آذریایرانیبیرون از خانهچند نفرهکودکانورزشیاُرده میندی: بازی اردک و شکارچی

۱۴۰۰-۰۱-۲۶ ۱۳:۰۱به قلم ahmad.taba0
https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2021/04/kids-pool-games-01-1-e1618901105535.jpg

بازی اُرده میندی ( اردک و شکارچی ) یک بازی آذری بسیار ساده و جذاب برای کودکان زیر ده سال است که مهارت‌های آبی آنها را افزایش می‌دهد. بسیاری از کودکان در سنین کم، از آب ترس دارند و اگر این ترس در کودکی درمان نشود، در بزرگسالی به سختی می‌توان از پس آن برآمد....

بازی اُرده میندی ( اردک و شکارچی ) یک بازی آذری بسیار ساده و جذاب برای کودکان زیر ده سال است که مهارت‌های آبی آنها را افزایش می‌دهد.

بسیاری از کودکان در سنین کم، از آب ترس دارند و اگر این ترس در کودکی درمان نشود، در بزرگسالی به سختی می‌توان از پس آن برآمد. در حالت افراطی، این ترس ممکن است به اختلال اضطرابی‌ای به نام «آب هراسی» یا «هیدروفوبیا» (hydrophobia) تبدیل شود؛ به گونه‌ای که هر گونه مواجهه با آب (اعم از آب دریا، رودخانه یا استخر)، حتی از دور، شخص را دچار اضطراب و حتی تشنج می‌کند. بازی ارده میندی یا اردک و شکارچی چنانچه با اصول و قواعد صحیح و در سنین پایین، تحت نظر بزرگترها انجام شود، می‌تواند بهترین خاطرات کودک را از آب رقم بزند و این ترس را به اشتیاق تبدیل کند. جدا از این، بازی در آب، برای تقویت عضلات بدن و ایجاد فرم صحیح برای بدن و نیز تقویت نفس بازیکنان بسیار سودمند و مؤثر است. چنانکه می‌تواند مقدمه‌ای برای آموزش شنا و ورزش‌های آبی باشد.

 

مشخصات بازی ارده میندی

مدت زمان بازی: ۱۰ - ۲۰ دقیقه

رده سنی: ۶ الی ۱۰ سال

تعداد بازیکنان:: متناسب با اندازه استخر

مهارت مورد نیاز: شنا

هدف بازی: آشنایی با مهارت شنا و تقویت حبس نفس در آب، چابکی

توجه: میزان آب استخر باید تا سینه کودک باشد تا خطری بازیکنان را تهدید نکند.

 

بازی‌های مشابه:

 

بازی اردک و شکارچی اُرده میندی
کودکان در حال بازی ارده میندی ( اردک و شکارچی )

 

 

چطور بازی کنیم؟

این بازی ترکی بسیار ساده است. برای شروع بازی اردک و شکارچی به دو تیم تقسیم شوید. افراد تیم اول به عنوان اردک وارد آب می‌شوند و از دست شکارچیان (تیم دوم) فرار می‌کنند.

این فرار کردن به صورت مخفی‌شدن در آب و زیرآبی رفتن است تا شکارچیان دست‌شان به اردک‌ها نرسد. هر گاه دست شکارچیان به اردک‌ها برسد، آن وقت بازنده حساب می‌شوند و جای شکارچی و اردک با هم عوض می‌شود. آنهایی که اردک بودند شکارچی و متقابلاً آنهایی که شکارچی بودند، اردک می‌شوند.

لازم است برای سنین زیر ۸ سال، بازی تحت نظر و محافظت غیرمستقیم بزرگ‌تر‌ها انجام شود تا خطری کودک را تهدید نکند.

 

 

منبع: کتاب بازی‌های بومی محلی شمال غرب ایران، فصل دوم، ص۳۴.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

20 + 14 =