https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2020/11/مخابره.jpg

این بازی، ضمن اینکه بسیار شاد و مفرح است، بصورت عملی نشان می‌دهد که شایعات و تحریف‌های تاریخی چطور شکل می‌گیرند. در هر مرحله، افراد با کم یا اضافه کردن چیزی به مطلب قبل، مقداری در واقعیت دخل و تصرف می‌کنند

بازی دورهمی مخابره، ورژن تصویری بازی پچ پچ چینی یا تلفن است.

📝 درس‌هایی از فلسفه تاریخ و هرمنوتیک
این بازی، ضمن اینکه بسیار شاد و مفرح است، بصورت عملی نشان می‌دهد که شایعات و تحریف‌های تاریخی چطور شکل می‌گیرند. در هر مرحله، افراد با کم یا اضافه کردن چیزی به مطلب قبل، مقداری در واقعیت دخل و تصرف می‌کنند و به میزانی که از زمان وقوع رویداد فاصله می‌گیریم، تفاوت میان اصل ماجرا و روایت موجود بیشتر می‌شود.
این کم و اضافه کردن‌ها لزوما عمدی نیست و گاه کاملا جبری است. درباره این مسئله کتاب‌های پرشماری نوشته شده و بخش بزرگی از مباحث فلسفه انتقادی تاریخ به همین موضوع اختصاص دارد؛ علمی که قدمتش حدود یک قرن است. پل ریکور، کارل بکر و رابین کالینگوود از جمله مورخان و فیلسوفان علاقه‌مند به این بحث‌اند. نیز مباحث هرمنوتیکی کسانی چون گادامر و اریک هرش، به موضوع زاویه دید می‌پردازد. ولی شاید هیچ کتابی به سادگی و سرعت این بازی، اتفاقی را که می‌افتد به ما نشان نمی‌دهند.

 

بازی مخابره

ملزومات

  • کاغذ و خودکار برای نوشتن اکشن‌های متفاوت روی آنها

دستورالعمل

نفر اول کاغذی را از بین کاغذهای مختلف که اکشن‌های متفاوت روی آنها نوشته شده، برمی‌دارد و برای نفر دوم اجرا می‌کند. مثلا در این کلیپ، رانندگی جت اسکی یا احتمالا موتور سیکلت منظور بوده. نفرات بعد باید سعی کنند همان حرکت را بطور دقیق برای نفر بعد اجرا کنند و آخرین نفر، حرکتش را با نفر اول مقایسه می‌کند.
نوع رقابتی بازی می‌تواند اینطور باشد که افراد به دو تیم تقسیم شوند و تیمی که حرکت نفر آخرش به نفر اول شبیه‌تر باشه، برنده است.

برای مثال، در کلیپ می‌بینیم که نفر پنجم و نهم، دو تغییر اساسی در حرکت ایجاد می‌کنند و ظاهراً این دو تغییر، فقط به دلیل تفاوت قد ایجاد می‌شود. نفر پنجم، با توجه به اینکه قد بلندی دارد و کامل به پایین نگاه نمی‌کند، حرکت پا را نمی‌بیند و آن را حذف می‌کند و نفر نهم، به علت کوتاهی قد نسبت به نفر قبل، حرکات دست را بالاتر از حد معمول می‌بیند و در حرکت خود، دست‌هایش را بالا می‌برد. بنابراین محدودیت‌ها یا ویژگی‌های شخصی ما، جبرا در زاویه دید ما اثر می‌گذارد و ما اولا واقعیت را از زاویه دید خود می‌بینیم، ثانیا در صادقانه‌ترین و امانتدارانه‌ترین حالت ممکن، باز هم روایت شخصی خود را تعریف می‌کنیم، نه لزوما واقعیت اصلی ماجرا را.

این بازی را با دوستان خود امتحان کنید و تجربه خود را از احساساتتان با ما در میان بگذارید.😉

برای دیدن بازی مخابره در صفحه اینستاگرام بازیکوش اینجا کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

بازی پچ‌پچ چینی

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

نوزده + نه =