https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2021/02/بازی-محلی-آدیل-مانج.jpg

بازی محلی و سنتی عشایر یکی از ویژگی‌های بازی‌های محلی ایران، این است که یا هیچ وسیله خاصی نیاز ندارند و یا با کمترین ملزومات همچون چند سنگ یا یک توپ انجام می‌شوند. آدیل مانج یا پنجره بازی که از بازی‌های عشایری ایران است نیز از آن دسته بازی‌های محلی ایرانی است که برای انجامش...

بازی محلی و سنتی عشایر

یکی از ویژگی‌های بازی‌های محلی ایران، این است که یا هیچ وسیله خاصی نیاز ندارند و یا با کمترین ملزومات همچون چند سنگ یا یک توپ انجام می‌شوند. آدیل مانج یا پنجره بازی که از بازی‌های عشایری ایران است نیز از آن دسته بازی‌های محلی ایرانی است که برای انجامش به هیچ وسیله‌ای نیاز ندارید. درجه رقابت بازی بسیار بالاست؛ به حدی که هر یکی از طرفین بازی باید در هر دور بازی سعی کند نسبت به دور قبل کمی بهتر باشد؛ شخصی که نشسته، در باز کردن پاها و انعطاف بدنی باید بهتر و بهتر شود و بازیکنی که باید بپرد، باید به همین نسبت، قدرت پرش خود را افزایش دهد. با ما همراه باشید تا با این بازی جذاب و رقابتی اصیل ایرانی بیشتر آشنا شویم.

آدیل مانج یا پنجره بازی
آدیل مانج یا پنجره بازی

 

ملزومات

  • برای انجام آدیل مانج یا پنجره بازی به وسیله خاصی نیازی ندارید

دستورالعمل

مرحله اول: به قید قرعه یکی از بازیکنان را انتخاب کنید. حالا او باید روى زمین بنشیند و پاهای خود را دراز کند و بقیه بازیکنان تک تک از روی پای او بپرند. اگر بازیکنی در زمان پریدن پایش به پای بازیکن نشسته بخورد باید به جای او بنشیند. اگر همه بازیکنان بدون برخورد موفق به پریدن شوند، به مرحله دوم بازی می‌روند.

مرحله دوم: بازیکن نشسته پاشنه پای خود را روی پنجه پای دیگرش قرار می دهد و  بقیه بازیکنان باید از روی پای او بپرند.

مرحله سوم و چهارم: بازیکن نشسته یک دست خود (وجب باز شده) را بر روى دو پا قرار می‌دهد و در مرحله چهارم از دست دیگرش استفاده می‌کند. اگر هر نفر هنگام پریدن، پایش به بدن فرد نشسته تماس پیدا کند، بازنده می‌شود و باید جاى فرد نشسته بنشیند.

در ادامه بازى، اگر همه افراد توانستند از روى دست و پاى فرد نشسته بپرند، به قید قرعه، یک نفر دیگر انتخاب می‌شود و روبه‌روى بازیکن نشسته می‌نشیند؛ به طورى که کف پاهایشان به هم مماس باشد و این بار ارتفاع مانع، دوبرابر می‌شود.

در دشوارترین مرحله بازیکنان نشنسته پای خود را باز می‌کنند و مانع به صورت طولى گسترش پیدا می‌کند. در برخى نقاط، افراد نشسته تا چهار نفر افزایش پیدا می‌کنند؛ به این صورت که دو نفر از پاها و دو نفر دیگر از پنجه هایشان استفاده می‌کنند و ارتفاع می‌تواند به بیش از دو متر نیز برسد.

بازی محلی پنجره بازی

صحنه ای از انجام آدیل مانج یا پنجره بازی در حالت چهار نفره

با کلیک بر روی اینجا به کانال بازیکوش بپیوندید.

 

سفارش بازی اسکربل

 

مطالب مرتبط:

بازی دال پلان

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

16 − 15 =