https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2021/04/111.jpg

ابه توپوردی یک بازی آذری است که در آن بازیکنان با یک ابزار پرتابی طبیعی برای فتح سنگر رقیب تلاش می‌کنند! بازی‌ای بسیار متفاوت!

بازی ابه توتدی (که نوعی تف بازی به شمار می‌آید) یکی از متفاوت‌ترین بازی‌هایی است که می‌شناسید. استفاده از یک ابزار پرتابی کاملاً طبیعی و همیشه حاضر برای فتح سنگر. هرچند در اکثر فرهنگ‌ها پرتاب آب دهان حرکت زشتی به شمار می‌آید، اما انجام این بازیِ (احتمالاً منسوخ) در بین کودکان آذری زبان، نشان می‌دهد که دست کم در این برخی مناطق آذری زبان چنین کاری چندان ناروا به شمار نمی‌آمده است. حداقل نه آنقدر که کودکان را از انجام این کار به عنوان بازی، باز دارند.

از طرف دیگر شاید به دلیل جنبه بسیار رقابتی بازی، این کار به رغم زننده بودنش، متناسب با فضای یک بازی کاملاً رقابتی دانسته می‌شده است. به هر حال، مسلماً نمی‌توان این بازی را به عنوان یک بازی متناسب با فرهنگ امروزی جوامع مدرن، توصیه کرد؛ ولی مکانیسم آن به گونه‌ای است که می‌توان با تغییراتی جزئی، یک بازی بسیار جذاب و هیجان‌انگیز از آن بیرون کشید. ابتدا برای آشنایی بیشتر با این بازی، با ما همراه باشید تا در پایان، امکان تغییرات در بازی را بررسی کنیم.

 

مشخصات بازی

تعداد بازیکنان: +۴

رده سنی: ۵ تا ۱۰ سال

مدت زمان بازی: حداقل ۱۵ دقیقه

هدف بازی: استقامت و قدرت و محافظت از سنگر

 

بازی آب توتدی

 

 

 

دستورالعمل بازی

ابتدا بازیکنان به دو گروه مساوی تقسیم می‌شوند. سپس جای را به عنوان سنگر (به زبان محلی، اَبَه) انتخاب می‌کنند. برای مثال اگر بازی را در کوچه انجام می‌دهید، تیر چراغ برق را به عنوان سنگر انتخاب و بازی را شروع کنید.

با قرعه کشی، یک تیم به عنوان محافظ سنگر انتخاب می‌شود و تیم دیگر تلاش می‌کنند تا آن را تصاحب کنند. گروه محافظ یک نفر را کنار تیر چراغ برق می‌گذارند و بقیه بازیکنان برای قرار گرفتن افراد مهاجم در محل به دنبال آنها می‌روند و آنها را تعقیب می‌کنند تا بتوانند با گرفتن دو بازیکن از تیم حریف، بازی را به نفع خود تمام کنند.

در این میان افراد گروه مهاجم سعی می‌کنند که اول توسط بازیکنان تیم محافظ  گرفتار نشوند و در مرحله بعد بتوانند سنگر را تصاحب کنند. برای این کار، دو بازیکن از بازیکنان مهاجم باید حریف را گول بزنند و به سنگر تف بیندازند. در این صورت تیم مهاجم برنده بازی است و موقعیت دو گروه تغییر نخواهد کرد.

هر نفر از افراد گروه مهاجم فقط یک بار حق دارند که به اَبَه تُف بیندازند و اگر بازیکنی نتواند سنگر را مورد هدف قرار دهد، فرصت خود را از دست می‌دهد و در ادامه بازی فقط باید سعی کند که گرفتار محافظ‌های سنگر نشود. همان‌طور که گفته شد، اگر افراد در طول بازی بتوانند دو بازیکن تیم مهاجم را گرفتار سازند، بازی به نفع آنها تمام می‌شود و جای خود را عوض می‌کنند.

هر کدام از بازیکنان مهاجم که توسط افراد گروه محافظ گرفتار شود از بازی خارج می‌شود و بقیه بازیکنان بازی را ادامه می‌دهند.

نام ترکی این بازی ابه توتدی یا ابیه توپوردی است و به فارسی یعنی تف کردن بر ابه. هدف از این بازی محافظت از سنگر خود و گرفتار نشدن توسط افراد تیم مقابل است.

 

ورژن پیشنهادی بازیکوش

به نظر می‌رسد برای جلوگیری از تشویق کودکان به پرتاب آب دهان، بهتر است این بازی را با تغییراتی جزئی و حفظ مکانیسم اصلی بازی، به شکل اخلاقی‌تری انجام داد.

ظاهراً پرتاب آب دهان در بازی ابه توتدی برای این است که مشخص شود سنگر تا چه حد مورد هدف قرار گرفته و جای آن قابل رؤیت باشد. بنابراین می‌توان از تفنگ آب‌پاش یا حتی بطری‌های اسپری شیشه‌پاک‌کن برای این منظور استفاده کرد.

 

 

 

منبع: کتاب بازی‌های بومی محلی شمال غرب ایران، فصل دوم، ص۳۲.

یک نظر

  • ps4 games with

    ۰۳/۰۸/۱۴۰۰ در ساعت ۲۲:۲۸

    Hi my family member! I wish to say that this post is amazing, great written and include almost all important infos.
    I would like to see more posts like this .

    پاسخ

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

11 − یک =