ایرانیبزرگسالانبیرون از خانهپرتحرکتیمیسالنیسیزده به‌درشادکودکاننشانه‌گیریبازی وسطی یا داژبال: دستورالعمل بازی همراه با فیلم آموزشی

۱۳۹۹-۱۱-۱۸ ۲۳:۱۱به قلم بازیکوش7
https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2021/02/بازی-وسطی-1.jpg

لابد شما هم تجربه وسط‌ بازی را دارید. بازی وسطی یا داژبال (dodgeball) یکی از خاطره‎‌انگیزترین بازی‌های دوران کودکی است که معمولاً بزرگ‌ترها نیز آن را با اشتیاق و حس نوستالژیک خاصی بازی می‌کنند. داشتن فقط یک توپ، بدون حتی تیر دروازه، باعث محبوبیت و عمومیت این بازی هیجان انگیز است. آنچه این بازی می‌آموزد،...

لابد شما هم تجربه وسط‌ بازی را دارید. بازی وسطی یا داژبال (dodgeball) یکی از خاطره‎‌انگیزترین بازی‌های دوران کودکی است که معمولاً بزرگ‌ترها نیز آن را با اشتیاق و حس نوستالژیک خاصی بازی می‌کنند. داشتن فقط یک توپ، بدون حتی تیر دروازه، باعث محبوبیت و عمومیت این بازی هیجان انگیز است. آنچه این بازی می‌آموزد، بی‌شباهت به مهارت‌های جنگی نیست: افراد بیرونی هدفگیری را می‌آموزند و افراد وسط، جاخالی دادن و جایگیری مناسب را. دو استراتژی مهم تهاجمی و تدافعی. ولی این همه ماجرا نیست. هر چقدر بازی وسطی یا داژبال حرفه‌ای‌تر شوید، تکنیک‌های جدیدتری یاد می‌گیرید. بنابراین می‌توان گفت که بازی وسطی یا داژبال هم به لحاظ فیزیکی و بدنی و هم به لحاظ هوش و ذکاوت، باعث تقویت و پیشرفت بازیکنان می‌شود.

گفتنی است که این بازی از نظر مکانیسم، کاملاً برعکس بازی خرس وسط یا همان آقاوسط است که بازیکن وسط باید توپ را از بازیکنان کناری بگیرد. با ما همراه باشید تا درباره این بازی بیشتر بدانیم.

بازی وسطی یا داژبال

ملزومات

– یک عدد توپ پلاستیکی یا بادی (توپ به اندازه‌ای باشد که به راحتی با یک دست قابل پرتاب باشد)

– کفش و لباس ورزشی

 

هدف بازی داژبال

در بازی وسطی یا داژبال، هدف تیم مهاجم، زدن بازیکنان وسط با توپ است؛ دقیقاً برعکس دو بازی معروف «دستش ده» (به اشتباه دست رشته) و «آقا وسط» (خرس وسط) که در آنها هدف بازیکنان وسط، گرفتن توپ است.

دستورالعمل بازی وسطی

ابتدا به دو تیم تقسیم شوید. برای شروع بازی قرعه کشی کنید که چه تیمی وسط و چه تیمی دو طرف زمین بایستد.

تیمی که در دو طرف زمین است باید سعی کند تا افراد وسط زمین را با توپ بزند. یعنی بازیکن سمت چپ زمین توپ را با دست به سمت بازیکن وسط پرتاب می‌کند؛ به گونه‌ای که اگر توپ به آنها برخورد نکرد، به یار خود او در سمت راست زمین برسد. در این هنگام، بازیکنان وسط به طرف مقابل می‌دوند تا بازیکن سمت راست نتواند آنها را نشانه بگیرد. در صورت برخورد، اصطلاحاً آن بازیکن سوخته است و از بازی خارج می‌شود.

بازی وسطی یا داژبال
بازی وسطی به انگلیسی داژبال (dodgeball) گفته می‌شود.

 

 

در این هنگام بازیکنان بیرونی، این شعر را می‌خوانند:

بپا که توپ نخوره به پات                             بپا یهو نیفته کلات

 

این کار برای تمام بازیکنان وسط زمین تکرار می‌شود تا فقط یک نفر وسط زمین باقی بماند. آخرین نفر باید تلاش کند تا ده بار که توپ بین دوطرف بازیکنان کناری رد و بدل می‌شود به او برخورد نکند. اگر موفق شود، تیم خود را نجات داده است. اما اگر توپ به او برخورد کند. تیم وسط بازنده می‌شود و تیم کناری به وسط میدان می‌آید.

 

سایر مقررات بازی وسطی

  • بل گرفتن: در بازی وسطی یا داژبال، اگر یکی از بازیکنان وسط بتواند توپ پرتاب‌شده را در هوا بگیرد اصطلاحاً یک بُل گرفته است و به این معناست که یک جان اضافه دارد. بنابراین اگر توپ به او برخورد کند از بازی بیرون نمی‌رود؛ یا اینکه می‌تواند یکی از هم‌تیمی‌هایش را به بازی بیاورد.
  • بازیکن وسط با گرفتن بُل‌های اضافه می‌تواند همه هم‌تیمی‌های سوخته‌اش را دوباره به زمین برگرداند و از آن پس، هر بُل جدیدی که بگیرند، در بانک آنها ذخیره می‌شود تا در صورت خوردن یکی از هم‌تیمی‌ها، از آن بُل برای حفظ او در زمین استفاده کنند.
  • اگر بازیکن وسط توپی را که به زمین برخورد کرده، بُل بگیرد، می‌سوزد و از زمین بیرون می‌رود.
  • اگر بازیکن وسط توپی را که بل گرفته، نتواند در دست نگه دارد و بلافاصله از دستش رها شود، می‌سوزد و از زمین بیرون می‌رود.
  • بازیکنان دو طرف زمین می‌توانند از پاس استفاده کنند؛ یعنی به جای اینکه توپ را به سمت بازیکنان وسط پرتاپ کنند، آن را به سرعت بین خود پاس دهند تا یار مقابل، بتواند با سرعت بازیکنان وسط را هدف بگیرد. این کار نه تنها خطا نیست، بلکه یکی از تکنیک‌های اصلی بازی به شمار می‌آید.
  • بازیکنان وسط صرفاً باید بین دو بازیکن بیرونی و در وسط آنها حرکت کنند و اجازه ندارند پشت سر یکی از بازیکنان بیرونی مخفی شوند.

 

شعر خوانی در بازی وسطی یا داژبال
بازی وسطی یا داژبال
شعرخوانی در بازی وسطی

بازیکنی که بل گرفته است، معمولاً برای تقویت روحیه خود و تضعیف روحیه حریف، این شعر را می‌خواند:

یه  بُل دارم                             دوسش دارم                             منتظر دومیشم

 

تقویت مهارت‌ها
  • نشانه‌گیری
  • هدف‌گیری اهداف متحرک
  • جاخالی دادن و جایگیری مناسب
  • انعطاف بدنی
  • همکاری و تعامل تیمی
  • تقویت ماهیچه‌های دست و پا
  • کنترل هیجان و استرس

 

 

سفارش بازی اسکربل

 

 

برای دیدن صفحه اینستاگرام بازیکوش اینجا را کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

بازی زو کبدی

7 نظر

  • زهرا قربانی

    ۱۰/۰۴/۱۴۰۰ در ساعت ۱۹:۳۰

    داژبال مربوط به چه زبانی هست؟ زبان محلیه؟

    پاسخ

  • نورا

    ۲۹/۰۷/۱۴۰۰ در ساعت ۱۴:۰۴

    واقعا بزرگترها هم وسطی بازی می کنند؟ توی خانواده من هر چی به بابام اینا میگم بیاید بازی میگن برای بچه هاست 🤦🤦 لطفاً اگر فیلم بازی بزرگترها رو دارید بذارید من نشون بدم بهشون. هیچ وقت همبازی ندارم😔😔😔

    پاسخ

  • وایت

    ۰۵/۰۹/۱۴۰۰ در ساعت ۱۰:۱۱

    سلام خیلی ممنون از مطالب خوبتون
    یه سوال اگر توپ به زمین و سپس به یار وسط برخورد کنه یار وسط باخته و باید از بازی خارج شه؟ یا چون اول به زمین و بعد به بازیکن خورده خطاس؟

    پاسخ

    • بازیکوش

      ۰۵/۰۹/۱۴۰۰ در ساعت ۱۱:۲۳

      سلام بر شما.
      بله مشکلی نداره و خطا نیست، حتی این امکان هست که توپ را کامل به صورت زمینی به سمت حریف بزنید.
      با آرزوی شادترین‌ها.

      پاسخ

  • رضا

    ۰۷/۰۱/۱۴۰۲ در ساعت ۱۳:۵۳

    اگر توپ پرتاب شده رو رو هوا بازیکن وسط بگیرد و درحین افتادن قبل زمین خوردن توپ یارش دوباره اونو بگیره بد حساب میشه

    پاسخ

  • رضا

    ۰۷/۰۱/۱۴۰۲ در ساعت ۱۳:۵۳

    اگر توپ پرتاب شده رو رو هوا بازیکن وسط بگیرد و درحین افتادن قبل زمین خوردن توپ یارش دوباره اونو بگیره بل حساب میشه

    پاسخ

    • بازیکوش

      ۰۷/۰۱/۱۴۰۲ در ساعت ۱۵:۰۹

      سلام بر شما
      شرایط عجیب و تعریف‌نشده‌ایه. با توجه به اینکه بُل رو باید یک‌نفری و بدون مشارکت گرفت، طبیعتا چنین توپی بُل حساب نمیشه، ولی باعث حذف بازیکن از بازی هم نمیشه، چون توپ بعد از برخورد، به زمین نخورده. این می‌تونه عادلانه‌ترین حکم باشه احتمالا.
      با آرزوی شادترین‌ها.

      پاسخ

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

18 − سه =