بزرگسالانترسناکتیمیجناییخارجیداخل خانهدورهمیمهیجنقش‌آفرینیهالووینآموزش بازی مافیا: دستورالعمل مافیا همراه با نقش‌ها و اصطلاحات + فیلم آموزشی

۱۳۹۹-۱۲-۱۶ ۹:۱۲به قلم بازیکوش20
https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2021/03/godfather1.jpg

بازی مافیا را می‌توان یک انقلاب اساسی در بازی‌های گروهی بزرگسالان دانست؛ یک بازی دورهمی کلامی، بسیار جدی و پرهیجان و بدون نیاز به هیچ‌گونه ابزار و لوازم. تقریباً همه آنچه را یک بازی کامل و جامع نیاز دارد، یک جا دارد. شاید برجسته‌ترین ویژگی این بازی، «تفاوت» باشد! بازی‌‌ای که شبیه هیچ‌یک از بازی‌های...

بازی مافیا را می‌توان یک انقلاب اساسی در بازی‌های گروهی بزرگسالان دانست؛ یک بازی دورهمی کلامی، بسیار جدی و پرهیجان و بدون نیاز به هیچ‌گونه ابزار و لوازم. تقریباً همه آنچه را یک بازی کامل و جامع نیاز دارد، یک جا دارد. شاید برجسته‌ترین ویژگی این بازی، «تفاوت» باشد! بازی‌‌ای که شبیه هیچ‌یک از بازی‌های قبل از خود نبود و منشأ بسیاری از بازی‌های پس از خود همچون اَوِلون، دراکولا و کودتا شد. در مطلب پیش رو با عنوان « آموزش بازی مافیا » که مرتباً به‌روز می‌شود، سعی کرده‌ایم اطلاعات کامل بازی را با دسته‌بندی منظم ارائه دهیم و همه نقش های مافیا را فهرست کنیم. همچنین سعی می ‌کنیم به مرور فیلم های آموزشی و فیلم‌هایی از نمونه بازی‌های مافیا را در این مطلب قرار دهیم. با ما همراه باشید.

فیلم آموزش بازی مافیا ورژن گرگینه
مافیا (به روسی: Мафия) یا گرگینه (werewolf) یک بازی گروهی و استدلالی است که نبرد بین یک اقلیت آگاه و یک اکثریت ناآگاه را شبیه‌سازی می‌کند.

آنچه شما را در این بازی پیروز می‌کند، توان سخن‌وری و نطق، آرامش و ارائه دلایل منطقی جهت اقناع، اغفال یا فریب سایر بازیکنان است. ابتدا بازیکنان به‌ طور مخفیانه تعیین نقش می‌شوند. در نخستین مرحله مافیا یکدیگر را می‌شناسند، اما شهروندان صرفاً از تعداد افراد مافیا آگاه‌اند و عده کمی از آنها نیز در طول بازی از برخی نقش‌ها اطلاع پیدا می‌کنند. در فاز شب بازی، مافیاها به طور پنهانی یک شهروند را انتخاب و از بازی بیرون می‌کنند یا اصطلاحاً به قتل می‌رسانند. در فاز روز که طولانی‌تر است و همه بازیکنان به نوبت در مقام سخنگو قرار می‌گیرند، بازماندگان درباره اینکه مافیا چه کسی است بحث و برای حذف یک مظنون رای‌گیری می‌کنند.

بازی تا وقتی ادامه پیدا می‌کند که همهٔ مافیاها حذف شوند (بُرد شهروندان) یا تعداد مافیاها و شهروندان به تساوی برسد (بُرد مافیا) یا یکی از شخصیت‌های مستقل که هر کدام شرایط برد متفاوتی دارد، برنده بازی شود. معمولاً در یک بازی نقش‌ها باید طوری چیده شود که برای هر شخصیت، شخصیت‌های مقابل و مکمل قرار گیرد.

مجموعه نمایش خانگی شب‌های مافیا و فیلم‌های گرگ‌بازی، گرگینه، آدمکش و نیز بازی میان ما و اپیک از روی این بازی ساخته شده‌اند. همچنین مسابقه ای باعنوان مسابقهٔ شهروند و مافیا از شبکه سلامت ایران به نمایش درآمد که به سناریوی مافیای شبکه سلامت معروف شد.

 

آموزش بازی مافیا : فاز شب، بازیکنان در حالت خواب و خدا در حال اعلام

 

خدا، گرداننده یا گاد

در آموزش بازی مافیا، نخستین نکته بحث گرداننده است که باید مسلط‌ترین بازیکن به بازی باشد. وظیفه اصلی خدا یا گرداننده در این بازی پیش بردن درست روند بازی است. هنگامی که شب می شود و همه بازیکنان چشمان خود را می بندند، خدا به‌ترتیب نقش‌ها را بیدار می‌کند و از آنها سوالاتی می‌پرسد. ترتیب سؤالات این‌گونه است:

از مافیا می‌پرسد: «قصد دارید چه کسی را بکشید؟»

از پزشک می‌پرسد: «چه کسی را نجات می‌دهی؟»

از کارآگاه می‌پرسد: «چه کسی را استعلام می‌کنی؟»

از حرفه‌ای می‌پرسد: «آیا قصد کشتن کسی را داری؟ اگر بله، چه کسی؟»

از دکتر لکتر می‌پرسد: «چه کسی را نجات می‌دهی؟»

در فاز روز، زمانی که تمام نقش‌ها بیدار شدند، خدا بازی را بدون طرفداری از گروه خاصی به جلو می‌برد. به همین ترتیب بازی با چرخه روز و شب ادامه می‌یابد تا در هر چرخه یک نفر کشته و از بازی خارج شود.

ضمناً خدا باید مسلط‌ترین بازیکن درباره قوانین مافیا باشد؛ چون با کمترین اشتباهی از سوی او، بازی در معرض خراب شدن کامل قرار می‌گیرد. ضمن اینکه خدا باید در تمام بازی، با حواس کاملاً جمع حضور داشته باشد تا ناخواسته اطلاعات اضافی را لو ندهد. نهایتاً اینکه اگر در جمع، بازیکنان کم‌تجربه وجود دارد، آموزش بازی مافیا و قوانین جزئی آن، بر عهده خداست.

مافیا

در یک گروه ده نفره معمولاً سه نفر مافیا حضور دارند که در اولین شبی که توسط خدا اعلام می شود با یکدیگر آشنا می‌شوند. هنگامی که افراد حاضر در بازی می‌کوشند تا مافیا را شناسایی و از بازی حذف کنند، مافیا باید نقش خود را به‌کلی کتمان کند و یا با دروغ، شهروندان را فریب دهد.

در آموزش بازی مافیا مهم است بدانیم که نقش مافیا مهم‌ترین نقش در این بازی است؛ چراکه اگر دیگران متوجه نقش آنها شوند، مافیاها به‌ترتیب از بازی حذف می‌شوند و هیجان بازی کاسته می‌شود. گروه مافیا برای اینکه بتوانند موفقیت بیشتری داشته باشند، باید در روز به‌خوبی با یکدیگر همکاری کنند و برای افرادی که می خواهند در شب بکشند، استراتژی مناسبی داشته باشند.

شهروند ساده

وظیفه اصلی شهروندان ساده در این بازی پی بردن به نقش مافیا با تمام دروغ‌هایی است که آنها می‌گویند. بهترین پیشنهادی که برای موفقیت در این نقش برای شما داریم، برقراری دوستی با افراد دیگر است و اینکه به نشانه‌های کلامی، غیر‌کلامی و شهود خود اطمینان کنید.

پزشک

پزشک جزو شهروندان به شمار می‌آید. او در فاز شب می تواند در صورت تشخیص درست، یکی از افرادی را که حدس می‌زند مافیا کشته‌اند نجات دهد. برای این کار کافی است زمانی که خدا نام او را صدا می‌زند، بیدار شود و با چشم یا انگشت به خدا بگوید که کدام بازیکن را نجات می‌دهد. البته پزشک می تواند در طول بازی فقط یک بار خودش را نیز نجات دهد.

کارآگاه

کارآگاه جزو شهروندان است. او در هر دوره از شب می تواند یکی از افراد را از خدا استعلام کند. یعنی با اشاره چشم یا دست به یکی از بازیکنان اشاره کند و از خدا بپرسد که آیا او مافیاست یا نه. خدا موظف است پاسخ کارآگاه را به درستی بدهد. در صورتی که کارآگاه بتواند مافیای اصلی را در شب شناسایی کند، می‌تواند در روز علیه او استدلال کند، ولی اجازه ندارد نقش خود را برای سایر شهروندان آشکار کند، بلکه صرفاً باید بتواند به صورت غیرمستقیم اعتماد شهروندان را جلب کند.

این پنهان‌کاری به نفع خود کارآگاه و شهروندان هم هست. چراکه موجب می‌شود مافیاها نتوانند کارآگاه را پیدا کنند و در فاز شب، جانش محفوظ‌تر باشد.

پدرخوانده (گادفادر، دون)

مهم‌ترین نقش در میان اعضای مافیا متعلق به پدرخوانده است. گادفادر تصمیم‌گیرنده نهایی در بازی است و می‌تواند با مشورت سایر اعضا دیگر مافیا یک نفر را از میان شهروندان انتخاب کند و با شلیک گلوله (اشاره چشم یا دست به خدا) از بازی حذف کند. مهم است بدانید که استعلام پدرخوانده یا دون منفی است و اگر کارآگاه، نقش او را از خدا بپرسد، خدا باید پاسخ منفی دهد و او را جزو شهروندان معرفی کند. این امتیاز بزرگی برای پدرخوانده به شمار می‌آید و اگر پدرخوانده در فاز روز، خوب بازی کند، همیشه سخت‌ترین مافیا برای اخراج از بازی است.

 

دستورالعمل مافیا

هدف اصلی بازی مافیا از بین بردن گروه شهروندان توسط مافیا و یا برعکس آن است. در واقع زمانی که گروه شهروندان در اکثریت خود باشند بازی به نفع آن ها و درصورتی که مافیا مساوی اعضا شهروندان و یا بیشتر باشند بازی به نفع مافیا به اتمام می‌رسد.

فرض کنید که یک گروه ده نفره برای انجام بازی حضور پیدا کرده‌اند. نخستین قدم این است که کارت‌ها بین افراد پخش شود. این کار توسط خدا انجام می‌شود.

خدا کارت‌ها را به افراد می دهد و در کل پروسه پخش کارت‌ها توجه کافی را دارد که کسی از نقش دیگری آگاه نشود. در این گروه ده نفره تقسیم‌بندی‌ها به شکل زیر انجام می‌شود:

  • یک نفر کارآگاه
  • یک نفر دکتر
  • یک نفر پدرخوانده
  • دو نفر مافیا
  • پنج نفر شهروند

این بازی به دو بخش روز و شب تقسیم می شود. هنگامی که توسط خدا شب اعلام می شود، تمامی افراد باید چشمان خود را ببندند و تا زمانی که خدا نقش های آن ها را صدا نزده نباید چشمان خود را باز کنند. پس از آن هر کدام از نقش ها طبق گفته خدا باید چشمان خود را باز کنند تا خدا با آن ها آشنا شود. خدا به ترتیب نقش های پدرخوانده، مافیا، دکتر و کارآگاه را بیدار می کند.

شروع بازی

شب اول

خدا بازی را شروع می کند و از همه افرادی که در بازی حضور دارند می خواهد که چشمانشان را ببندند. پس از اطمینان از بسته بودن چشم ها، فرمان می دهد که مافیا بیدار شوند. مافیا بیدار و با یکدیگر آشنا می شوند.

روز اول

به دستور خدا همه افراد چشمان خود را باز می کنند و به این ترتیب بازی آغاز می شود. در این مرحله همه افراد برای جلو بردن بازی و پی بردن به نقش دیگران باید یکدیگر را متهم کنند. اگر متهم کردن افراد به درستی انجام شود به راحتی می توان در این مرحله رفتارهای غیر معمول را شناسایی کرد.

یکی از راه هایی که در این مرحله برای شناسایی دیگران به شما کمک می کند، پرسیدن سوال های واضح مرتبط با نقش افراد است. می توانید به چشمان طرف مقابل نگاه کنید و از او بپرسید که آیا او مافیا هست یا نه.

بعد از آن که تمامی افراد خود را ابراز کردند، نوبت به متهم کردن و کاندید کردن یک یا چند نفر به عنوان مظنون و یا مظنونین مافیا می رسد. سپس با اشاره خدا رای گیری برای کشتن یک نفر آغاز می شود. اگر مظنون بیش از یک نفر باشد، فردی که بیشترین رای را داشته باشد از بازی خارج می شود. فردی که از بازی خارج می شود نباید پس بیرون رفتن از بازی نقش خود را اعلام کند.

شب دوم

تمامی افراد به فرمان خدا چشمان خود را می بندند. خدا مافیا را بیدار می‌کند و از آنها می‌پرسد که قصد کشتن چه کسی را دارند؟ پس از آن دکتر بازی بیدار می شود و از او پرسیده می شود که چه کسی را می خواهد نجات دهد؟ و بعد از آن کارآگاه بیدار می شود و از آن پرسیده می شود که قصد پی بردن به هویت چه کسی را دارد.

روز دوم

دوباره خدا همه افراد را بیدار می کند. یکی از افراد حاضر در بازی کشته شده است مگر آنکه دکتر فرد مورد نظر را نجات داده باشد. بازی مافیا با همین روند در چرخه روز و شب ادامه می یابد تا زمانی که شهروندان بتوانند تمامی افراد گروه مافیا را نابود کنند و یا گروه مافیا بتوانند شهروندان را نابود کنند. این بازی تا حدی جذاب است که گاهی حتی پس از پایان یافتن بازی می توانید باز هم در مورد آن صحبت کنید و از خاطرات خوش بازی و فریب ها و پیروزی‌های آن بگویید.

 

قوانین مافیا

یک نکته مهم درباره آموزش بازی مافیا این است که مافیا می‌تواند به صورت سختگیرانه یا سهل‌گیرانه انجام شود و اینکه کدام قوانین و تا چه حد جدی برگزار شود، با توجه به تجربه و ترکیب بازیکنان، بستگی به تصمیم یا توافق خود بازیکنان دارد. با این حال، رعایت قوانین زیر در اغلب بازی‌های مافیا ضرورت دارد:

– در فاز روز، هیچ‌یک از بازیکنانِ نقش ویژه حق اطلاق نقش ندارد. برای مثال کارآگاه شهروندان اجازه ندارد بگوید من کارآگاه هستم.

– در فاز شب، هیچ‌یک از بازیکنان اجازه باز کردن چشم‌ها یا دید زدن ندارد. در صورتی که خدا متوجه این موضوع شود، آن بازیکن را از بازی اخراج می‌کند.

– در فاز روز، بازیکنان به صورت نوبتی صحبت می‌کنند و هیچ‌کس حق ندارد در صحبت نفر دیگر بپرد. در صورت تکرار شدن قطع سخنان، خدا می‌تواند از کارت زرد و نهایتاً کارت قرمز و اخراج بازیکن استفاده کند.

– اگر بازیکنی بخواهد پاسخ اتهامات را پس یا پیش از نوبت خود بدهد، از بازیکنی که در حال صحبت است، با علامت دست (نشان دادن یک دایره با انگشتان سبابه و شست)، درخواست صحبت یا اصطلاحاً درخواست چالش می‌کند. اگر بازیکنی که نوبت اوست، اجازه دهد، درخواست‌دهنده مطلب خود را مطرح می‌کند. گفتنی است که هر بازیکن در هر فاز روز، فقط اجازه گرفتن یک چالش را دارد.

– شروع صحبت در فاز روز، هر بار به صورت چرخشی انجام می‌شود. در روز اول شروع‌کننده به انتخاب خدا برگزیده می‌شود، و در روزهای بعدی، شروع‌کننده از نفر راست او چرخش می‌کند.

– در هنگام رأی‌گیری، چنانچه با بلند کردن دست انجام می‌شود، بازیکنان باید همزمان دست خود را بالا ببرند و اجازه ندارند تصمیم خود را تغییر دهند یا با نگاه به رأی دیگران و ارزیابی آن رأی بدهند. جریمه یا لغو رأی، در حوزه اختیار خداست.

– خدا هنگام صحبت کردن در شب، باید کاملاً مراقب باشد که اطلاعات اضافی و ناخواسته به شهروندان یا مافیاها منتقل نکند. برای مثال، اگر شهروندان در روزهای قبل دو مافیا را زده‌اند و فقط یک مافیا باقی مانده است، خدا نباید بگوید: «مافیا بیدار بشه»، بلکه باید بگوید: «مافیاها بیدار شوند» (تا شهروندان متوجه نشوند که فقط یک مافیا باقی مانده است). یا مثلاً اگر مافیاها کارآگاه یا پزشک را زده‌اند، خدا همچنان باید اسم آنان را صدا بزند و وظایفشان را گوشزد کند تا کسی از حذف آنها مطلّع نشود.

در همین زمینه بخوانید:
آشنایی با بازی مافیا کلاسیک و مافیای کلاسیک پیشرفته
آشنایی با اصطلاحات بازی مافیا

نقش‌های فرعی

نقش‌های فرعی بازی مافیا زمانی قابل اجراست که تعداد بازیکنان بسیار زیاد باشد. هر چقدر تعداد بیشتر بود، می‌توان از نقش‌های فرعی بیشتری استفاده کرد. برای مثال اگر یک جمع ۲۵ نفره داشته باشیم، می‌توان از همه نقش‌های فرعی زیر استفاده کرد، ولی برای یک جمع ده‌نفره، نهایتاً می‌توان حرفه‌ای و دکتر لکتر را به نقش‌ها افزود. ولی مثلاً اینکه در یک جمع پانزده نفره اولویت با کدام نقش‌های فرعی است، بستگی به سلیقه و تجربه بازیکنان دارد.

نقش‌های فرعی شهروندان

 

رویین‌تن یا جان سخت:  رویین‌تن یا جان‌سخت یکی از قوی‌ترین شهروندان بازی است. ویژگی اصلی او این است که در فاز شب، نامیرا می‌شود و اگر مافیا او را به عنوان قربانی انتخاب کنند، خدا او را در بازی نگه می‌دارد. با این حال تیم مافیا می توانند در فاز روز و با فریب شهروندان، او را به قتل برسانند. همچنین جان‌سخت کسی است که دو بار در فاز شب می‌تواند از خدا درخواست استعلام کند. یعنی از گرداننده بخواهد که فردا در فاز روز، بگوید کسانی که تا کنون از بازی خارج شده‌اند، چه نقش‌هایی داشته‌اند (این نقش استعلامی، در بعضی نسخه بر عهده گورکن است).

 

اسنایپر یا حرفه‌ایاسنایپر یا حرفه ای یکی از شهروندان است. او معمولاً دو تیر در اختیار دارد. با توجه به تعداد نفرات ممکن است این تیرها کم یا زیاد باشد. اسنایپر به دستور خدا بیدار می شود و به فردی که گمان می کند مافیا است، شلیک می کند. توجه داشته باشید، در صورتی که حرفه ای در انتخاب مافیا درست عمل کرده باشد در بازی می ماند و اگر به اشتباه به یکی از شهروندان شلیک کند خودش از بازی حذف می شود. این شخصیت می تواند از شلیک کردن خودداری کند. البته تیر اسنایپر بر جان‌سخت و پزشک تاثیر ندارد و خدا در روز اعلام می کند که تیر اسنایپر به هدف نخورد.

 

روانپزشک (دندان‌پزشک): روانپزشک یکی دیگر از اعضای تیم شهروندان است که می‌تواند در هر شب یکی از افراد را لال کند. فرد یادشده در روز بعد نمی‌تواند صحبت کند. البته روانپزشک نمی‌تواند در دو شب متوالی یک نفر را لال کند. اینکه به روانپزشک، دندان‌پزشک هم گفته می‌شود، بر این اساس است که می‌تواند دندان‌های یک بازیکن را بکشد و او قادر به حرف زدن نباشد (کسی که توسط روانپزشک (دندانپزشک) لال می‌شود، نمی‌تواند توسط کشیش از سکوت در بیاید.

 

قاضی: قاضی از شهروندانی است که توانایی دارد در فاز شب درباره نتیجه رأی‌گیری تصمیم بگیرد و به صلاحدید خود از مرگ یک شهروند جلوگیری کند! در واقع قضاوت آخر با اوست.

قاضی دو توانایی مختلف دارد: یک بار می‌تواند کسی را که در رأی گیری بیرون رفته است در بازی نگه دارد؛ یک بار می‌تواند پس از رأی‌گیری در مرحله دوم، نتیجه رأی‌گیری را عوض کند و یک نفر دیگر را تک‌رأی کند.

قاضی پس از اینکه مرحله دوم انجام شد، در آغاز شب بیدار می‌شود و یک بار می‌تواند هر کدام از دو توانایی‌اش را استفاده کند. با این حال اگر قاضی شب قبل توسط ساقی مست شده باشد، نمی‌‌تواند کاری انجام دهد. پس از خارج شدن یک بازیکن از بازی با رأی‌گیری، آن شخص باید دوباره بخوابد تا قاضی بیدار شود و تصمیم بگیرد که او را در بازی نگه دارد یا نه! یک راهنمایی در صورتی که قاضی شدید: اگر کسی تعداد رأی‌های دومش از رأی‌های اولش بیشتر بود، احتمالا شهروند است و می‌توانی او را در بازی نگه داری.

 

شهردار: شهردار، بزرگ شهر است که هم اطلاعات بیشتری نسبت به دیگر شهروندان دارد و هم قابلیت بسیار بزرگی دارد که می‌تواند شهر را نجات دهد. برگ برنده شهردار این است که او از همان شب اول (شب معارفه)، پزشک بازی را می‌شناسد (در فاز شب از خواب بیدار می‌شود و پزشک توسط گرداننده به او معرفی می شود). اما قابلیت شهردار که او را به ناجی شهر در لحظات حساس تبدیل می‌کند، این است که او می‌تواند یک بار در فاز روز و در خواب نیمروزی، رأی‌گیری را لغو کند و مانع از اخراج احتمالی یکی از شهروندان مهم بازی شود. به این صورت که گرداننده پس از دفاع اولیه متهمان، شهر را به خواب نیمروزی می‌برد،  شهردار را بیدار می‌کند و از او می‌پرسد که آیا مایل به لغو رأی‌گیری هست یا نه. اگر رأی دهد، رأی‌گیری لغز خواهد شد. البته چنانچه شهردار خودش در رای‌گیری متهم باشد، نمی‌تواند از قابلیتش برای لغو رأی‌گیری استفاده کند.

محافظ: این نقش که با عنوان روح نیز در میان مافیابازان شهرت دارد، می‌تواند در شب، یک نفر را برای محافظت انتخاب کند و فرد محافظت‌شده به مدت یک شبانه‌روز از هر گونه تیر و شات، در امان است، هرچند در رأی‌گیری می‌توان او را خارج کرد.

 

فرشته: شهروندی است که یک بار در طول بازی می‌تواند یکی از افراد کشته شده شب یا روز را به انتخاب خود به بازی بازگرداند. بیدار کردن فرشته به این نحو است که پس از پایان رای‌گیری روز و تمام عملیات‌های شب، یک لحظه همه به طور موقت همه بیدار می‌شوند و همه کشته‌های شب و روز اعلام می‌شوند، و دوباره شب می‌شود. به فرشته اعلام می‌شود از افرادی که اسم برده شده‌اند، می‌تواند یک نفر را به بازی بازگرداند. اگر فرشته بین آنها انتخابی داشته باشد،آن فرد به بازی برمی‌گردد.

البته فرشته اجباری برای استفاده از قابلیتش ندارد و در صورتی که خود فرشته جزو کشته‎‌ها باشد، تنها میتونه خودش را نجات دهد و اگر فرشته خودش جزو کشته‌ها باشد، باز گاد مرحله‌ بیدار کردن فرشته را به صورت فیک انجام می‌دهد تا مشخص نشود فرشته چه کسی است. همچنین در صورتی که فرشته از قابلیتش استفاده کند، در شب‌های بعد نیازی به اجرای این مرحله نیست.

 

 

ساقیساقی از اعضای شهروند است و رفتاری همانند روانپزشک دارد. ساقی در فاز شب یکی از بازیکنان را انتخاب می کند و بازیکن منتخب اصطلاحاً مست می‌شود. در واقع او به هر فردی اشاره کند، نقش آن فرد دیگر اجرا نخواهد شد. نکته مهم در مورد این شخصیت این است که او نمی‌تواند در دو شب پشت سرهم یک نفر را مست کند.

 

تکاور: با اینکه شباهت زیادی به حرفه‌ای دارد، ولی دقیقاً با آن یکی نیست و چنانچه تعداد بازیکنان مافیا بیشتر از ۲۰ نفر باشد، می‌تواند همزمان با حرفه‌ای در تیم شهروندان مورد استفاده قرار گیرد.

تکاور یک تیر دارد و زمانی می‌تواند از آن استفاده کند که مورد هدف تیر مافیا قرار گیرد. اگر تکاور در شب تیر بخورد و نخواهد تیرش را شلیک کند، در صورت نجات نیافتن توسط دکتر از بازی خارج می‌شود. اگر تیرش را شلیک کند و مافیا بزند، آن مافیا می‌میرد و اگر شهروند را بزند، در هر صورت (حتی در صورت نجات توسط دکتر) خودش از بازی خارج می‌شود. نکته: تکاور اگر رئیس مافیا را بزند، کسی از بازی خارج نمی‌شود.

 

کابوی: کابوی یک بار در طول بازی وسط روز بلند می‌شود، یک نفر را سفوار اسب خود می‌کند و به همراهش از شهر خارج می‌شود.  کابوی شهروندی است که معمولا از روز دوم به بعد نقش خود را می‌گوید ویک نفر را همراه خود از بازی خارج می‌کند. پس از بیدار شدن کابوی در همان لحظه شب می‌شود و دیگر کسی نمی‌تواند صبحت کند و رأی‌گیری رخ نمی‌دهد. اگر کابوی توسط ساقی مست شود، به تنهایی از بازی خارج می‌شود و نمی‌تواند کسی را بیرون ببرد.

بنا به سناریوی راوی، معمولاً طرف شخصی که همراه کابوی بیرون رفته است مشخص می‌شود. کابوی پس از آغاز رأی‌گیری نمی‌تواند بلند شود. راهنمایی: کابوی باید وقتی بلند شود که از منفی بودن یک نفر تقریباً مطمئن بشد؛ چون بیرون رفتن دو شهروند، مافیاها را بسیار قدرتمند می‌کند.

 

صبا: نقش صبا همانند نقش دزد است؛ ولی در گروه شهروندان. بنابراین صبا یک شب در طول بازی می‌تواند یک بازیکن را انتخاب کند و نقش او را به مدت یک شبانه‌روز ساعت تصاحب نماید. در این صورت باید حتما از قابلیت آن شخص استفاده نماید.

 

فدایی: وقتی یک نفر در حال حذف شدن از بازی است، فدایی می‌تواند داوطلب شود و به جای او بیرون برود. همچنین فدایی در مقابل رفتار تروریست (که پایین توضیح داده شده) می‌تواند به سرعت و نهایتا پس از ۷ ثانیه، با گفتن کلمه‌ی «فدایی» به جای فرد ترورشده از بازی خارج شود. رعایت قانون ۷ ثانیه بسیار مهم است. چون اگر زمان بیشتری بگذرد، فدایی یا بقیه‌ بازیکنان ممکن است با توجه به واکنش‌ها شخصیت فرد ترورشده را حدس بزنند. نهایتاً با توجه به اینکه شخصیت فدایی عملاً با اعلام نقش از بازی خارج می‌شود، فرشته، قاضی یا شهردار نمی‌توانند او را به بازی برگردانند.

 

 

نقش‌های فرعی مافیا

دکتر لِکتر: دکتر لکتر که جزو تیم مافیاست، پزشک مافیاها به شمار می‌آید. او درفاز شب می‌تواند بازیکنی را که «حرفه‌ای» به قتل رسانده، نجات دهد.

 

معشوقه: معشوقه در طول بازی کنش خاص و متفاوتی ندارد و همانند یک مافیای ساده بازی می‌کند، اما اگر به هر ترتیبی از بازی حذف شود، اعضای مافیا خشمگین می‌شوند و به تلافی، در شب بعدی، یک نفر بیشتر از تعداد معمول ترور می‌کنند. مثلا اگه قرار بوده که هر شب یک نفر ترور شود، شب بعد از قتل معشوقه، دو نفر ترور می‌شوند.

 

ناتاشا (سایلنسر): ناتاشا دقیقاً همانند روانپزشک است و می‌تواند یکی از افراد را لال کند، با این تفاوت که از اعضای تیم مافیاست. در بعضی بازی‌ها، ناتاشا معشوقه‌ رئیس مافیا هم هست و اگر دون بمیرد، معشوقه جای دون را می‌گیرد؛ البته تنها برای گرفتن تصمیم نهایی. یعنی اگر کارآگاه نقشش را استعلام بگیرد، مافیا اعلام می‌شود.

 

گروگان‌گیر: گروگان‌گیر یکی از اعضای تیم مافیاست که شب با یارانش بیدار نمی‌شود. با اینکه بقیه افراد تیم مافیا و گروگان‌گیر همدیگر را می‌شناسند (لایک یکدیگر را می‌بینند)، اما با هم بیدار نمی‌شوند (در واقع سناریوی شبی وجود ندارد). گروگان‌گیر هر شب یک شهروند را انتخاب می‌کند و آن شهروند نمی‌تواند از قابلیت خود د همان شب استفاده کند.

 

تروریست یا انتحاری: یکی از اعضای مافیاست و این توانایی را دارد که با اعلام کلمه‌ی «تروریست» یکی از افراد حاضر در بازی رو همراه خود از بازی خارج کند (تروریست، نقش مقابل فدایی است). تا وقتی تروریست زنده‌ است باید از قابلیت خود استفاده کند؛ یعنی اگر در رأی‌گیری‌ها رأی بالایی بیاورد و مشخص شود که قرار است اعدام شود، دیگر نمی‌تواند بلند شود و کسی را با خود از بازی بیرون ببرد؛ چون معلوم نیست خودش زنده می‌ماند یا نه! بنابراین اگر تروریست جزو مظنونین رای‌گیری نهایی باشد، تا قبل از انجام رای‌گیری می‌تواند اقدام به عملیات انتحاری کند.

 

 

نقش‌های تیم مستقل!

در صورت زیاد بودن تعداد بازیکنان مافیا، گاه از تیم مستقل نیز استفاده می‌شود. وجود تیم مستقل، بازی مافیا را از یک بازی دوطرفه به یک بازی سه طرفه تبدیل می‌کند که حداقل به نظر ما در تیم بازیکوش، نه تنها به جذاب بازی نمی‌افزاید بلکه بازی را تبدیل به بازی سیاسی می‌کند و ضربات جدی به گیم پلی بازی می‌زند. با این حال از آنجا که در برخی نسخه‌های مافیا از نقش‌های مستقل نیز استفاده می‌شود و در مطلب آموزش بازی مافیا قصد داریم همه نقش‌ها را معرفی کنیم، فقط برای آشنایی شما به برخی از آنها اشاره می‌کنیم؛ ولی استفاده از این نقش‌ها را چندان توصیه نمی‌کنیم.

 

کیلر: کیلر مستقلی است که که به تنهایی‌ بازی می‌کند و هدفش در بازی این است که از آشوب مافیاها به نفع خود استفاده کند و شهر را به تسلط خود درآورد. کیلر تفنگی دارد که هر شب می‌تواند به یک نفر شلیک کند. علاوه بر این در شب قابلیت نامیرایی دارد و از بازی خارج نمی‌شود. تیر کیلر توسط دکتر درمان می‌شود و نقش‌هایی مانند رویین‌تن، محافظ و … را از بازی خارج نمی ‎کند.

اگر کیلر توسط ساقی مست شود، تیرش نمی‌خوابد و خودش نیز قابلیت نامیرایی خود را از دست می‌دهد. شرط برد: کیلر در صورتی برنده بازی می‌شود که ۱. به سه نفر آخر برسد. ۲. تمامی مافیاها از بازی خارج شوند، یا ۳. تعداد مافیاها و شهروندان برابر شود و کیلر در بازی حضور داشته باشد. اگر دو مستقل در بازی حضور داشته باشند، هر کدام برای برد باید سایر مستقل‌ها را از بازی خارج کنند. نهایتاً باید گفت خوبیِ مستقل بودن این است که ترس تبر زدن یا یارفروشی ندارید!

 

گرگ نما: گرگ‌نما که یکی دیگر از شخصیت‌های مستقل بازی است که هر سه شب یک بار با بالا آمدن ماه، یک بازیکن را به گرگ‌نما تبدیل می‌کند. فقط شکارچی است که می‌تواند او را در فاز شب از بازی حذف کند. هر گرگ‌نما به طور جداگانه می‌تواند فردی را تبدیل به گرگ‌نما کند و در صورت انتخاب شدن شکارچی توسط گرگ نما، جمله گرگ نما اثری ندارد و فقط شانس خود را از دست داده است.

 

هزارچهره: شخصیت هر بازیکنی را که با رای گیری از بازی خارج می شود به مدت ۲۴ ساعت تصاحب می کند. هر شخصی که کاری روی او انجام دهد، اثر آن کار به خودش بر می گردد (آیینه وار) شرط پیروزی او باقی ماندن بین سه نفر آخر است.

 

برای آموزش همه نقش‌های فرعی مافیا می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

 

مافیای آنلاین!

مافیا را علاوه بر جمع‌های خانوادگی و دوستی یا در کافه‌ها، می‌توانید با گوشی‌های هوشمند خود به صورت آنلاین انجام دهید. نسخه‌های آنلاین بازی بسیار زیاد است. علاوه بر اینکه می‌توانید با نرم افزار این بازی را انجام دهید، در شبکه های اجتماعی مجازی همچون زوم نیز امکان استفاده از این قابلیت وجود دارد تا به صورت صوتی و تصویری بازی مافیا را انجام دهید.

یک نمونه از این نرم‌افزار را می‌توانید از اینجا دانلود کنید. در این نسخه، نقش‌های بازی از بازی اصلی مافیا پیروی می کند.

 

چارچی: با پول یک کیلو موز، یک بازی جذاب و عمری بخر!

سؤالات رایج درباره آموزش بازی مافیا

بازی مافیا حداقل با چند بازیکن انجام می‌شود؟

این بازی گروهی با حداقل چهار نفر به عنوان بازیکن و یک خدا قابل انجام است؛ ولی شکل مفصل بازی یا اصطلاحاً حالت بهینه آن، دست‌کم نیازمند هشت الی دوازده بازیکن (به جز خدا) است؛ چراکه مثلاً در حالت شش نفره، چنانچه مافیا دو نفر باشند، با کشته شدن فقط دو شهروند، مافیا به پیروزی می‌رسد و چنانچه مافیا یک نفر باشد، کار برای او بسیار سخت می‌شود.

در حالت مافیا کلاسیک که فقط با حضور پزشک، کارآگاه، مافیا و شهروند انجام می‌شود، فقط یک نفر مافیا می‌شود. برای جمع‌های کوچک این روش نیز بسیار جالب و از لحاظ روانشناختی، حاوی اطلاعات و دستاوردهای زیاد برای بازیکنان است.

نقش‌های اصلی بازی مافیا کدام‌اند؟

خدا، کارآگاه، پزشک، شهروند و مافیا.

هدف بازیکنان در بازی مافیا چیست؟

هدف اصلی بازی مافیا از بین بردن گروه شهروندان توسط مافیا و یا برعکس آن است. بازی زمانی به پایان می‌رسد که همه مافیاها شناخته شوند (پیروزی شهروندان) یا تعداد شهروندان و مافیاها برابر شود (پیروزی مافیا).

آیا می‌توان مافیا را بدون گرداننده (خدا) بازی کرد؟

اگر بخواهید مافیا را به راحتی بازی کنید، وجود نقش خدا برای انجام وظایف فاز شب و نظم و ترتیب در فاز روز، ضرورت دارد.

با این حال اگر محدودیت نفرات وجود دارد، می‌توان از روش‌هایی برای حذف نقش خدا استفاده کرد. یک روش، استفاده از نرم‌افزار است. نرم‌افزارهای خاصی که برای تعیین نقش و اعلام وظایف آنها در طول شب طراحی شده‌اند.

روش دیگر این است که در شب‌های اول و احتمالاً دوم یکی از بازیکنانِ داخل بازی، به طور قراردادی وظایف خدا را در طول شب به عهده بگیرد و با چشم بسته، نقش‌ها را به ترتیب اعلام کند، و هر بازیکن پس از شنیده شدن نامش، چشم خود را باز کند و فقط با فشار دادن پا یا دست بازیکن هدف خود، اکت خود را انجام دهد.

مافیا بدون خدا: چگونه با جمع‌های کوچک مافیا بازی کنیم

20 نظر

  • علیرضا

    ۰۱/۰۲/۱۴۰۰ در ساعت ۱۳:۳۱

    آقا متن به هم ریخته است فیلم رو هم نشون نمیده

    پاسخ

    • بازیکوش

      ۲۰/۰۲/۱۴۰۰ در ساعت ۱۳:۳۵

      ممنون از یادآوری تون دوست عزیز. بله، متأسفانه یک مشکل سیستمی برای مطلب پیش اومده که تا حدی حلش کردیم و در تلاشیم به صورت کامل اصلاح کنیم.

      پاسخ

  • دکتر لکتر

    ۱۳/۰۲/۱۴۰۰ در ساعت ۰۲:۱۱

    این نقش های فرعی که نوشتین خیلیاش رو اولین باره می بینم مثلا کابوی یا تفنگدار. واقعا بازی میشه اینها؟ کاش فیلم آموزشی داشتید ازشون.

    پاسخ

    • بازیکوش

      ۲۰/۰۲/۱۴۰۰ در ساعت ۱۳:۳۸

      سلام دوست عزیز. نقش‌های فرعی برای بازی مافیا هر روز در حال توسعه و گسترشه و دائم نقش‌های جدیدی طراحی میشه.
      درباره اینکه آیا می تونید با این نقش ها به صورت منسجم بازی کنید یا نه، خیلی باید دقت کرد که این نقش ها متناسب با پک خودشون باشند و اثر نقش های دیگه رو از بین نبرند یا تأثیر منفی روی نقش های دیگه نذارند.
      اینکه همه نقش ها رو در اینجا به صورت یک جا معرفی کردیم، صرفاً برای کامل شدن متن بوده، وگرنه حتما به سناریوی کلی توجه کنید و نقش ها رو با دقت انتخاب کنید.

      پاسخ

  • حامد

    ۲۰/۰۲/۱۴۰۰ در ساعت ۲۱:۲۲

    عالی بود فقط فیلمی که گذاشتید برای گرگینه اس که اصطلاح های خودشو داره. مشابه همین فیلم و برای بازی مافیا با نقش های کامل ندارین؟ اگه داشته باشین ممنون میشم برام ایمیل کنید.

    پاسخ

  • Behnam

    ۲۱/۰۲/۱۴۰۰ در ساعت ۲۳:۳۱

    خیلی عالی بود.

    پاسخ

    • فاطمه اکبری

      ۰۶/۰۴/۱۴۰۰ در ساعت ۲۲:۳۵

      منابع برای تاریخچه مافیا چیه؟ شما اطلاعات بیشتری نسبت به بقیه سایت ها دارید ولی منبع رو مشخص نکردید. برای رفرنس دهی مقاله نیاز دارم. ممنون.

      پاسخ

      • بازیکوش

        ۱۰/۰۴/۱۴۰۰ در ساعت ۱۰:۴۶

        سلام دوست عزیز
        مطالبی که در بخش مقدمه درباره تاریخچه مافیا آورده شده، در متن رفرنس دهی شده، ولی درباره دستورالعمل بازی، فعلاً منابع و مستندات چاپ‌شده و معتبر خاصی در زبان فارسی وجود نداره.
        البته در زبان انگلیسی رفرنس‌های معتبرتری وجود داره که اگر آموزش مافیا رو به زبان انگلیسی سرچ کنید، به راحتی میتونید بهشون دسترسی پیدا کنید.
        با آرزوی شادترین لحظه ها

        پاسخ

  • پرهام

    ۲۳/۰۲/۱۴۰۰ در ساعت ۱۸:۵۵

    فیلم آموزشی عالی بود. اولش زیرنویس نشون نمی داد کلی فحش دادم بهتون. ولی اسکرین و که بزرگ کردم نشون داد :))) دمتون گرم.

    پاسخ

  • Nazanin

    ۲۵/۰۲/۱۴۰۰ در ساعت ۰۱:۲۶

    فیلم آموزشی خیلی خوب بود. حیف که فقط برای سناریوی گرگینه رو گذاشتید. اگه ممکنه بقیه سناریوها مخصوصا سناریو روسی و شهر مشکوک هم بذارید. باز سر میزنم بهتون🌹

    پاسخ

  • رضا ق

    ۰۶/۰۳/۱۴۰۰ در ساعت ۱۸:۴۷

    وقتتون بخیر. برای تشخیص دقیق مافیا چه روش هایی هست؟ من معمولا توی تشخیص مافیاها ضعیف عمل می کنم و اینطور که شما نوشتید، زیاد تبر می زنم. اگه براتون مقدوره روشهای مختلف تشخیص مافیا رو وقتی شهروند ساده و پزشک هستیم توضیح بدید. مچکرم.

    پاسخ

    • بازیکوش

      ۰۶/۰۳/۱۴۰۰ در ساعت ۱۹:۱۱

      سلام دوست عزیز.
      بازی مافیا در مواقعی که شما به عنوان شهروند بازی می‌کنید، به‌شدت نیازمند تمرکز و توجه بالاست. روش‌های معمول، توجه به چهره بازیکن‌ها، اکت شب، نگاه‌های بازیکن‌ها به همدیگه و نوع استدلال کردن‌هاست. ولی خیلی پیش میاد که این موارد باعث سوءبرداشت و سوءتفاهم میشه و برعکس باعث می‌شه که شهروند رو به جای مافیا بیرون بندازید. اما روش‌هایی که به نظر ما می‌تونید از طریقش به تشخیص دقیق‌تری برسید:

      ۱. توجه به نوع رأی دادن‌ها و تناقض‌ها: مافیاها معمولاً رأی یکدستی در چند شب مختلف نمیدن و معمولاً سوار رأی اشتباه بقیه شهروندها میشن. بنابراین باید خوب به رأی دادن سایر بازیکن‌ها دقت کنید و اگر تناقضی دیدید، حتما در روز بعد دلیل این تناقض رو ازشون بپرسید.
      ۲. کاور کردن: مافیاهای حرفه ای معمولاً همدیگه رو کاور می‌کنند و فقط در موارد خاص و مواقع حیاتی دست به یارفروشی می‌زنند. بنابراین به کاور کردن‌ها به‌خوبی دقت کنید و اگر متوجه تناقض شدید، رأی بدید.
      ۳. تلاش برای تشخیص کارآگاه: کارآگاه از روزهای سوم به بعد به‌خوبی می‌تونه به تیم شهروندان کمک کنه. بنابراین اگر بتونید از بین حرف‌های بازیکنان متوجه بشید کدوم بازیکن کارآگاهه، با توجه به استدلالاتش می‌تونید از تبر زدن جلوگیری کنید.
      ۴. استفاده معقول از چهره خوانی و تشخیص زبان بدن: متأسفانه درباره زبان بدن و چهره، نمیشه با اطمینان و دقت عمل کرد. همیشه این احتمال هست که شما به خاطر هول شدن یک بازیکن، رنگ پریدگی و … به یک بازیکن اتهام بزنید و همین وضعیت، اتفاقاً باعث بشه که استرس اون بازیکن بیشتر هم بشه؛ ولی کاملاً ممکنه که این بازیکن یک شهروند باشه که حسّ خوبی برای بازی نگرفته و داره به اشتباه بیرون میره. مخصوصاً اینکه همیشه مافیا آماده است تا شهروندهایی رو که اشتباهی تارگت میشن، زیر رگبار بگیره و این وضعیت رو برای اون شهروند سخت تر میکنه. بنابراین اتکا به چهره خوانی رو فقط وقتی انجام بدید که با شواهد و قرائن دیگه، مثل استدلالات متناقض و آرای بی هدف همراه شده باشه. وگرنه احتمال تبر زدن شما بالا میره.

      به زودی در مقاله مفصلی به طور تخصصی تر و کامل تر درباره ترفندهای فریبکاری مافیا و روش های تشخیص مافیا صحبت خواهیم کرد.

      پاسخ

  • عبدی

    ۰۸/۰۴/۱۴۰۰ در ساعت ۰۱:۳۳

    این فان مافیا که میگن چیه؟ اگر میشه اون هم معرفی کنید. ما از مافیای معمولی خسته شدیم دیگه.

    پاسخ

    • بازیکوش

      ۱۰/۰۴/۱۴۰۰ در ساعت ۱۰:۴۱

      سلام دوست عزیز
      بازی فان مافیا ، یک ورژن جدید، خلاقانه و البته غیرجدی از بازی مافیاست که گروه game in game در مشهد اون رو همراه با چند مدل دیگه از مافیا برای اولین بار معرفی کردند. این مدل های متفاوت، مثل مافیا سرعتی و مافیا جیرینگی، برای ایجاد تنوع در بازی مافیا طراحی شدند و بسته به سلایق و ذائقه های مختلف، احتمالاً طرفدارهای خودشون رو پیدا می کنند. با این حال با توجه به اینکه مافیا کلاسیک یک سابقه تاریخی سی ساله داره و به صورت تکاملی رشد کرده و زوایدش زده شده، شاید این طراحی‌های جدید به راحتی نتونند با مافیای اصلی رقابت کنند.
      بازی فان مافیا دارای چهار نقش خواننده، نوازنده، رقصنده و شاباش دهنده است و یک فضای شاد رو برای بازی مافیا طراحی کردند.
      در فرصت مناسب این ورژن از بازی مافیا رو در سایت معرفی خواهیم کرد.
      با آرزوی شادترین لحظه ها.

      پاسخ

  • علی

    ۱۸/۰۴/۱۴۰۰ در ساعت ۱۷:۱۵

    روانپزشک می تونه در یک بازی دو بار یک نفر رو سکوت بده؟

    پاسخ

    • بازیکوش

      ۱۹/۰۴/۱۴۰۰ در ساعت ۰۹:۱۶

      سلام دوست عزیز.
      خیر. در بازی مافیا روانشناس یا روانپزشک هر بازیکن رو فقط یک بار (یک روز) می‌تونه در حالت ساکت قرار بده.
      با آرزوی شادترین لحظه ها.

      پاسخ

  • علیرضا

    ۱۹/۰۴/۱۴۰۰ در ساعت ۲۰:۴۵

    درباره اطلاق نقش سوال داشتم اگر یه نقش حساس مثل کارآگاه اطلاق نقش نکنه ولی کدی بده که جمع متوجه بشن کارآگاهه جریمه داره؟ اگر خیلی غیرمستقیم باشه چی؟

    پاسخ

    • بازیکوش

      ۲۰/۰۴/۱۴۰۰ در ساعت ۲۰:۲۱

      سلام دوست عزیز. وقت شما به خیر.
      اساساً درباره اطلاق نقش، در قوانین اصلی مافیا، اجماعی وجود نداره. بعضی معتقدند که چون این کار می تونه به عنوان یک نوع فریب استفاده بشه و تیم مقابل هم قابلیت استفاده از اون رو داره، اساساً اطلاق نقش نباید ممنوع باشه و استفاده از اطلاق نقش، خودش به جذابیت بازی اضافه می کنه.
      اما در ایران، اکثریت گروه های بازی، اطلاق نقش رو خطا می‌دونند. اگر شما هم با این قانون بازی می کنید، بنابراین اگر کُد اعلام شده به صورتی باشه که همه افراد متوجهش بشن، دیگه غیرمستقیم نیست و تفاوتی با اطلاق نقش صریح نداره. اما اگر طوری باشه که بازیکنها برداشت های مختلف داشته باشند، طبیعتاً دیگه کارکرد اطلاق نقش رو نخواهد داشت و مُجازه.
      با آرزوی شادترین لحظه ها.

      پاسخ

  • فربد صالحی

    ۲۸/۰۷/۱۴۰۰ در ساعت ۲۲:۳۴

    من هر وقت مافیا بازی میکنم تا دو سه روز بعدش به همه اطرافیام بدبینم و احساس میکنم خودمم آدم خوبی نیستم و بدبین تر از قبل شدم و اون زلالی قبل رو ندارم. به همین خاطر با اینکه از خود بازی لذت می برم اما در کل به نظرم‌ بازی خوبی نیست. شما همچین حسی نداشتین تا حالا؟

    پاسخ

  • مهدی

    ۱۴/۰۲/۱۴۰۱ در ساعت ۰۰:۰۹

    وقت بخیر اگر کسی اطلاق نقش مستقیم کند و اون اطلاق نقش تاثیر مستقیم در روند بازی داشته باشه، کل ساید کیک میشه یا فقط خودش کیک میشه؟

    پاسخ

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

پانزده + 19 =