https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2021/03/ریسک-1.jpg

آموزش بازی ریسک (Risk): ریسک یک بردگیم معروف و پرفروش استراتژیک با موضوع سیاست، جنگ و فتح قلمرو است. این بازی را آلبرت لاموریس، فیلم‌ساز فرانسوی در سال ۱۹۵۷ ابداع کرد و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های صفحه‌ای کل تاریخ بدل شد. از آن پس بازی‌های جنگی فراوانی همچون «متفقین و متحدین» و...

آموزش بازی ریسک (Risk): ریسک یک بردگیم معروف و پرفروش استراتژیک با موضوع سیاست، جنگ و فتح قلمرو است. این بازی را آلبرت لاموریس، فیلم‌ساز فرانسوی در سال ۱۹۵۷ ابداع کرد و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین بازی‌های صفحه‌ای کل تاریخ بدل شد. از آن پس بازی‌های جنگی فراوانی همچون «متفقین و متحدین» و «مهاجران کاتان» با الگوگیری از بازی ریسک به بازار آمد. قوانین ساده همراه با تعاملات پیچیده، این بازی را به یک بازی جذاب هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان تبدیل کرده است و می‌توان آن را یک بازی خانوادگی نیز دانست. این بازی همچنان پس از شصت سال و در ورژن‌ها و ادیشن‌های گوناگون از سوی شرکت هزبرو منتشر می‌شود و بر اساس آن نسخه‌های ویدیویی و موبایلی فراوانی نیز منتشر شده است. در ایران نیز علاوه بر نسخه‌های اصلی، نسخه‌های کپی فراوانی از سوی شرکت‌های مختلف منتشر شده است.

در مطلب پیش رو به معرفی و آموزش کامل دستورالعمل و قوانین بازی ریسک می‌پردازیم.

 

مشخصات بازی

  • تعداد بازیکنان: دو تا شش بازیکن (حالت بهینه: ۴ بازیکن)
  • مدت زمان بازی: ۱۲۰ دقیقه
  • رده سنی: ده سال به بالا
  • سال ساخت: ۱۹۵۹
  • طراح: آلبرت لاموریس
  • ناشر: Alga
  • رتبه در BGG: رتبه ۱۹۵۹۷
  • نمره: ۵.۴۵
  • درجه پیچیدگی و سختی بازی: متوسط (۲.۰۸ از ۵)
  • قیمت در آمازون: ۳۳ دلار (حدود ۷۵۰ هزار تومان)

هدف

هدف در بازی ریسک، فتح قاره‌های جهان در رقابت با سایر بازیکنان است. این هدف از طریق حمله به قلمروهای رقبا و محافظت از مناطق خودی محقق می‌شود.

 

محتویات جعبه

  1. صفحه بازی
  2. پنج ارتش (به رنگ‌های سبز، زرد، آبی، قرمز، مشکی)
  3. یک دسته کارت ۴۳ تایی
  4. پنج تاس (دو تاس قرمز برای دفاع، سه تاس مشکی برای حمله)
  5. ۱۳ کارت ماموریت
  6. دو کارت راهنما
بازی ریسک: محتویات جعبه
آموزش بازی ریسک: محتویات جعبه

صفحه بازی

نقشه جهان با ۴۲ قلمرو که با مرز و خطوط دریایی به هم متصل شده‌اند و در طول بازی بازیکنان می‌توانند به ارتش رقبا که به نحوی با آن هم‌مرز هستند حمله کند. از آنجا که زمین گرد است آمریکای شمالی به آسیا وصل می‌شود و امکان حمله به عنوان قاره مجاور می‌دهد.

این ۴۲ قلمرو در شش قاره با رنگ‌های مختلف مشخص شده است: آمریکای شمالی (زرد)، آمریکای جنوبی (قرمز)، اروپا (آبی)، آفریقا (قهوه‌ای)، آسیا (سبز) و استرالیا (بنفش).

در بعضی نسخه‌های فارسی، «گینه نو» در نزدیکی استرالیا، به اشتباه قونیه درج شده است.

آموزش بازی ریسک: صفحه بازی
آموزش بازی ریسک: صفحه بازی

کارت‌ها

بر روی هر یک از کارت‌ها نام یک قلمرو نوشته شده است. در قسمت پایین کارت‌ها یک یا دو ستاره وجود دارد. این ستاره‌ها به این معناست که به تعداد آنها می‌توانید در آن قلمرو سرباز بگذارید.

دسته کارت‌ها دارای یک کارت آتش‌بس است که فقط در بازی مقدماتی استفاده می‌شود. زمانی که این کارت از دسته کارت‌ها بیرون کشیده شود بازی بلافاصله تمام می‌شود.

دو کارت مرجع که برای بازیکنان مبتدی مفید است. یک سمت کارت نشان می‌دهد باید در نوبت خود چه کاری انجام دهید و سمت دیگر راهنمایی برای گرفتن ارتش جدید (این کارت‌ها را جدا کنید و به عنوان کارت راهنما استفاده کنید).

دستورالعمل

ابتدا هر بازیکن یک رنگ ارتش انتخاب می‌کند و در خارج از صفحه قرار دهد. حالا هر کدام تاس می‌اندازد هر کس که عدد بیشتری بیاورد بازی را شروع می‌کند. به صورت ساعت‌گرد ادامه می‌یابد. حالا کارت‌های قلمرو بُر زده  و بین همه بازیکنان پخش می‌شود.

در بازی چهار تا پنج نفره بعد از تقسیم، دو کارت اضافه می‌آید که آنها را به دو بازیکن آخر داده می‌شود (۱).

بازیکنان به کارت‌ها نگاه می‌کنند به ازای هر چند ستاره که روی کارت‌ است در آن قلمرو یک پیاده نظام قرار قرار می‌دهند. بعد از قرار دادن سربازها همه کارت‌ها جمع می‌شود و دوباره بُر زده می‌شود. حالا باید کارت آتش‌بس در یک سوم پایینی دسته کارت‌ها قرار گیرد و کارت‌ها کنار صفحه گذاشته شود. اگر بازیکنی این کارت را از دسته بکشد بازی بلافاصله تمام می‌شود و کسی که بیشترین قلمرو را داشته باشد برنده بازی می‌‍شود.

تعداد قلمروهای مور نیاز برای برد

بازی ریسک: تعداد قلمرو مورد نیاز برای برد
بازی ریسک : تعداد قلمرو مورد نیاز برای برد

قوانین

  1. به جای پنج پیاده‌نظام می‌توانید یک سواره‌نظام بگذارید، بجای ده پیاده نظام یک توپ‌خانه.
  2. اگر در ابتدای نوبت خودتان یک قاره به طور کامل در اختیارتان باشد نفراتی به اندازه عدد کنار قاره به شما تعلق می‌گیرد.
  3. با گرفتن هر قاره شما در هر نوبت به اندازه عدد نوشته شده کنار قاره سرباز اضافه دریافت می‌کنید (آسیا (هفت)،آمریکای شمالی (پنج)، اروپا (پنج)، آفریقا (سه)، آمریکای جنوبی (دو)، استرالیا (دو))
  4. در هر دور حمله که قلمرویی را به دست می‌آورید فقط حق کشیدن یک کارت قلمرو را دارید.
  5. می‌توانید سربازان خود را بین قلمروهای خود جابه‌جا کرده و قلمروهای ضعیف را تقویت کنید (نمی‌توانید قلمرویی را خالی کنید. حداقل باید یک سرباز در آنجا بگذارید).
  6. در زمان بازی اگر تمام قلمروهای خود را از دست دادید، از بازی خارج می‌شوید و اگر کارتی به عنوان جایزه داشته باشید به کسی که شکستتان داده است تعلق می‌گیرد.

شروع بازی

بعد از تاس انداختن و مشخص شدن شروع کننده بازی، هر بازیکن در نوبت خود می‌تواند:

  • سرباز‌های خود را مستقر کند
  • حمله کند
  • سربازهایش را جابه‌جا کند (در صورت گرفتن قلمرو یا از دست دادن)
  • با به دست آوردن قلمرو یک کارت بکشد
۱. استقرار ارتش

در هر نوبت هر بازیکن حداقل سه سرباز به صفحه بازی اضافه می‌کند (در صورت داشتن قلمرو بیشتر یا داشتن قاره می‌توان سربازان بیشتری را اضافه کرد).

بازی ریسک: استقرار ارتش
بازی ریسک: استقرار ارتش
۲. حمله

هر بازیکن در نوبت خود می‌تواند حمله نکند ولی برای حمله باید انتخاب کنید به کدام رقیب از کدام قلمرو و با چه تعداد نیرو حمله کرده و یا چه زمانی از حمله دست بردارد.

*هر بازیکن با حملات حساب نشده فقط خود را ضعیف‌تر می‌کند.

شرایط حمله
  1. داشتن مرز زمینی یا دریایی با قلمرویی که قصد حمله به آن را دارد.
  2. برای حمله کردن باید تعداد سربازانتان از تعداد سربازان قلمرو رقیب بیشتر باشد.
  3. در لحظه فقط می‌توان به یک قلمرو حمله کرد.
  4. حمله ککنده باید حداقل یک پیاده‌نظام در مبدا قرار دهد.
  5. در هر بار حمله فقط می‌توان با یک تا سه پیاده نظام حمله کرد.
  6. برای حمله با نفرات بیشتر باید دو بار تاس بیندازید، یعنی یکبار با سه سرباز و بار دیگر با دو سرباز حمله کند.
شرایط دفاع
  1. بازیکن مدافع می‌تواند با یک یا دو سرباز که در قلمرو خود دارد از آنجا دفاع کند.
  2. مدافع با آوردن تاس شش می‌تواند سربازهای رقیب را از بازی حذف کند.
۳. کشیدن کارت

هر بازیکن مهاجم بعد از حمله و تصور قلمرو می‌تواند یک کارت از زمین بردارد و به اندازه ستاره‌های روی کارت سرباز اضافی در دور بعد به قلمرو خود اضافه کند.

*کارت‌های خود را نگه‌دارید تا بتوانید سربازان بیشتری به قلمروهای خود اضافه کنید. به جدول زیر دقت کنید:

بازی ریسک:بازی ریسک: دریافت سرباز به ازای کارت
آموزش بازی ریسک : دریافت سرباز به ازای کارت

نتیجه جنگ

تاس‌های مشکی و قرمز را به ترتیب از عدد بزرگ به کوچیک جفت کنید

  1. اگر تاس مدافع بزرگتر باشد. یکی از سربازان مهاجم حذف می‌شود.
  2. اگر تاس‌ها برابر باشد، باز هم یکی از سربازان مهاجم از بازی خارج می‌شود.
  3. اگر تاس مهاجم بزرگتر باشد، یکی از سربازان مدافع حذف می‌شود.

برای برد بهتر است مهاجم با تعداد بیشتری حمله کند. مثلا اگر مدافع یک سرباز دارد پس یک تاس می‌ریزد ولی مهاجم بهتر است با دو سرباز حمله کند و دو تاس بریزد؛ حداقل یکی از تاس‌‌هایش از مدافع بیشتر باشد شانس برد خود را بالا ببرد.

با بیرون رفتن تمام نیرو‌های مدافع، آن قلمرو برای مهاجم می‌شود و یک کارت از زمین بر می‌دارد.

 

برنده نهایی

دو حالت برای برد وجود دارد:

  1. آن قدر بازی کنید که هر بازیکن تعداد قلمرو مشخص شده را بگیرد.
  2. یا کارت آتش‌بس از دسته کارت‌ها کشیده شود؛ در این زمان کسی که بیشترین قلمرو را داشته باشد برنده بازی است.

 

روش کلاسیک

قوانین بازی کلاسیک ریسک شبیه روش اصلی آن است؛ با چند تفاوت کوچک:

  1. در بازی کلاسیک هر بازیکن قلمرو خود را انتخاب می‌کند؛ یعنی ابتدا بازیکن اول مثلاً افریقای مرکزی را انتخاب می‌کند و در آن یک سرباز می‌چیند و سپس بازیکن بعدی، افریقای شمالی را سرباز می‌چیند. به همین ترتیب تا کل زمین پر شود.
  2. دوباره هر بازیکن مابقی سربازهای خود را در قلمروهای انتخابی می‌چیند. این کار فقط برای تقویت قلمروهاست (بازیکن مختار است که همه سربازان را در یک قلمرو قرار دهد یا به تناسب بین تمام قلمروها پخش کند).
  3. پس از قرار دادن ارتش‌ها اولین بازیکن بازی را شروع می‌کند.
  4. در این روش از این کارت آتش‌بس استفاده نمی‌شود.
بازی ریسک: کلاسیک
آموزش بازی ریسک: کلاسیک

برنده بازی

بازیکن برای بُردن در این بازی باید تمام بازیکنان را از میدان به در کند و تمام ۴۲ قلمرو را فتح کند. در این روش ممکن است کارت‌های روی زمین تمام شوند و مجبور شوید چندین بار آن را بُر زنید و دوباره در بازی استفاده کنید.

بازی ریسک
آموزش بازی ریسک : بازی در حالت پنج نفره

 

(۱) دلیل داده شدن این دو کارت اضافی به نفرات آخر این است که نفرات آخر به دلیل قرار گرفتن در آخر صف نسبت به نفرات اول ضعیف‌تر هستند.

 

مطالب مشابه:

تحلیل فنی بازی منچ

بازی اسکالی وگز

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

پنج × 4 =