آذریبختیاریبزرگسالانبیرون از خانهپرتحرکتیمیدرگیریسیزده به‌درکردیمهیجبازی محلی کمربند بازی یا قیش گوتدی + تصاویر و فیلم بازی

۱۳۹۹-۱۲-۰۲ ۲:۱۲به قلم بازیکوش1
https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2021/02/کمربند-بازی-یا-شلاق-بازی.jpg

کمربندبازی تقريباً در بيشتر نقاط روستايى و عشايرى ايران بازی می‌شود و با نام‌های قیش گوتدی، شلاق بازی و قیش بازی نیز شناخته می‌شود. این بازی با دو روش مختلف انجام می‌شود که در این نوشته هر دو روش را معرفی می‌کنیم.

بازی‌های فیزیکی و خشن، در بسیاری از جوامع و فرهنگ‌ها رواج دارد. مثلاً راگبی یا فوتبال امریکایی در غرب یا بازی‌های رزمی در شرق. هرچند نمی‌توان با اطمینان گفت، ولی این احتمال وجود دارد که چنین بازی‌هایی با هدف نشان دادن توانایی‌های جسمانی، آمادگی برای نبردهای تن به تن در جنگ‌های واقعی و نیز سخت‌گیری بر بدن برای مقاومت در برابر دشواری‌های زندگی طبیعی انجام می‌شده‌اند. بازی محلی کمربند بازی این بازى تقریبا در بیشتر نقاط روستایى وعشایرى ایران رواج دارد و با نام‌های قیش گوتدی، شلاق بازی، کمربندبازی، قیش بازی نیز مشهور است. این بازی نیز یک بازی بسیار فیزیکی، تا حدی خشن و البته مبتنی بر حفظ تعادل و سرعت عمل است که بازیکنان را به واکنش سریع، قوی و متمرکز وامی‌دارد. در واقع می‌توان گفت کمر بند بازی ترکیبی از بازی طناب‌کشی و زو است و شباهت‌هایی با بازی کلاه‌پران نیز دارد.

 

فیلم کمربندبازی یا بازی قیش گوتدی

مشخصات کمربندبازی یا قیش گوتدی

مدت زمان بازی: هر دور، ده الی بیست دقیقه

بازۀ سنی: +۱۴

تعداد نفرات: ۴ تا ۸ نفر

ملزومات

  • مقدار کمی گچ، زغال یا رنگ
  • کمربند یا ترنا ( طول هر کمربند یا طناب دومتر است)

 

روش اول: قدرتی و تعادلی

دستورالعمل

ابتدا دایره‌ای به قطر چهارمتر (یا بزرگ‌تر به اندازه‌ای که تمام بازیکنان در آن جا شوند) روی زمین بکشید. سپس به دو گروه تقسیم شوید. به قید قرعه یک بازیکن داخل دایره و گروه دیگر بیرون از دایره قرار می‌گیرد. یک گروه باید داخل دایره که به آن «کُو» می‌گویند قرار ‌گیرند. هر دو بازیکن (بازیکن داخل دایره و بیرون دایره) به یک کمربند نیاز دارند.

گروه داخل دایره یک سر کمربند را در نزدیک مرکز دایره می‌گذارد و سر دیگر آن به طرف محیط دایره است. بازیکن داخلی پای خود را روی کمربند می‌گذارد و شروع بازی اعلام می‌شود.

با اعلام آغاز بازی، بازیکنان خارج از دایره تلاش می‌کنند تا صاحب کمربند شوند و خود را به سر دیگر کمربند برسانند و آن را بردارند. آنها باید تلاش کنند تا بازیکنان داخل دایره را به بیرون بکشند. درهمین زمان بازیکنان داخلی باید تلاش کنند تا پای خود را به بازیکنان بیرونی برسانند و آنها را از بازی حذف کنند. البته باید حواسشان باشد که توسط بازیکن به بیرون از دایره کشیده نشوند.

 

بازیکن بیرونی با به دست آوردن یک کمربند از داخل دایره با ضرباتی به پای بازیکنان داخلی سعی می‌کند تا آنها را مجبور به عقب‌نشینی کند و کمربند‌های بیشتری به دست آورد.

کمربند بازی یا شلاق بازی
بازی محلی کمربند بازی یا شلاق بازی: تلاش بازیکن برای خارج نشدن از دایره و نگه‌ داشتن کمربند

 

قوانین بازی محلی کمربند بازی
  1. با خوردن پای بازیکن داخل دایره به بازیکن بیرونی، بازیکن بیرونی بازنده است و از بازی حذف می‌شود.
  2. بازیکنان داخلی فقط با استفاده از پا حق دفاع از خود و کمربند‌ها را دارند.
  3. در صورت حذف تمام بازیکنان بیرونی، تیم داخل دایره برنده بازی است.
  4. بازیکنان خارج از دایره با بیرون کشیدن بازیکنان داخلی، می‌توانند آن بازیکن را حذف کنند.

روش دوم: خشن و بی‌رحم!

دستورالعمل

روی زمین دایره‌ای با شعاع دو تا سه متر بکشید و به دو دسته تقسیم شوید. یک دسته داخل دایره بگیرید و یک دسته بیرون از دایره. شلاق ها را از مرکز دایره به طرف محیط پهن کنید. حالا دسته داخل دایره باید مراقب باشند تا اشخاص حریف که بیرون دایره هستند شلاقها را از چنگ آنها بیرون نبرند.

اما اشخاص داخل کُو با گذاشتن یک دست روی طناب‌ها در حالت درازکش و با یک پا می‌توانند به اشخاص حریف حمله کنند و آنها را با لگد بزنند؛ ولی درصورتی که شلاقی از دست آن ها برده شد اشخاص بیرون با شلاق به جان گروهی که در مرکز دایره است می افتند و آنان را با شلاق می‌زنند. بازیکنان داخل نیز بدون اینکه بتوانند از دایره بیرون بروند، صرفاً می‌توانند با پا دفاع کنند.

درصورتی که لگد افراد داخل دایره به یکی از شلاق‌زنان بخورد، بازیکنان جای خود را عوض می‎‌کنند. در این بازی گروه بیرون دایره گروه غالب هستند.

از قانون‌های این بازی این است که برای بیرون کشیدن کمربند تنها باید از زانو به پائین ضربه زده شود و بالای زانو خطا به حساب می آید. همچنین ضربه زدن با کمربند به بالای کمرممنوع است.

Image result for کمربند بازی

روش دوم بازی محلی کمربند بازی: بازیکنان بیرونی در حال شلاق زدن

توجه: در روش دوم بازی محلی کمربند بازی ، علاوه بر خطرات احتمالی مثل زخمی شدن، تورم پاها و دررفتگی انگشتان پا، پاره شدن لباس‌ها نیز حتمی است. پس مواظب خود و همبازی‌هایتان باشید.

تقویت مهارت‌ها

  • همکاری تیمی
  • قدرت بدنی، به‌ویژه ماهیچه‌های بازو و ساق پا
  • چابکی و سرعت عمل
  • حفظ تعادل
  • هوش فضایی
  • افزایش تحمل درد یا اصطلاحاً کتک‌خور

با کلیک بر روی اینجا بازی‌های بیشتر را در صفحه اینستاگرام بازیکوش ببینید.

 

سفارش بازی اسکربل

 

اسکربل را کارتی بازی کنید

بازی‌های مشابه:

بازی محلی کلاه پران

بازی محلی زو (کبدی)

 

یک نظر

  • محسن رحیمی از قم

    ۲۹/۰۷/۱۴۰۰ در ساعت ۰۱:۰۳

    آخ یادش به خیر چقدر توی کوچه مون کمربند بازی کردیم. ما بهش می‌گفتیم شلاق بازی. حیف که دیگه برنمی‌گرده اون روزا.

    پاسخ

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

دو × سه =