بزرگسالانترسناکتیمیجناییداخل خانهدورهمیمهیجهالووینبازی های معمای جنایی : از مافیا تا غوره‌های خشم

۱۳۹۹-۰۷-۰۸ ۱۳:۰۷به قلم بازیکوش1
https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2020/09/Criminal.jpg

بازی‌های معمای جنایی (murder mystery gamse) از دسته بازی‌هایی هستند که معمولاً شب‌های هالووین انجام می‌شوند. هر بازیکن باید نقشش را در سناریو اجرا کند تا بازیکن‌ها بتوانند دنبال قاتل و انگیزه‌اش برای قتل بگردند و قاتل رو کشف کنند.

ژانر بازی معمای جنایی از جدیدترین و جذاب‌ترین ژانرهای بازی و مخصوصا پارتی گیم هستند که احساساتی همچون ترس، سوءظن، نگرانی را نیز تحریک می‌کنند و در عین حال به شما می‌آموزند که در این لحظات چگونه با خونسردی و نگاه منطقی، تلاش کنید تا صرفاً با نگاه تیزبین و دقیق، به حل مسئله بپردازید و از هیجانی شدن و برخورد غیرمنطقی بپرهیزید. معروف‌ترین بازی یا پارتی گیمی که از این مکانیزم استفاده می‌کند بازی مافیا ست که در آن شهروندان و به‌ویژه نقش کارآگاه باید دائماً همه بازیکنان را زیر نظر داشته باشند و بکوشند صرفاً با اتکا به قدرت منطق خود، مافیاها را که قاتلان شب هستند بیابند.

از این مکانیزم همچنین در بازی‌های دیگری همچون اوِلون و کودتا یا همون کوپ نیز استفاده شده است. گفتنی است که در همه این بازی‌ها، دقیقاً همانند معمای قتل یا خودکشی ، دائماً یک معمای جنایی طرح می‌شود و بازیکنان می‌توانند انواع مهارت‌های منطقی، هوشی و هیجانی خود را در این بازی‌ها تقویت کنند. جالب آنکه وقتی مافیا بازی می‌کنید، همزمان باید هم کارآگاه باشید و هم در مقام یک متهم هستید که مرتباً باید از خودتان دفاع کنید؛ و در مقابل اگر واقعاً نقش مافیا را داشته باشید، باید بتوانید خودتان را جای یک شهروند جا بزنید و همه شواهد و قرائن را جوری بچینید که دیگران را فریب دهید. بنابراین می‌توان گفت معماهای جنایی قتل یا خودکشی یا پیدا کردن قاتل می‌توانند کمک شایان توجهی نیز به بازیکنان بازی‌های سبک جنایی بکنند. بازی معمای جنایی غوره های خشم نیز یکی دیگر از بازی‌های این ژانر جذاب است که در ادامه دستورالعمل آن را مشاهده می‌کنید.

 

دستورالعمل

توضیحات این بازی‌ها مفصل است، و هر کس باید نقشش را در سناریو اجرا کند تا بازیکنان بتوانند دنبال قاتل و انگیزه‌اش برای قتل بگردند و قاتل را کشف کنند.

البته این بازی‌ها هر کدام یک جزوه بیست صفحه‌ای به عنوان دستورالعمل دارد و اینجا نمی‌توانیم کامل توضیح بدهیم؛ ولی معرفی‌شان می‌تواند برای علاقه‌مندان، مخصوصاً افرادی که از تیپ بازی‌های جنایی مثل مافیا خوششان می‌اید، جالب باشد تا جزوه‌هایش را که اینجا قرار می‌دهیم دانلود کنند و بازی را در مهمانی‌هایشان اجرا کنند.

این بازیها برای مهمانی‌های شش تا ۲۶نفره طراحی شدن و این نشان می‌دهد که انعطافش برای تعداد بازیکن خیلی زیاده. این بازی شامل سناریو و توصیف شخصیت است و اگه این‌ها آماده باشه، مهمون‌ها می‌توانند بازی را شروع کنند. در ادامه می‌خوایم یک نمونه‌ را مختصراً برایتان معرفی کنیم و لینک دانلود جزوه‌اش را  برایتان قرار می‌دهیم:

 

 

غوره‌های خشم (Sour Grapes of Wrath)

یک سال پیش رابرت کیلینگوُرث یک مزرعه خرید. شش ماه بعد در حالی مُرد که کارخانه شرابسازی و تاکستانش در حومه کالیفرنیا، به بیوه‌اش، الیزابت رسیده بود. البته رابرت، کلی طلبکار داشت و الیزابت هم هیچ سررشته‌ایدر تجارت نداشت؛ پس تصمیم گرفت که مزرعه را بفروشد تا بدهی‌ها را پرداخت کند؛ ولی بخاطر خشکسالی و اقتصاد خراب، مزرعه کلینگوُرث مشتری نداشت.

صبح یک روز پاییزی، شش نفر وارد مزرعه شدن تا الیزابت را ببینند و یکی از آنها یک قاتل خونسرد است:

۱. مایکل نایتشِید: این بنگاه‌دار، با برنامه قبلی از نیویورک آمده تا مزرعه را بخرد. رئیسش به او دستور داده که باید هر طور هست، زمین را به دست بی‌آورد.

۲. دکتر چلسی بَرِن: این نویسنده و روانشناس معروف، بعد از یک حمله عصبی به کالیفرنیای شمالی نقل مکان کرده  است تا استراحت کند و از قضا، همسایه کلینگورث‌ها شده.

برای دیدن ادامه این شش شخصیت و دستورالعمل بازی، جزوه رو از این لینک دانلود کنید.
whodunitmysteries.com/SourGrapesofWrath.pdf

دو سناریوی دیگر:
trevor-hopkins.org.uk/mystery/
.freedrama.net/mystery.html

 

 

با کلیک روی اینجا همین بازی را در صفحه اینستاگرام ما هم ببینید.

مطالب مرتبط:

صندلی داغ

یک نظر

  • میلاد

    ۰۱/۰۶/۱۴۰۲ در ساعت ۰۰:۲۸

    فایل pdf بارگزاری نمیشه و کار نمیکنه

    پاسخ

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

بیست − شانزده =