https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2021/05/Untitled-1.png

بازی زار گزیدم یکی از بازی‌های بومی و محلی استان چهارمحال و بختیاری است که با توجه به مکانیسم آن می‌توان آن را جزو بازی‌های کودکانه دانست. همانند بازی هاگرگری و عمو زنجیرباف یک سوال و جواب میان بازیکنان برقرار می‌شود، با این تفاوت که نقش بازیکن بازیگر بسیار پررنگ‌تر از سایرین است. این بازی...

بازی زار گزیدم یکی از بازی‌های بومی و محلی استان چهارمحال و بختیاری است که با توجه به مکانیسم آن می‌توان آن را جزو بازی‌های کودکانه دانست. همانند بازی هاگرگری و عمو زنجیرباف یک سوال و جواب میان بازیکنان برقرار می‌شود، با این تفاوت که نقش بازیکن بازیگر بسیار پررنگ‌تر از سایرین است. این بازی به کودک کمک می‌کند تا بتواند با اعتماد به نفس روی صحنه حاضر شود، در پیش چشم آنان مجموعه ای از حرکات نمایشی را انجام دهد و در همان حال، با آنها به صورت مشاعره‌وار وارد گفت‌وگو شود. کودکانی که دارای انزوای اجتماعی، لکنت‌ جزئی زبان یا رگه‌هایی از درخودفرورفتگی هستند، می‌توانند به شرط همراهی جمع و تحت نظر یک مربی (به گونه ای که مانع تحقیر، تمسخر یا سرزنش آنان توسط جمع شود) با انجام این بازی به پرورش مهارت‌های کلامی و ارتباط اجتماعی خود بپردازند.

 


مشخصات بازی زار گزیدم

تعداد بازیکنان: ۴ بازیکن بیشتر

رده سنی: ۴ – ۸

مدت زمان: هر دور بازی بستگی به تعداد بازیکنان دارد (هر دور ۱۵- ۳۰ دقیقه)

وسایل مورد نیاز: هیچی

اصالت: بختیاری

مکانیسم‌ها: بازیگری و شعرخوانی


 

 

دستورالعمل

برای شروع، بازیکنى که مهارتى در رقص داشته باشد به عنوان بازیگر انتخاب مى‌شود و همراه با کف‌ زدن حاضران رقص را آغاز مى‌کند و شعرهایی مى‌خواند و ادعا مى‌کند که چیزى او را گزیده است (گفتنی است که در اینجا رقص حرفه‌ای منظور نیست و صرفاً در حد حرکات ابتدایی کفایت می‌کند).

حاضران هم با شعر از او سؤال مى‌کنند تا حدس بزنند که زار (زنبور بزرگ) چگونه او را گزیده است؟ بازیگر با هر بار سؤال و جواب، جایی از سر و گردن خود را نشان مى‌دهد. پس از درست حدس زدن اینکه زار کجای بازیگر را گزیده است، نقش‌آفرینی او به پایان می‌رسد و در پایان زبان خود را نشان مى‌دهد و به بیرون مجلس مى‌رود. نمونه‌اى از سؤال و جواب:.

 

بازیگر: زار گزیدم (زار به معنای زنبور درشت است).

جمعیت: کوجاتو گزید؟

بازیگر: اینجا و اونجا و اوجاما گزید (به‌ جاهایى از بدن خود اشاره مى‌کند).

جمعیت: روش آب بریز.

بازیگر این مرحله را برای دو یا سه بار تکرار می‌کند و سپس می‌نشیند تا نفر بعدی به عنوان بازیگر روی صحنه بیاید.

 

بازی‌های مشابه:
اتل متل توتوله
عمو زنجیرباف

 

صفحه اینستاگرام بازیکوش

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

19 + 14 =