https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2020/11/Untitled-175-1.jpg

سی ثانیه (۳۰ seconds) یک بازی اطلاعات عمومی سرعتی در آفریقای جنوبی است. با اینکه این بازی، یک بازی جعبه‌ای و خریدنی است ولی آنقدر ساده است که به راحتی می‌توان آن را با کمترین تجهیزات ساخت و در خانه بازی کرد. در بازی سی ثانیه که در رده پارتی گیم ها قرار می‌گیرد، بازیکنان...

سی ثانیه (۳۰ seconds) یک بازی اطلاعات عمومی سرعتی در آفریقای جنوبی است. با اینکه این بازی، یک بازی جعبه‌ای و خریدنی است ولی آنقدر ساده است که به راحتی می‌توان آن را با کمترین تجهیزات ساخت و در خانه بازی کرد.

در بازی سی ثانیه که در رده پارتی گیم ها قرار می‌گیرد، بازیکنان معمولاً در تیم‌های دو تا شانزده نفره بازی می‌کنند. یک بازیکن باید کلمه‌ای را از توضیحات هم‌تیمی خود حدس بزند (مانند پانتومیم)، با این هدف که در ۳۰ ثانیه بیشترین پاسخ‌ ممکن را بگوید. محدودیت اصلی در توضیح این است که توضیحات نباید به هیچ وجه حاوی کلمه یا بخشی از کلمه واقعی باشد.

بازیکنان در حال بازی سی ثانیه دست‌ساز

مشخصات بازی

تعداد نفرات: ۲-۱۶ نفر

رده سنی: +۸

مدت زمان بازی: ۴۵-۶۰ دقیقه

زمان چیدن بازی: کمتر از یک دقیقه

توزیع شانس: متوسط

ناشر: ۹۹۹games

بازی دورهمی سی ثانیه 30 seconds

هدف بازی

هر تیم یک توکن را در امتداد مسیری از چند مربع شکل گرفته است، حرکت می دهد. هر مربع یک تصویر متفاوت بر روی خود دارد. تیم در هر دور یک کارت می‌کشد و سپس سی ثانیه وقت دارد تا پنج کلمه مختلف چاپ‌شده روی آن کارت را توضیح دهد. هر تیم می تواند برای هر پاسخ صحیح، توکن خود را یک مربع به جلو ببرد. هدف این است که به انتهای مسیر برسیم، اما تیمی که دومین مرحله را آغاز کرده، باید آخر از همه بازی کند.

دستورالعمل بازی

در بازی ۳۰ ثانیه در شروع هر دور ، تیم تاس مخصوص ۳۰ ثانیه را می اندازد تا مقدار آوانس آن دور مشخص شود.

تاس شش طرف دارد: دو طرف صفر، دو طرف یک، و دو طرف ۲. معنای این تاس این است که اگر یک تیم تاس مثلاً ۲ بیاورد، می‌تواند در آن دور، دو کلمه را رد بدهد و بگوید: «برو بعدی»؛ ولی اگر کسی صفر آورد، در آن دور هیچ آوانسی ندارد. 

بازی دورهمی سی ثانیه 30 seconds
صفحه و اجزای پارتی گیم  « سی ثانیه »

حالا یک بازیکن کارت می‌کشد. هر کارت یک طرف زرد و یک طرف آبی دارد. بازیکن باید از آن طرفی شروع کند که با خانه دارای توکن منطبق است. در هر طرف کارت، پنج کلمه نوشته شده است.

سپس تیم مقابل تایمر سی ثانیه‌ای را برمی‌گرداند. امتیاز تیم با در نظر گرفتن تعداد پاسخ‌های صحیح و کم کردن آوانس تعیین می‌شود. تیم با هر پاسخ صحیح، توکن خود را یک خانه جلو می‌برد.

پرسش‌ها در هر خانه، دارای دسته‌بندی خاص خود هستند و اطلاعات عمومی خود را نیاز دارند؛ مثلاً خانه دوم مربوط به اماکن است و خانه نهم مربوط به ورزش‌ها.

سرنخ‌ها

سرنخ ها در بازی سی ثانیه معمولاً کوتاه هستند و تأکید زیادی بر مترادف و ارتباطات دارند. برای مثال ، اگر جواب «گائوتِنگ» باشد ، سرنخ ممکن است به همین سادگی باشد: «ژوهانسبورگ در کدام استان است؟».  یک سرنخ احتمالی دیگر می‌تواند این باشد: «منطقه‌ای که به اسم اولین رئیس‌جمهور سیاه پوست آفریقای جنوبی» نامگذاری شده است، که جواب آن «خلیج نلسون ماندلا» است.

قوانین رسمی درباره سرنخ محدودکننده است و برای اشتباهات، حرکت به عقب پیش‌بینی شده است. غالباً قوانین ساختگی خودِ بازیکنان باعث افزایش سرعت و لذت بردن از بازی می‌شود.

 فهرست کلمات

۱. تهران
۲. احمدشاه قاجار
۳. عالی قاپو
۴. حافظ
۵. ملا نصرالدین
۶. تخت جمشید
۷. دیوار چین
۸. خداداد عزیزی
۹. پانتومیم
۱۰. پرسپولیس
۱۱. داعش
۱۲. پارالمپیک
۱۳. ساعت دیواری
۱۴. کتابخانه
۱۵. پرینتر رنگی
۱۶. کاغذ دیواری
۱۷. کره زمین
۱۸. پنجره فولاد
۱۹. کریستیانو رونالدو
۲۰. صندلی چرخدار
۲۱. کشتی فرنگی
۲۲. قاب عکس
۲۳. کمد
۲۴. پارچ
۲۵. تفنگ
۲۶. شیراز
۲۷. قابلمه
۲۸. خیام
۲۹. قم
۳۰. پلنگ
ازآنجاکه کلماتِ بازی ۳۰ ثانیه از نظر حدس زدن تفاوتی با فهرست کلمات بازی پانتومیم ندارد، برای دیدن کلمات بیشتر می‌توانید به مطلب پانتومیم مراجعه و واژگان را از آنجا دریافت کنید. با این توجه که کلماتی را انتخاب کنید که حداکثر دو بخشی هستند و از اصطلاحات طولانی و عجیب خودداری کنید.
تریلر بازی دورهمی سی ثانیه

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

15 − یک =