جایزه اشپیل احتمالاً مهمترین جایزه بردگیمی در جهان است. جایزهای برای بازیهای رومیزی و کارتی که در سال ۱۹۷۸ با هدف تقدیر از بازیهای خانوادگی و ترویج بازیهای فاخر در بازار آلمان راهاندازی شد. به نظر میرسد وجود و محبوبیت این جایزه، یکی از عوامل اصلی کیفیت متفاوت بازیهایی است که در آلمان بهویژه در...
جایزه اشپیل احتمالاً مهمترین جایزه بردگیمی در جهان است. جایزهای برای بازیهای رومیزی و کارتی که در سال ۱۹۷۸ با هدف تقدیر از بازیهای خانوادگی و ترویج بازیهای فاخر در بازار آلمان راهاندازی شد.
به نظر میرسد وجود و محبوبیت این جایزه، یکی از عوامل اصلی کیفیت متفاوت بازیهایی است که در آلمان بهویژه در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ تولید شده است. نامزدی در جایزه اشپیل میتواند میزان فروش یک بازی را از حدود ۵۰۰ تا ۳ هزار نسخه به حدود ۱۰ هزار نسخه برساند. برنده جایزه نیز میتواند انتظار داشته باشد به فروش نیم میلیونی برسد!
این جایزه توسط هیئت داورانی متشکل از منتقدان آلمانی، اتریشی و سوئیسی بردگیم اعطا میشود که بازیهای منتشرشده در آلمان را در دوازده ماه گذشته مرور میکنند.
پوشش رسانهای مراسم جایزه اشپیل سال ۲۰۲۰
بازیهای در نظر گرفته شده برای این جایزه، بازیهای سبک خانوادگی است. بازیهای جنگی، نقشآفرینی، بازیهای جمعآوری کارت و سایر بازیهای پیچیدۀ بیش از حد رقابتی یا صرفاً سرگرمی در محدوده این جایزه قرار ندارند.
البته از سال ۱۹۸۹ جایزه جداگانهای برای بازیهای کودکان در نظر گرفته شده است. البته هیئت داوران گاه جایزه ویژهای را برای بازیهای پیچیدهتر همچون Agricola در سال ۲۰۰۸ یا دنیای بی پایان در سال ۲۰۱۰ اهدا کرده است. تا پیش از سال ۲۰۱۱ این جایزه یک جایزه استثنایی بود که لزوماً سالانه اهدا نمیشد. در سال ۲۰۱۱ این رویه وقتی رسمی شد که هیئت داوران دسته جدیدی برای بازیهای پیچیده تر به نام Kennerspiel des Jahres در نظر گرفتند.
هیئت داوران مورد ارزیابی عمومی قرار نمیگیرند و به مردم نیز اجازه تأثیرگذاری در رأیگیری داده نمیشود.
هیئت داوران به همراه نامزدها، فهرستی از بازیها پیشنهادی را نیز ارائه میدهند و گهگاه جوایز ویژهای را برای بازیهایی که برای جایزه اصلی در نظر گرفته نمیشوند، اهدا میکند. معیارهایی که یک بازی بر اساس آنها ارزیابی میشود:
۱. مفهوم بازی (اصالت، بازیپذیری، ارزش بازی)
۲. ساختار قاعده (ترکیب، وضوح، قابل درک بودن)
۳. طرح (جعبه، صفحه، قوانین)
۴. طراحی (عملکرد، کارایی)
در ادامه، سیر تا پیاز جایزه اشپیل را که ترجمهای از صفحه « پرسشهای متداول » در وبسایت این جایزه است، با هم مرور میکنیم:
فهرست مطالب
جوایز اشپیل
جایزه اشپیل چیست؟
اعضای ژوری جایزه اشپیل در سال ۲۰۱۹
داورها چه کسانی هستند؟
هیئت داوران جایزه اشپیل متشکل از منتقدانی از کشورهای آلمانیزبان است. هیچ قالب از قبل معینی وجود ندارد و اینطور نیست که اعضای قدیمی هنگام عضویت اعضای جدید، مجبور به ترک گروه شوند و بالعکس. اعضای هیئت داوران به عنوان روزنامهنگار کار میکنند و درباره بازیها مینویسند. آنها به طور داوطلبانه برای «Spiel des Jahres» کار میکنند.
چه کسی میتواند عضو هیئت داوران باشد؟
اعضای هیئت داوران باید جزو منتقدان بازی باشند (برای رسانههای آلمانیزبان کار کنند) و تجربه کافی برای اثبات صلاحیت خود داشته باشند.
اعضای هیئت داوران، همکارانی را که دارای ویژگیهای یادشده هستند، تحت نظر میگیرند و با رأی گیری، درباره پذیرش عضو جدید تصمیم میگیرند.
بنابراین شما خودتان نمیتوانید برنامهای برای عضویت در این گروه تهیه کنید. لزوماً چنین نیست که هر کسی کاری در زمینه طراحی، تولید یا بازاریابی بازیها داشته باشد، بتواند عضو هیئت داوران شود یا در آن بماند.
اعضای ژوری بخش کودک جایزۀ اشپیل
اعضای هیئت داوران چند وقت یک بار و با چه کسانی بازی می کنند؟
هر یک از اعضای هیئت داوران، دایرۀ نسبتاً گستردهای از دوستان، آشنایان یا همکاران خود را دارد که به طور نسبتاً منظم با هم ملاقات میکنند. ارائه ارقام دقیق غیرممکن است؛ زیرا کار روزانه هر یک از اعضا زمان متفاوتی را به خود اختصاص میدهد و به دلیل اینکه در طول سال مراحل مختلفی وجود دارد (فشردهترین دوره بین فوریه و می است). نکته مهم، بازی با انواع مختلف بازیکنان، از گیمرهای تفننی گرفته تا معتادان بازی است؛ زیرا با این کار میتوان جنبههای مختلف یک بازی را بررسی کرد. البته اعضای هیئت داوران هنگام دیدار با هم نیز بازیهای سال را با یکدیگر بازی میکنند.
چگونه میتوانم با هیئت داوران اشپیل تماس بگیرم؟
از طریق دفتر مرکزی شرکت ما! البته شما میتوانید در ادامه همین مطلب پاسخ همه سوالات خود را پیدا کنید.
ضوابط و معیارهای جایزه اشپیل
تاریخهای مهم جایزه اشپیل کداماند؟
برندگان جوایز اشپیل در هر سه حوزه بازی سال، بازی تخصصی سال و بازی کودکانه سال، هر ساله در ژوئن و جولای اعلام میشوند.
معرفی نامزدها و اعلام فهرستهای پیشنهادی در ماه می، پس از جلسه غیرعلنی هیئت داوران برگزار میشود. نسخههای جدید باید حداکثر تا پایان ماه مارس همان سال در دسترس هیئت داوران قرار گیرد تا زمان کافی برای تست بازیها صرف شود.
آیا ناشران بازیهای خود را به صورت مسابقه ارسال میکنند؟
نه. اعضای هیئت داوران به عنوان منتقدان بازی، نسخههای بررسی را دریافت یا درخواست میکنند؛ مانند سایر منتقدان بازیها. بنابراین ناشران نیستند که تصمیم میگیرند کدام بازیها به مرحله انتخاب برسند، بلکه این کار به عهده خود اعضای هیئت داوران است. به همین دلیل است که ارسال بازی به مقر هیئت داوران منطقی نیست. بازیها در اینجا قضاوت نمیشوند. اعضای هیئت منصفه که در کشورهای آلمانیزبان زندگی میکنند، این کار را در خانه انجام میدهند. تولیدکنندگان بازیها میتوانند مستقیماً اعضای هیئت داوران را از طریق ایمیل درباره نسخه های جدید مطلع کنند.
آیا تاریخی برای «بسته شدن ورودیها» وجود دارد؟
از لحاظ نظری، بله. برای اینکه بازیها بررسی شوند، نسخه نهایی آنها باید آنقدر زود در دسترس باشند که در مراحل انتخاب سالانه مورد بررسی دقیق قرار گیرند. برای اینکه از اواسط تا اواخر ماه می برای لیستهای معرفی و انتخاب در نظر گرفته شود، اکثریت آرای هیئت داوران لازم است؛ یعنی بیش از نیمی از اعضای هیئت داوران باید به بازی رأی دهند. این تنها در صورتی امکانپذیر است که زمان کافی برای چندین تست بازی وجود داشته باشد؛ جایی که می توان کیفیت بازی را تأیید کرد. به همین دلیل هیئت داوران فقط میتواند بازیهایی را که تا پایان ماه مارس همان سال میرسند در نظر بگیرد. طبق قوانین، بازیهایی را که دیرتر میرسند برای سال بعد در نظر میگیریم.
آیا همه نسخههای جدید بازی در نظر گرفته میشوند یا یک فیلتر اولیه وجود دارد؟
اگر بازیها به موقع در دسترس باشند، هیئت داوران تمام بازیهای شناختهشده را در نظر میگیرند. یک فیلتر اولیه فقط تا آنجا انجام میشود که بعضی بازیها در نگاه اول یا دوم، خود را از حالت اجرا خارج کنند؛ برای مثال به دلیل اینکه دفترچه راهنما قابل خواندن نیست یا به عنوان نسخه چندم یا گسترشدهنده (اکسپنشن) یک بازیِ از قبل موجود به بازار آمده است.
آیا واقعاً بازیای میتواند جایزه اصلی را از آن خود کند؟
بله – اگر کیفیت بازی با گروه هدف جایزه ، به عنوان مثال «خانواده و دوستان» مطابقت داشته باشد.
با این حال، این بازی باید شرایط اساسی زیر را نیز داشته باشد:
– قوانین و سایر متن های مربوط به بازی باید به زبان آلمانی نوشته شوند.
– بازی باید در سال جاری یا سال قبل منتشر شده باشد. ویرایشهای جدید عملاً بدون تغییر یا ویرایشهای سالگرد، از حوزه بررسی خارج میشوند.
– این بازی باید در زمان داوری در فروشگاهها موجود باشد؛ زیرا هیئت داوران نمونههای اولیه، پیشنویسها یا نسخههای چاپی بسیار کوچک را در نظر نمی گیرند.
– باید یک توزیعکننده آلمانیزبان نیز برای بازی وجود داشته باشد.
– بردگیم باید بهتنهایی قابل بازی باشد؛ اکسپنشها قابل بررسی نیستند.
معیارهایی که باید برای دریافت جایزه اشپیل رعایت شود چیست؟
در واقع احساس کلی است که اهمیت دارد؛ «لذت بردن از انجام بازی» که نمیتواند به بخشهای مجزا و قابل اندازهگیری تقسیم شود.
با این حال، معیارهایی وجود دارد که به ارزیابی یک بازی کمک میکند:
- آیا بازی یک مفهوم کاملاً جدید دارد یا عناصر موجود را برای ایجاد یک تجربه جدید گرد هم آورده است؟
- آیا این مفهوم به گونه ای تحقق یافته است که بازیکن را درگیر خود کند؟
- آیا به نظر ارگانیک و کامل است یا مصنوعی و ساخته شده؟
- آیا قوانین کاملاً معقول، واضح، قابل درک و فاقد گسستگی، تناقض و خطا هستند؟
- آیا اجزا با عملکردشان انطباق دارند؟ آیا محکم و بادوام هستند؟
- آیا طراحی جذاب است؟
- آیا جعبه، تخته بازی، قوانین و قطعات بازی مکمل یکدیگر هستند؟
آیا هیچیک از معیارهای تصمیمگیری ربطی به خود بازیها ندارد؟
در اصل: نه. هیئت داوران فقط در مورد کیفیت بازی ها قضاوت میکنند. فرقی نمیکند یک بازی کارتی کوچک باشد یا یک بردگیم بزرگ.
مهم نیست که چه کسی بازی را منتشر یا طراحی کرده باشد یا در گذشته جایزهای کسب کرده باشد.
روند رأیگیری چگونه است؟
روند حذف چندین مرحله دارد و به موجب آن تمام بازی های در نظر گرفته شده به سه نامزد برای هر یک از جوایز سهگانه کاهش مییابد. هر مرحله با رأیگیری پایان مییابد.
یک بازی باید رأی اکثریت اعضای هیئت داوران را کسب کند. بین مارس و می، بحث بین اعضای هیئت داوران درباره کاندیداهای احتمالی برای معرفی و لیستهای نامزدی شدیدتر میشود. این بحث، اساس تصمیمات در جلسه غیرعلنی ماه می را تشکیل میدهد. در واقع اینجا جایی است که نامزدها و لیستهای پیشنهادی مشخص میشوند.
برندگان جایزه دقیقاً در روز قبل از مراسم اهدای جوایز، که معمولاً در ژوئن (جایزه بخش کودک) یا ژوئیه برگزار میشود، به طور مستقیم انتخاب میشوند.
آیا این جایزه به معنای توافق کامل اعضای هیئت داوران است؟
اگر چنین بود، احتمالاً هیچ وقت هیچ جایزهای اهدا نمیشد. اعضای هیئت داوران اساساً به یک تصمیم میرسند اما البته برخی از آنها با کمی دشواری بیشتر به آن می رسند، زیرا اگر دست آنها بود، شخصاً چیز دیگری را انتخاب میکردند.
بازیهای موجود در لیست توصیهها ، نامزدها و «بازی سال» نتیجه رأیگیری پس از بحثهای بسیار زیاد است. این جوایز نظر اکثریت را منعکس میکنند، نه لزوماً همه فرد را. در واقع هیچ روش دیگری برای فعالیت یک انجمن وجود ندارد، زیرا اعضای آن هر کدام علائق و سلایق فردی خود را دارند.
چرا هیئت داوران دلایل تصمیمات خود را ارائه نمیکنند؟
در صورت تصمیمگیری مثبت برای یک بازی، هنگامی که بازیها به مرحله نامزدی یا دریافت توصیهنامه میرسند، امتیازاتشان به صورت کلی و در مطالب منتشرشده در کنار اعلام جایزه ذکر میشود.
اما در صورت تصمیم منفی، انتشار دلایل رد بازی، چندان منطقی نیست. برای ارائه دلیل تصمیم، لازم است که تکتک اعضای هیئت داوران بگویند به یک بازی رأی مخالف دادهاند یا خیر که عملاً غیرممکن است.
استقلال جایزه به معنای انتشار سوابق رأیگیری نیست و بحثهای داخلی محرمانه است و باید به همین صورت ادامه یابد. موارد استثنا فقط زمانی است که یک بازی به دلیل شرایط عینی از اجرا حذف شود (مثلاً اگر دفترچه راهنمای بازی غیرقابل استفاده باشد یا قطعات بازی در تست اولیه، دوام نیاورند. علاوه بر این، همه اعضای هیئت داوران به طور منظم نقدهای بازیها را منتشر و نظرات خود را در آنجا اعلام میکنند.
درآمد جایزه اشپیل و نحوه مصرف آن
آیا اعضای هیئت داوران حقوق میگیرند؟
هیئت داوران داوطلبانه کار میکند و اعضا برای فعالیتهای مربوط به بازیهای خود (تست بازی، ارزیابی و بحث درباره نسخههای جدید) هیچگونه دستمزد مالی دریافت نمیکنند.
آنها فقط هنگام سفر به عنوان اعضای هیئت داوران، هزینههای سفر به مراسم جوایز سالانه اشپیل، اقامت و هزینههای مختلف را دریافت میکنند؛ هزینههایی همچون برگزاری نمایشگاههای تجاری و امور همایشها و همچنین جلسات کمیته داخلی.
برای سایر فعالیتهای اضافی هیئت داوران، مانند فعالیتهای هیئت مدیره، هماهنگی هیئت داوران بازی کودکان و تهیه متون سخنرانی، مبلغ ۲۰ یورو در ساعت (قبل از کسر مالیات) به اعضای هیئت داوران پرداخت میشود.
منبع کسب درآمد انجمن از کجاست؟
هیئت داوران فقط از طریق هزینههای صدور مجوز برای بازیها درآمد کسب میکند. اگر ناشر برنده جایزه بخواهد با استفاده از عنوان «Spiel des Jahres» تبلیغ کند، میتواند این کار را به صورت رایگان انجام دهد؛ اما اگر بخواهند آرم «Spiel des Jahres» را روی جعبه چاپ کنند، باید هزینه مجوز بسیار کمی را برای هر بازی فروختهشده بپردازند. مبلغ شارژشده به این بستگی دارد که آیا این مبلغ مربوط به جوایز اصلی، بازیهای معرفیشده یا جوایز ویژه است.
دلایل تاریخی هزینه مجوز چیست؟
در ده سال اول، اعضای هیئت داوران همه هزینهها را از جیب خود تأمین میکردند. پس از این دوران جایزه رفته رفته اهمیت پیدا کرد و تولیدکنندگان و فروشندگان بدون هیچگونه تبلیغات اضافی، به استفاده از این جایزه سود زیادی کسب کردند. ازآنجاکه نیاز مردم به اطلاعات به میزان قابل توجهی افزایش یافته، وظایف و مسئولیتهای هیئت داوران نیز افزایش یافته است و ادامه این وضعیت برای هیئت داوران مقدور نبود.
در آن زمان تنها منبع درآمد انجمن، کمکهای اعضای آن بود؛ لذا به منظور اطمینان از استقلال همیشگی داوران، انجمن در سال ۱۹۸۹ مدل صدور مجوز را ارائه داد.
این انجمن هزینههای صدور مجوز را دقیقاً برای چه مواردی اخذ میکند؟
هر تولیدکنندهای ممکن است در تبلیغات خود به این واقعیت که جایزه دریافت کرده است، اشاره کند. علامت کاملاً شناخته شده (سرباز پیاده که یک تاج گل گرد آن حلقه زده شده) با کلمات «برنده جایزه سال اشپیل»، «برنده جایزه بخش کودک اشپیل» و «برنده بازی تخصصی اشپیل» (و سایر عناوین مانند «نامزد جایزه اشپیل» در صورت لزوم)، متعلق به انجمن است و نشاندهنده ارزش رکورد فروش میلیونی است.
مدل صدور مجوز منحصراً مربوط به استفاده از برچسب است. اگر یک برنده جایزه میخواهد از این نماد استفاده کند، باید با انجمن قرارداد ببندد. در این قرارداد، نحوه ترسیم نماد (مدتزمان) و همچنین مدتزمان استفاده از مجوز تنظیم میشود. انجمن رنگ، فرم، متن و حداکثر اندازه نماد را مشخص میکند. برای جلوگیری از سوءاستفاده، انجمن خود را منحصراً نماینده منافع مصرفکننده بازیها میداند و به هیچ عنوان استفادۀ غیرشفاف و ناصحیح از برچسب را تحمل نخواهد کرد.
یک بازی تا چه مدت میتواند از آرم «جایزه اشپیل» استفاده کند؟
به منظور محدود کردن تعداد بازیهایی که دارای آرم “Spiel des Jahres” هستند، استفاده از آرم در بازیهای پیشنهادی و معرفی شده محدودیت زمانی دارد. «انبوهی از برچسبها» در فروشگاههای بازی میتواند به وضوح و خاص بودن یک توصیه آسیب برساند (و مخاطب را سرگردان کند). قرارداد صدور مجوز با برندگان جوایز اصلی بلامانع است. دارنده پروانه میتواند در هر زمان توافقنامه را لغو کند و از استفاده از برچسب در آینده انصراف دهد. بازیهای معرفیشده و برندگان جایزه ویژه ممکن است از این نماد برای سه سال تقویمی استفاده کنند. البته ممکن است تولیدکنندگان پس از این مدت در تبلیغات خود به این جایزه ارجاع بدهند، اما دیگر نمیتوانند نماد را روی جعبه چاپ کنند. بازیهای موجود در «لیستهای پیشنهادی» میتوانند به مدت دو سال تقویمی از آرم مربوطه با هر سه پیاده نظام به صورت رایگان اما فقط در پشت جعبه استفاده کنند.
نشانهای سهگانه جایزه اشپیل در سه بخش جایزه سال، جایژ تخصصی و جایزه بخش کودک
انجمن از درآمد خود برای چه استفاده میکند؟
این درآمد صرفاً برای تأمین مالی هیئت داوران در انجام وظیفه تبلیغ بازی در جامعه و خانواده صرف میشود. این انجمن یک مدیر عامل تمام وقت دارد، یک ستاد مرکزی را اداره می کند، از طریق انتشارات و برگزاری رویدادهای خود، کارهای گسترده روابط عمومی را بر عهده دارد، بودجهای سالانه برای طراحان بازیهای جدید تأمین میکند، از طرح «بازی به منظور شکیبایی» (playing for tolerance) پشتیبانی میکند ، جلسات داخلی بازی را ترتیب میدهد با رویدادهایی مانند «روز منتقدان بردگیم» و سایر فعالیتهای ارتقادهنده موقعیت بردگیم در جامعه را تأمین می کند.
جایزه اشپیل با برنامهای تشویقی، که در سال ۲۰۱۲ آغاز شد، پروژههایی را در مقیاس وسیع پشتیبانی مالی میکند؛ پروژههایی که توسط انجمنها،مؤسسات آموزشی ، گروههای کلیسایی ، مقامات محلی و افراد خصوصی با هدف تبلیغ بازیها به عنوان یک سرمایه فرهنگی انجام میشوند. اگرچه این انجمن دارای انگیزههای آرمانگرایانه است، اما اداره مالیات این موارد را به معنای اهداف معاف از مالیات به رسمیت نمیشناسد. به همین دلیل است که مؤسسه جایزه اشپیل نیز باید مالیات بپردازد.
هارالد شراپر ، رئیس هیئت داوران جایزه اشپیل
-
در همین زمینه بخوانید: جایزه بردگیمی گلدن گیک
فهرست برندگان جایزه بردگیمی اشپیل
فهرست برندگان جایزه اشپیل بخش تخصصی
سال | برنده | طراح | ناشر |
۲۰۱۱ | عجایب هفتگانه | آنتونی بائوزا | Repos Production |
۲۰۱۲ | روستا | Inka Brand و Markus Brand | eggertspiele و its partner Pegasus Spiele |
۲۰۱۳ | Legends of Andor | میشائیل منتزل | Fantasy Flight Games |
۲۰۱۴ | استانبول | رودیگر دورن | Pegasus Spiele |
۲۰۱۵ | Broom Service | اندرئاس پلیکان و الکساندر فیشر | رونزبرگر |
۲۰۱۶ | Isle of Skye: From Chieftain to King[۲۰] | اندرئاس پلیکان و الکساندر فیشر | Mayfair |
۲۰۱۷ | Exit – Das Spiel | Inka Brand و Markus Brand | کاسموس |
۲۰۱۸ | Die Quacksalber von Quedlinburg | ولفگانگ وارش | اشمیت اشپیل |
۲۰۱۹ | Wingspan | الیزابت هارگریو | Stonemaier Games |
۲۰۲۰ | Die Crew | توماس سینگ | کاسموس |
فهرست برندگان جایزه اشپیل بخش کودکان
فهرست برندگان اشپیل، بخش جایزه ویژه
سال | عنوان جایزه | برنده | طراح | ناشر |
۱۹۷۹ | زیباترین بازی | Seti | فاقد طراح ویژه | Bütehorn |
۱۹۸۰ | زیباترین بازی | Spiel | راینولد ویتیگ | Edition Perlhuhn |
بازی تک نفره | Rubik’s Cube | ارنو روبیک | ||
۱۹۸۱ | زیباترین بازی | Ra | مارکو دونادونی | International Team |
۱۹۸۲ | زیباترین بازی | Skript | Henri Sala | جامبو |
۱۹۸۳ | زیباترین بازی | Wir füttern die kleinen Nilpferde | راینولد ویتیگ | Edition Perlhuhn |
۱۹۸۴ | زیباترین بازی | Uisge | Roland Siegers | Hexagames |
۱۹۸۵ | زیباترین بازی | Die drei Magier | Johann Rüttinger | Drei Magier Spiele |
۱۹۸۶ | زیباترین بازی | Müller & Sohn | راینولد ویتیگ | کاسموس |
۱۹۸۷ | زیباترین بازی | Orient Express | Jeff Smets | جامبو |
۱۹۸۸ | زیباترین بازی | Inkognito | الکس رندالف و Leo Colovini | میلتون برادلی |
بازی همکاری خانوادگی | Sauerbaum | Johannes Tranelis | ||
۱۹۸۹ | زیباترین بازی | Henne Berta | گنی وایس | هابرماس |
۱۹۹۰ | زیباترین بازی | Life Style | فاقد طراح ویژه | رونزبرگر |
۱۹۹۱ | زیباترین بازی | Master Labyrinth | Max Kobbert | رونزبرگر |
۱۹۹۲ | بدون جایزه ویژه | |||
۱۹۹۳ | زیباترین بازی | Kula Kula | راینولد ویتیگ | Blatz Spiele |
۱۹۹۴ | زیباترین بازی | Doctor Faust | راینولد ویتیگ | Blatz Spiele |
۱۹۹۵ | زیباترین بازی | Tri-Ba-Lance | Michael Sohre | Theta Promotions |
پازل | ۳D Krimi-پازل | فاقد طراح ویژه | ||
۱۹۹۶ | زیباترین بازی | Venice Connection | الکس رندالف | Drei Magier Spiele |
بازی مهارتی | Carabande | Jean du Poel | ||
۱۹۹۷ | زیباترین بازی | Aztec | Niek Neuwahl | زوخ فرلاگ |
بازی مهارتی | Husarengolf | Torsten Marold | ||
۱۹۹۸–۲۰۰۰ | بدون جایزه ویژه | |||
۲۰۰۱ | بازی ادبی | Lord of the Rings | راینر کنیتزیا | کاسموس |
بازی تاریخی | Troia | Thomas Fackler | ||
۲۰۰۲–۰۳ | بدون جایزه ویژه | |||
۲۰۰۴ | توصیه شده | Attika | Marcel-André Casasola Merkle | Rio Grande |
۲۰۰۵ | بدون جایزه ویژه | |||
۲۰۰۶ | بازی فانتزی | Shadows Over Camelot | Serge Laget و برونو کاتالا | روزگار عجایب |
بازی پیچیده | Caylus | William Attia | ||
۲۰۰۷ | بدون جایزه ویژه | |||
۲۰۰۸ | بازی پیچیده | Agricola | اوه روزنبرگ | Lookout Games |
۲۰۰۹ | دنیاهای جدید بازی | Space Alert | فلادا چواتیل | Czech Games Edition |
پارتی گیم | Gift Trap | Nick Kellet | ||
۲۰۱۰ | بازی سال پلاس | World Without End | Michael Rieneck و Stefan Stadler | کاسموس |
۲۰۱۱–۱۷ | بدون جایزه ویژه | |||
۲۰۱۸ | جایزه ویژه | Pandemic Legacy: Season 2 | مت لیکاک و راب داویائو | Z-Man Games |
سفارش بازی اسکربل
فقط با ۴۵ هزار تومان بازی کارتی چارچی رو سفارش بده و اسکربل رو به صورت کارتی بازی کن!
ترجمه شده توسط گروه مترجمان بازیکوش
استفاده از این مطلب، با ذکر منبع، بلامانع است.