اسکربلمصاحبه نیویورکر با قهرمانان اسکربل

۱۳۹۹-۱۱-۲۰ ۲۰:۱۱به قلم بازیکوش0
https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2021/02/مصاحبه-با-قهرمانان-اسکربل.jpg

در ویدیوی مصاحبه نیویورکر با قهرمانان اسکربل با چند استاد بزرگ اسکربل آشنا می شوید و خاطرات عجیب آنان از خاص ترین بازی‎‌هایشان را می شنوید (۱). (تصویر: برت اسمیترام، استاد بزرگ اسکربل و قهرمان جهان در سال ۲۰۱۶) مصاحبه نیویورکر با قهرمانان اسکربل   تاریخچه بازی اسکربل برای مرور تاریخچه اسکربل باید به سال...

در ویدیوی مصاحبه نیویورکر با قهرمانان اسکربل با چند استاد بزرگ اسکربل آشنا می شوید و خاطرات عجیب آنان از خاص ترین بازی‎‌هایشان را می شنوید (۱).

(تصویر: برت اسمیترام، استاد بزرگ اسکربل و قهرمان جهان در سال ۲۰۱۶)

مصاحبه نیویورکر با قهرمانان اسکربل

 

تاریخچه بازی اسکربل

برای مرور تاریخچه اسکربل باید به سال ۱۹۳۸ بازگردیم؛ بیش از هشتاد سال پیش. سالی که معمار امریکایی آلفرد موشر باتز بازی را براساس بازی کلمه‌سازی قدیمی‌تر خود بنام لکسیکو ساخت.  هردو بازی مجموعه کاشی‌های مشابهی دارند که امتیازها و تقسیماتش بر اساس تحلیل آماری متون بدست آمده است. باتز تراکم حروف انگلیسی در منابع مختلف از جمله نیویورک تایمز را بررسی ‌کرد. سپس بر اساس فراوانی هر حرف در مجموعه متون، تعداد و امتیازشان را مشخص ‌کرد. آلفرد این بازی را «کریس‌کراس‌ورد» نامید. با این حال او در فروش این بازی به شرکت‌های بزرگ بازی روز موفق نبود.

ده سال بعد جیمز برونت حق تولید و پخش بازی را با پرداخت درصد مشخصی حق‌التألیف از آلفرد خرید. هرچند برونت اصل بازی را دستکاری نکرد، اما قوانینش را کمی ساده‌تر کرد. همچنین نام بازی را به «اسکربل» تغییر داد. یک کلمه مشتق که به معنای «خراشیدن با انگشت» است. برونت تا سال بعد ۲۴۰۰ نسخه از این بازی را ساخت. اما در بازار شکست خورد و پول خود را از دست داد.

جرقه توفیق

سال ۱۹۵۲ جک اشتراوس صاحب فروشگاه‌های زنجیره‌ای مِیسی (macy) اسکربل را در تعطیلات خود انجام داد. او این بازی را بسیار پسندید. وقتی از تعطیلات بازگشت، شدیداً تعجب کرد که چطور این بازی را در فروشگا‌ه‌های خود ندارد. پس سفارش ساخت تعداد زیادی از این بازی را در همان سال داد. از اینجا بود که بازی اسکربل گل کرد و تا آخر سال، کار به جایی رسید که: «هر کس مجبور بود یک اسکربل در خانه‌اش داشته باشد».

در همین سال، برونت حق تولید بازی را به شرکت Selchow and Righter فروخت. شرکتی که همانند parker brothers و Milton Bradley Company قبلاً بازی را رد کرده بود. تا سال دوم، یک اتفاق محیرالعقول افتاده بود! این شرکت نزدیک به چهار میلیون از این بازی را فروخت!

سلچا و رایتر در سال ۱۹۷۲ امتیاز کامل تجاری بازی را خریداری کرد. قبل‌تر جی‌دبلیو اسپیر که اکنون از زیربخش‌های Mattel است فروش بازی در بریتانیا و استرالیا را آغاز کرده بود.در واقع صادرات اسکربل دقیقاً از ۱۹ ژانویه ۱۹۵۵ آغاز شده بود. در سال ۱۹۸۶ سلچا و رایتر به شرکت Coleco فروخته شد. البته این شرکت خیلی زود ورشکست شد. به همین دلیل شرکت هزبرو که امروزه معروف‌ترین شرکت تولید اسباب‌بازی جهان است امتیاز بازی‌های آن را خرید. از جملۀ این بازی‌ها اسکربل و پارچیسی بود.

جایگاه امروز اسکربل

چنانکه خواندیم تاریخچه اسکربل مسیر پرفراز و نشیبی را پیموده است. در عوض امروز این بازی در ۱۲۱ کشور و با ۲۹ زبان مختلف به فروش می‌رسد. در کل دنیا ۱۵۰میلیون نسخه اسکربل فروخته شده است. نیمی از خانواده‌های انگلستان و یک‌سوم امریکایی‌ها نسخه‌ای از این بازی را در خانه دارند. همچنین حدود ۴۰۰۰ باشگاه اسکربل در سراسر جهان مشغول فعالیت‌اند.

ما در گروه تولیدی بازیکوش نیز کوشیده‌ایم این بازی موفق را تا حد ممکن براساس همان معیارهای آلفرد باتز برای حروف فارسی بازطراحی کنیم. همانطور که در پی‌نوشت اول توضیح داده‌ایم، تحلیل آماری فراوانی و تراکم حروف فارسی، اگر نه با دقت بیشتر از باتز دست‌کم برابر با همان درجه از دقت و وسواس انجام شده است. همچنین در اجرای محصول و تولید قطعات اسباب‌بازی، همان قطع و ارتفاع استاندارد کاشی و نیز قطع استاندارد صفحه و نیز شکل ایدئال طاقچه را رعایت کرده‌ایم. همچنین در حال تهیه واژه‌نامه‌ای مشابه واژه‌نامه انگلیسی هستیم و تا کنون هفتاد درصد راه را پیموده‌ایم. بدین‌ترتیب امیدواریم ایرانیان و همه فارسی‌زبان جهان نیز بتوانند لذت انجام این بازی را با همان کیفیت به زبان خودشان تجربه کنند.

————

۱. نیویورکر (The New Yorker) یک هفته‌نامه ادبی امریکایی است که نخستین شماره خود را در هفدهم فوریه ۱۹۲۵ منتشر کرد. این مجله همچنان منتشر می‌شود و محتوای آن عمدتاً شعر، داستان، مقاله، نقد ادبی و گزارش است. وجه تسمیه این مجله آن است که بیشتر مقالات آن با تأکید بر نقدنویسی بر حیات فرهنگی شهر نیویورک منتشر می‌شود و مخاطبان بسیاری خارج از امریکا دارد. این مجله شهرت خوبی در زمینه گزارش از فرهنگ مردمی و وقایع مربوط به امریکا دارد و به نشر داستان‌های مدرن، داستان‌های کوتاه و نقدهای ادبی گرایش فراوان نشان می‌دهد. گفتنی است که نیویورکر در طول سال‌های انتشار خود به یکی از مهم‌ترین اجزای زیربنای جامعه ادبی و فرهنگی امریکا تبدیل شده و کاشف بسیاری از نویسندگان مطرح امروزی چون جی. دی سلینجر، جان آپدایک، ریموند کارور، شرلی جکسون و بسیاری دیگر بوده‌است.

 

برای دیدن پست مصاحبه نیویورکر با قهرمانان اسکربل در صفحه اینستاگرام بازیکوش اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

نایجل ریچاردز : قهرمان قهرمانان

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

دوازده − 5 =