دستهمقالاتمعرفی سایت بردگیم گیک (Boardgamegeek)

۱۳۹۹-۱۲-۲۶ ۱۱:۱۲به قلم بازیکوش0
https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2021/03/BGG-logo-neu2.png

بردگیم گیک یا بی جی جی! اگر اهل بردگیم یا بازی‌های کارتی باشید، قطعاً اسم این سایت به گوشتون خورده. با ما تا انتهای متن همراه باشید تا به معرفی وبسایت بردگیم گیک بپردازیم. معرفی سایت بردگیم گیک (boardgame geek) اصلا گیک یعنی چه؟ شاید اگه معنای لغوی بردگیم گیک برامون معلوم بشه، به خوبی...

بردگیم گیک یا بی جی جی! اگر اهل بردگیم یا بازی‌های کارتی باشید، قطعاً اسم این سایت به گوشتون خورده. با ما تا انتهای متن همراه باشید تا به معرفی وبسایت بردگیم گیک بپردازیم.

معرفی سایت بردگیم گیک (boardgame geek)

اصلا گیک یعنی چه؟

شاید اگه معنای لغوی بردگیم گیک برامون معلوم بشه، به خوبی بتونیم بفهمیم توی بردگیم گیک چه خبره!

گیک به انگلیسی یعنی «خوره». پس بردگیم گیک یعنی خورۀ بردگیم یا همان «بردگیم‌باز». واقعاً هم این وبسایت یک انجمن بزرگ برای همه خوره‌های بردگیمه. همونطور که مؤسس سایت یک خورۀ به تمام معنا بوده.

گیک یک اصطلاح عامیانه است و به کسی با رفتارهای عجیب و غیرمتعارف گفته می‌شود. ولی معانی دیگری مانند، «متخصص یا علاقه‌مند رایانه» نیز دارد که بدان رایانه‌باز نیز می‌گویند. گیک در گذشته نوعی توهین محسوب می‌شد و به معنی دیوانه یا احمق بود، اما به مرور زمان و بعد از انقلاب تغییر معنا داد.
گیک‌ها کارها را انجام می‌دهند چون از آن‌ها لذت می‌برند؛ یا در آن‌ها مجالی برای ارزیابی قابلیت‌هایشان می‌بینند. مشوق اولیه آنان پول یا شهرت نیست. گیک‌ها معمولاً تمرکز بر موضوعی را مهم‌تر از نیاز به پذیرش اجتماعی می‌بینند. به همین دلیل، معمولاً روابط اجتماعی آنان کم است و از نظر دیگران آدم‌های عجیب و غریبی به نظر می‌رسند. این جداشدن از اجتماع ممکن است به دلیل شکل، موضوع یا عمق علاقه آنان باشد.


چرا باید با بردگیم گیک آشنا باشم؟

  • اگه دلت می‌خواد با آخرین اخبار و اطلاعات بازی‌های روز و ترند دنیا آشنا بشی و بدونی الان کدوم بازی‌ها بالاتر از همه قرار دارن،
  • اگه میخوای بازی جدید بخری و فکر می‌کنی به یک مشاور خوب نیازی داری،
  • اگه بازی‌ای خریدی که می‌خوای نظر بقیه گیمرها رو درباره‌اش بدونی،
  • اگه گیمر صاحبنظری هستی و دلت میخواد اطلاعاتت رو به گوش بقیه گیمرهای دنیا برسونی،
  • اگه خورۀ آمار و ارقام مربوط به بازی‌هات هستی،
  • اگه میخوای از دوستای گیمرت کم نیاری و همیشه جلوشون حرفی واسه گفتن داشته باشی،
  • اگه دنبال خریدن بازی‌های اورجینال هستی و می‌تونی اونها رو از خارج کشور سفارش بدی،
  • اگه اهل گفت‌وگو و تعامل با بقیه گیمرها هستی و از مراوده باهاشون لذت می‌بری،
  • اگه عاشق خوندن کامنت بقیه درباره بحث‌های روز و حاشیه‌های بردگیمی هستی،
  • اگه طراح یا تولیدکننده بازی هستی و می‌خوای یک بازی خوب برای بازطراحی انتخاب کنی،
  • اگه داری درباره بردگیم تولید محتوای اینستاگرامی یا وبسایتی می‌کنی،
  • و به ده‌ها دلیل متنوع دیگه…

حتماً باید چند وقت یک بار به سایت بردگیم گیک سر بزنی.

 

بردگیم گیک از کی راه‌اندازی شد؟

وب سایت بردگیم گیک توی اولین ماه از اولین سال قرن جدید یعنی ژانویه ۲۰۰۰ میلادی توسط اسکات آلدن راه‌اندازی شد و توی مدت بسیار کوتاهی آوازه‌اش توی کل دنیا پیچید.

بعد از گذشت یه مدت از زمان فعالیت سایت، تولید محتوای کاربرمحور هم به سایت اضافه شد و کاربرهای عضو می‌تونستند به صورت داوطلبانه برای سایت محتوا تولید کنند. به همین دلیل رفته رفته حجم اطلاعات سایت فوق‌العاده زیاد شد؛ به حدی که الان میشه اطلاعات نزدیک به ۱۲۰ هزار بازی رو توی این سایت مشاهده کرد!

توی سال ۲۰۰۶ میلادی بود که سایت بردگیم گیک تصمیم به اهدای جایزه‌ ویژه‌ اختصاصی برند خودش گرفت. این جایزه که گیک طلایی (Golden Geek) نامیده میشه، هر ساله به برترین بازی انتخابی جهان اهدا میشه.

 

توی BGG چه چیزهایی منتشر میشه؟

  • اطلاعات و مشخصات هر بازی‌ای که جدید منتشر میشه (تا الان حدود ۱۲۰ هزار بردگیم و بازی کارتی)
  • قوانین و دستورالعمل بازی‌ها
  • گیم‌پلی و استراتژی‌های بردگیم‌ها
  • رتبه‌بندی همه بازی‌های فروشی دنیا
  • دسته‌بندی‌های متنوع و مفصل بر اساس موضوع، استراتژی و سبک
  • تصاویر و ویدیوهای بی‌شمار از بازی‌های مختلف
  • تریلرهای همه بازی‌ها
  • فروم‌های بحث کاربران درباره آخرین تجربیاتشون از هر بازی
  • فروشگاه بازی

برای استفاده از سایت به راهنما نیاز داریم؟

اگر زبان انگلیسی‌ات خوب باشه، نه! هیچ  راهنمایی نیاز نداری. چون اساساً مزیت بردگیم گیک و کلاً سایت‌های موفق، دسته‌بندی‌های خیلی موفق و عالیِ اونهاست. بنابراین هرچند یه مقدار گرافیک سایت قدیمی و ساده است، ولی در عوض بهترین نظم منطقی بر سایت حاکمه و فقط کافیه اسم بازی‌ای رو که دلت می‌خواد به انگلیسی بلد باشی.

معرفی وبسایت بردگیم گیک (boardgame geek) بی جی جی BGG

معرفی سایت بردگیم گیک : نمایی از صفحه مربوط به بردگیم‌ها

اگر انگلیسی بلد نباشم چی؟

اتفاقاً دسته‌بندی خیلی منظم و مرتب سایت، باعث میشه که اگر زبانت هم خیلی قوی نیست، بتونی با استفاده از یه دیکشنری ساده مثل گوگل ترنسلیت، اطلاعات مفید بازی رو استخراج کنی.

مسلماً خوندن دستورالعمل بازی با این شرایط برات سخته؛ ولی مهمترین اطلاعات سایت بردگیم گیک، اطلاعات آماری و مشخصات بازی هستند که نیاز چندانی به زبان قوی ندارند؛ مثل رتبه بازی، امتیاز بازی، تعداد بازیکن‌ها و تعداد بهینه بازیکن‌ها، زمان بازی، رده سنی، قیمت بازی، ناشر و طراح بازی و نهایتاً جدیدترین بازی‌های منتشرشده بازار.

مسئله مهم اینه که روزی یکی دو بار به سایت سر بزنی. اگر دنبال بازی خاصی می‌گردی که خودش کمک می‌کنه تا یواش یواش به زیر و بم سایت تسلط پیدا کنی. ولی اگر حتی دنبال بازی خاصی هم نمی‌گردی، با سر زدن به فروم‌ها و بالا پایین کردن فهرست‌های بازی، یواش یواش با سایت مأنوس میشی و کار کردن باهاش رو یاد می‌گیری.

 

رتبه‌بندی‌های بردگیم گیک بر چه اساسی انجام میشه؟

رتبه‌بندی بازی‌های بردگیم‌گیک بر اساس رأی کاربرها انجام شده. طبیعتاً از اونجا که کاربرها هم عمدتاً بازیکن‌های حرفه‌ای بردگیم هستند، معمولاً بازی‌هایی رتبه خوب میارن که از لحاظ گیم‌پلی، گرافیک، اجزا و داستان بازی، درجه بالاتری داشته باشند.

این باعث شده که خیلی از بازی‌های معروفی که ما می‌شناسیم رتبه‌های خیلی پایینی داشته باشند. مثلاً دو بازی معروف و پرفروش مونوپولی و ریسک، که جزو سه بازی پرفروش کل تاریخ بردگیم‌های مدرن دنیا هستند، هر دو رتبه‌های حدود بیست هزار دارند!

آیا رتبه‌بندی بردگیم گیک برای همه مفیده؟

راستش رو بخواید، این نشون میده که شاید رتبه‌بندی بردگیم گیک، برای کسانی که تازه وارد دنیای بردگیم شدند یا حتی کسانی که به صورت نیمه حرفه‌ای بردگیم بازی می‌کنند، بیشتر از اینکه کمک‌کننده باشه، گمراه‌کننده به نظر بیاد. چون معمولاً بازی‌هایی رتبه بالایی میارن که باب طبع مشکل‌پسند و حرفه‌ای‌ها هستند و اونها بازیایی رو انتخاب می‌کنن که درجه سختی خیلی خیلی بالایی داشته باشند. مثل گلوم هیون یا سایث. اما بازی‌های پرفروش و محبوب، اصلاً توی رتبه‌های بالا جایی ندارند.

به هر حال بازی‌های رَنک بالا علاوه بر اینکه سخت و پیچیده هستند، به‌راحتی هم نمی‌شه براشون همبازی پیدا کرد. چون باید با همبازی‌هایی کاملاً حرفه‌ای انجام بشن. بنابراین فکر می‌کنیم بهتره بیشتر از اینکه توی بردگیم گیک به رتبه‌ها توجه کنید، به اطلاعات مهم دیگه مثل درجه سختی، تصاویر بازی و دستور العمل بازی توجه کنید. چیزهایی که ما اینجا توی بازیکوش در حال تدارکش هستیم و به‌زودی خیلی از بازی‌ها رو معرفی می‌کنیم.

چرا رتبه‌ها در بردگیم گیک مرتباً عوض میشن؟

اگر اول هفته به سایت بردگیم گیک سر بزنید، و دوباره آخر هفته هم یه سر دیگه بزنید، متوجه می‌شید که رتبه‌ها جابه‌جا شدن. این عوض شدن رتبه‌ها گاهی روز به روز اتفاق می‌افته. چرا آخه؟

خب مشخصه! اولاً دائماً بازی‌هایی به فهرست بازی‌های بردگیم گیک اضافه میشن که خب میان وسط بازی‌ها و رتبه‌ها رو جابجا می‌کنن.

اما مسئله مهم‌تر اینه که دائماً داره برای بازی‌ها رأی‌گیری انجام میشه و کاربرها مرتباً به صفحه‌های بردگیم‌های مختلف سر می‌زنن و نمره می‌دن و این کمک می‌کنه که بعضی بازی‌ها برن بالاتر و بعضی دیگه افت کنن.

بنابراین اگر حتی در سایت خودمون رتبه‌ای رو برای یک بازی اعلام می‌کنیم، عدد دقیقش هر لحظه در حال عوض شدنه و صرفاً برای همون تاریخ معتبره.

این از طرفی حسن به حساب میاد، چون رتبه‌بندی سایت خیلی پویا و به‌روزه؛ ولی از جهت دیگه به این دلیل که نمیشه هیچ وقت یک رتبه حتی یک ماهه برای یک بردگیم اعلام کرد، یک ضعف به حساب میاد.

 

 

 

 

اگه از این مطلب خوشت اومد، برای دوستانت هم ارسالش کن.

 

مطالب مرتبط

آموزش بازی‌ ریسک

معرفی بازی مونوپولی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

سه × سه =