https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2021/04/v4-460px-Play-Pictionary-Step-7-Version-2-1-e1618906536655.jpg

بازی سه پشتک یا اوچ یاستیخ یک بازی فیزیکال و انرژیک آذری است که در افزایش انعطاف بدن کودکان و در عین حال محکم کردن بدن آنها اثر مثبتی دارد. کودکانی که بازی‌هایی از این دست را انجام می‌دهند، معمولاً در آینده در ورزش‌های قدرتی با مقاومت بدنی بالاتری در زمین حاضر می‌شوند و قدرت...

بازی سه پشتک یا اوچ یاستیخ یک بازی فیزیکال و انرژیک آذری است که در افزایش انعطاف بدن کودکان و در عین حال محکم کردن بدن آنها اثر مثبتی دارد. کودکانی که بازی‌هایی از این دست را انجام می‌دهند، معمولاً در آینده در ورزش‌های قدرتی با مقاومت بدنی بالاتری در زمین حاضر می‌شوند و قدرت بدنی بهتری نسبت به هم‌بازی‌ها و رقبای خود دارند. با ما همراه باشید تا با بازی آذری سه پشتک یا اوچ یاستیخ که نوعی خرک بازی است بیشتر آشنا شویم.

مشخصات بازی

تعداد بازیکنان: ۶ نفر در دو تیم

رده سنی: ۷ تا ۱۲ سال

مدت زمان بازی: حداقل ۱۵ دقیقه

تقویت مهارت‌ها: تقویت عضلات پا و دست، افزایش تعادل ایستا و پویا، بالا بردن انعطاف‌پذیری

 

توجه

برای بازیکنان تازه‌کار، به این سه نکته توجه کنید:

  1. آموزش و تمرین قبل از انجام بازی
  2. نظارت یک مربی و حضور او هنگام بازی
  3. استفاده از تشک برای محافظت از بازیکنان

چطور بازی کنیم؟

برای انجام بازی سه پشتک در ابتدای بازی به دو گروه سه نفره تقسیم شوید.

با قرعه کشی، گروه اول را انتخاب کنید. پس از تعیین گروه اول دو نفر پشت به هم می‌چسبند و کف دست‌هایشان را به زانو می‌گذارند و خم می‌شوند.

نفر سوم سرش را میان پاهای دو نفر قبلی می‌گذارد (مطابق عکس) و تقریباً ۹۰ درجه خم می‌شود و ساعد و بازوانش را دور ران دو نفر دیگر حلقه می‌کند. این سه نفر به این ترتیب که ایستاده‌اند، سه بازیکن تیم دیگر پشت سرهم شروع به غلت ‌زدن از پشت این بازیکنان می‌کنند. یعنی هر دو کف دستش را روی لگن بازیکنی که سرش میان ران دو بازیکن دیگر است می‌گذارد و سپس بدن خود را روی دست‌ها بالا می‌کشد و غلت می‌زند، به طوری که پشتش روی دو بازیکن قرار گیرد و سپس روی دو پا به سمت جلو می‌افتند و وقتی هر سه بازیکن پریدند، تیم‌ها جا به جا می‌شوند.

سه پشتک اوچ یاستیخ
بازیکنان در حال انجام بازی سه پشتک (اوچ یاستیخ)

 

بازی‌های مشابه:

منبع: کتاب بازی‌های بومی محلی شمال غرب ایران، فصل دوم، ص۳۳.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نوزده + 6 =