https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2021/05/Untitled-1.jpg

بازی آذری لپوق که در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی بازی می‌شود، از جمله بازی‌های پرتابی است که با کمترین وسیله و در محیط‌های باز قابل انجام است. هرچند بی‌شباهت به بازی دال پلان نیست، ویژگی‌های اختصاصی خود را نیز داراست. با ما همراه باشید تا بیشتر با این بازی آشنا شویم. مشخصات بازی تعداد...

بازی آذری لپوق که در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی بازی می‌شود، از جمله بازی‌های پرتابی است که با کمترین وسیله و در محیط‌های باز قابل انجام است. هرچند بی‌شباهت به بازی دال پلان نیست، ویژگی‌های اختصاصی خود را نیز داراست. با ما همراه باشید تا بیشتر با این بازی آشنا شویم.

مشخصات بازی

تعداد بازیکنان: ۲ - ۴

مدت زمان بازی: ۱۰ - ۲۰ دقیقه

رده سنی:ملزومات: دایره‌ای به شعاع ۳ متر

هدف بازی: سرگرمی، دقت نشانه‌گیری و پرتاب سنگ
بازی لپوق
بازی آذری لپوق

چطور بازی کنیم؟

برای شروع بازی لپوق بعد از تقسیم شدن نفرات به دو گروه، یک دایره به قطر تقریبا سه متری روی زمین صاف می‌کشند و در نقطه مرکزی دایره خطی به طول نیم متر رسم و خط دیگری موازی با خط وسط دایره در فاصله تقریبا دو متری دایره روی زمین می‌کشند.

بعد از قرعه‌کشی گروهی که بازی را شروع می‌کند به تعداد نفرات دو گروه سنگ‌های گردی با حدود وزن ۲۵۰ گرم روی خط مرکزی ردیف می‌کنند. بعد نفرات گروه شروع کننده با سنگی پهن که تقریبا ۱.۵ کیلوگرم وزن دارد پیدا کرده و روی خط بیرونی دایره می‌ایستد و با آن سنگ و با آن سنگ‌های پهن سنگ‌های کوچکی را که روی خط مرکزی ردیف شده‌اند می‌زنند تا از دایره بیرون بروند.

هر بازیکنی که موفق به این کار شد از جایی که سنگ پهن بعد از اصابت به سنگ‌های کوچک روی زمین افتاده می‌ایستد و با آن مجدداً سنگ‌های کوچک دیگر را می‌زند تا به بیرون بروند. اگر در ضربه‌ای موفق نشد تا از سنگ‌های کوچک به بیرون دایره بفرستد، عوض می‌شود و یک نفر دیگر می‌تواند با ضربات خود حتی همه سنگ‌ها را بیرون فرستاده و مال تیم خود کند.

بعد از نفرات گروه اول سنگ‌هایی که در داخل دایره باقی مانده‌اند به وسیله نفرات گروه بعد مورد هدف قراره می‌گیرند. اگر باز هم سنگی باقی بماند گروه‌ها به نوبت به همین ترتیب ادامه می‌دهند تا هنگامی که سنگه‌های کوچک تمام شود. هر تیم باید به تعداد نفرات خود از سنگ‌های داخل دایره بیرون بیاورد. گروهی که بیشتر از تعداد نفرات خود صاحب سنگ‌های کوچک شود، برنده است.

در ضمن در ابتدا که از خط بیرونی دایره می‌ایستد و ضربه می‌زنند اگر به سنگ‌های کوچک برخورد نکرد نفر بعدی از روی همان خط ضربه می‌زند ولی اگر برخورد کرده و سنگ‌های کوچک را جا به جا کرد، چه بیرون بیاید چه نیاید، نفرات بعدی همان تیم روی خط محیطی دایره می‌ایستد و ضربه می‌زنند. گفتنی است که اگر سنگ‌های کوچک از داخل دایره به خط محیطی نزدیک شوند، آن را اندازه می‌گیرند؛ اگر فاصله‌اش با خط محیطی دایره یک وجب شد دوباره آن را وسط دایره می‌اندازند.

بازی آذری لپوق
بازی آذری لپوق
بازی‌های مشابه
دال پلان

 

منبع: کتاب بازی‌های بومی محلی شمال غرب ایران، فصل دوم، ص۱۴۴.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

20 − سه =