسخه دیجیتال بازی لودو

بازی لودو کینگ که در سال ۲۰۱۶ و توسط استودیوی هندی Gametion Technologies Pvt Ltd  به بازار عرضه شد، متعلق به ویکاش جیسوال است. این نسخه در موتور بازی Unity ساخته شده و در سیستم‌عامل‌های اندروید، ویندوز فون، کیندل، iOS و مایکروسافت ویندوز قابل اجراست. این بازی، بازطراحی بازی رومیزی لودو است. لودو کینگ برای اولین بار در تاریخ بیستم فوریه ۲۰۱۶ در فروشگاه App Apple عرضه شد و به طور مداوم در بخش اول بازی برتر رایگان فروشگاه App Apple و فروشگاه Google Play رتبه یک را داشته است.

 

ضمناً لودو کینگ اولین نرم‌افزار گیم در هند است که پانصد میلیون دانلود را پشت سر می گذارد. لودو کینگ در سی کشور منتشر شده و به چهارده زبان موجود است.

این بازی را هم به صورت چندنفره، هم با کامپیوتر و هم به صورت آنلاین می‌توان انجام داد.

لینک دانلود نسخه اندروید لودوکینگ 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

19 − هفده =