دفترچه قوانین اسکربل که در نسخه امریکای شمالی اسکربل قرار دارد، چهار بار در سالهای 1953، 1976، 1989 و 1999 ویرایش شده است. قوانین اسکربل در هر کدام از این نسخهها چگونه تکامل پیدا کرده است؟
اسکربلتاریخچه: تکامل قوانین اسکربل
دفترچه قوانین اسکربل که در نسخه امریکای شمالی اسکربل قرار دارد، چهار بار در سالهای ۱۹۵۳، ۱۹۷۶، ۱۹۸۹ و ۱۹۹۹ ویرایش شده است.
ویرایش نخست
تغییرات اصلی قوانین اسکربل از سال ۱۹۵۳ بدین شرح است:
- کلمات را میتوان از طریق تکمیل حروفی که از قبل روی صفحه قرار دارند نیز ساخت. در واقع لازم نیست کلمه جدید، حتماً کلمه مستقلی باشد.
- بازیکن میتواند یک کلمه موازی و دقیقاً مجاور کلمۀ از قبل موجود بسازد. برایناساس اگر همه کلمات جدید، معنادار باشند هریک بطور مجزا امتیاز خواهد داشت.
- تأثیر خانههای جایزهدار (premioum squares) در یک حرکت بصورت چندبرابر محاسبهپذیر است. مثلاً در صورت قرارگیری همزمان عمودی و افقی دو کلمه در یک حرکت در خانۀ حرف*۳ آن حرف ضربدر۶ میشود.
- در نسخههای قبلی جریمه شخصی که در بازبینی کلمه شکست میخورد مشخص نبود. از این تاریخ دو نوع جریمه مشخص شد: بازگرداندن کاشیهای بازیشده یا از دست دادن نوبت.
ویرایش دوم
تغییرات اصلی قوانین اسکربل در سال ۱۹۷۶ به این قرار بودند:
- کاشیهای «صفر» میتوانند در تعیین شروعکنندۀ بازی، مقدم بر کاشی A باشند.
- بازیکن میتواند نوبت خودش را بدون انجام هیچ حرکتی، رد کند.
- جریمه از دست دادن نوبت، برای کسی هم که درخواست بازبینی میداد (در صورت ناموفق بودنِ بازبینی و موجود بودن کلمه) به بازی اضافه شد.
- اگر امتیازات نهایی برابر شد، بازیکنی که امتیاز نهاییاش قبل از بدهبستان نهایی بالاتر بوده باشد، برنده است؛ در تورنمنتها، بازیای که امتیازاتش برابر شود، هیچیک از دو بازیکن برنده نهایی نیست و بازی مساوی اعلام میشود.
ویرایشهای نهایی
تغییرات ویرایشی قوانین اسکربل در سال ۱۹۸۹ تأثیری بر نحوه بازی نداشت.
اما تغییرات اصلی در سال ۱۹۹۹ بدین قرار بودند:
- تا زمانی که امتیاز نوبت محاسبه نشده، میتوان کاشیها را تغییر مکان داد یا جایگزین کرد.
- چالش بازبینی، بر همه کلمات ساخته شده در یک حرکت خاص، اعمال میشود.
- قرار دادن هر هفت کاشی در یک حرکت تعیین نام شد. در امریکای شمالی «بینگو» (Bingo) و در بقیه کشورها، «بونِس» (Bonus).
- یکی از تغییرات در بیان قوانین اسکربل نیز ابهامی داشت که میتوانست چنین تفسیر شود که بازیکن میتواند در یک حرکت و در یک ردیف، بیش از یک کلمه بسازد؛ هرچند چنین برداشتی اعمال نشد.
منبع: ویکیپدیای انگلیسی اسکربل
مطالب مرتبط:
تاریخچه اسکربل؛ از شکست در بازار تا فتح جهان