اسکربلواژه‌نامه انگلیسی اسکربل

۱۳۹۹-۰۷-۲۰ ۱۱:۰۷به قلم بازیکوش1
https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2020/05/Untitled-1-e1589316224396.jpg

زمانی که بازی اسکربل در جهان انگلیسی‌زبان رواج یافت، یکی از معضلات پیش روی بازیکنان، نبودِ یک  واژه‌نامه انگلیسی اسکربل استاندارد و مرجع برای داوری دربارۀ کلمات مورد اختلاف بود. برای رفع این مشکل، در آغاز به سراغ دیکشنری‌های معروف زبان انگلیسی رفتند. اما به دلیل ماهیت خاص و کارکرد ویژه‌ای که آن دیکشنری‌ها داشتند،...

زمانی که بازی اسکربل در جهان انگلیسی‌زبان رواج یافت، یکی از معضلات پیش روی بازیکنان، نبودِ یک  واژه‌نامه انگلیسی اسکربل استاندارد و مرجع برای داوری دربارۀ کلمات مورد اختلاف بود. برای رفع این مشکل، در آغاز به سراغ دیکشنری‌های معروف زبان انگلیسی رفتند.

اما به دلیل ماهیت خاص و کارکرد ویژه‌ای که آن دیکشنری‌ها داشتند، هیچ گاه نمی‌توانستند به طور تمام و کمال مرجع مناسبی برای حل این اختلافات باشند. به همین دلیل، پس از گذشت چند دهه از ابداع این بازی، نهایتا انجمن بین‌المللی اسکربل (NSA) دست به دامان مؤسسۀ معروف واژه‌نامه‌نگاری مریام‌ ـ وبستر شد تا یک واژه‌نامۀ استاندارد خاص بازی اسکربل طراحی کنند.

واژه‌نامه انگلیسی اسکربل

نسخۀ نخست این واژه‌نامه در سال ۱۹۷۸ و با کنار هم گذاشتن واژگان مشترک پنج دیکشنری معروف انگلیسی تهیه شد؛

از آن پس، این نسخه در باشگاه‌های اسکربل و نیز مسابقات سراسری این بازی مرجعیت یافت و با عنوان «دیکشنری رسمی بازیکنان اسکربل» (OSPD) معروف شد؛ اما کم‌کم معلوم شد که این نسخه هم ایرادات بسیاری دارد؛ چراکه بسیاری از واژگان متداول انگلیسی مثل surreal (غیرواقعی) و coven (محفل جادوگران) در آن واژه‌نامه غایب بودند؛

درحالی‌که بسیاری از واژگان غیرانگلیسی در آن یافت می‌شدند؛ مثل Oui (کلمۀ فرانسوی به معنای «بله») و Ja (کلمۀ آلمانی به معنای «بله»). برای رفع این مشکلات، نسخۀ دوم دیکشنری اسکربل در سال ۱۹۹۱ منتشر شد که در آن تلاش شده بود بسیاری از نقاط ضعف موجود در نسخۀ اولیه برطرف شود؛ با این حال، ماهیت پویای زبان، مستلزم بازنگری‌های مداوم در واژه‌نامۀ اسکربل بود و به همین دلیل ویرایش‌های بعدی این اثر در سال‌های۱۹۹۶، ۲۰۰۵، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ منتشر شد و در هر ویرایش تا چند هزار واژه به فهرست واژگان اضافه می‌شد.

آخرین ویرایش این اثر بیش از صدهزار واژۀ انگلیسی را در بر دارد. غیر از نسخۀ چاپی این کتاب، نسخه‌های آنلاین این واژه‌نامه با قابلیت جستجوی پیشرفته در سایت‌های مریام‌ ـ وبستر و هاسبرو در دسترس عموم است.

 

با کلیک روی اینجا  همین پست  را در صفحه اینستاگرام ما هم ببینید.

مطالب مرتبط:

اصطلاح‌شناسی اسکربل

یک نظر

  • web hosting why

    ۰۶/۰۶/۱۴۰۰ در ساعت ۰۷:۰۸

    It’s an awesome piece of writing designed for all the online viewers;
    they will obtain benefit from it I am sure.

    پاسخ

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

1 × 4 =