چند نفرهکارتیآموزش جامع و تصویری بازی پاسور فریب + قوانین کامل و ترفندها

۱۴۰۱-۰۱-۱۴ ۹:۰۱به قلم بازیکوش0
https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2020/10/pasor.jpg

در ادامه معرفی بازی‌های جذاب و پرطرفدار پاسور این بار به سراغ بازی پاسور فریب می‌رویم. بازی ورق فریب در جامعه ایرانی امریکایی ایالات متحده محبوبیت بالایی دارد و اصالتاً از بازی یوکر (euchre) گرفته شده است. در واقع بازی فریب یا همان یوکر، همانند پاسور بلوف یک نوع ورق با ترفند حقه‌بازی است که...

در ادامه معرفی بازی‌های جذاب و پرطرفدار پاسور این بار به سراغ بازی پاسور فریب می‌رویم. بازی ورق فریب در جامعه ایرانی امریکایی ایالات متحده محبوبیت بالایی دارد و اصالتاً از بازی یوکر (euchre) گرفته شده است. در واقع بازی فریب یا همان یوکر، همانند پاسور بلوف یک نوع ورق با ترفند حقه‌بازی است که معمولاً در استرالیا، کانادا، نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده انجام می‌شود. این بازی با دسته  ۲۴، ۲۸ یا ۳۲ کارتی استاندارد انجام می‌شود و به طور معمول چهار بازیکن دارد که هر تیم دارای دو بازیکن است؛ اگرچه با تغییراتی می‌توان آن را تا نُه بازیکن نیز گسترش داد. با ما همراه باشید تا هرچه بیشتر با بازی جذاب پاسور فریب آشنا شویم. 

دستورالعمل پاسور فریب

پیش از هر چیز لازم است بدانیم که برای تعداد چهار بازیکن فقط به ۲۴ کارت نیاز است؛ یعنی از هر خال، برگ‌های نه لو، ده لو، سرباز، شاه، بی بی و آس. بنابراین کارت‌های دو لو تا هشت لو به کار نمی‌آیند. البته برای امتیاز شماری، به دو کارت امتیاز برای هر تیم نیز نیاز داریم.

 

مقدمات بازی ورق فریب

  1. ابتدا با بر زدن کافی کارت ها را به هم بریزید و سپس بـه هر بازیکن پنج کارت بدهید.
  2. سپس بالاترین کارت از مجموعه کارت های‌ باقیمانده را برگردانید تا همه آن را ببینند.
  3. دراین بازی باید دورها را برنده شویم و نخستین تیمی کـه بـه امتیاز ۱۰ می‌رسد برنده اسـت.
  4. تا زمانی کـه خال حکم مشخص شود، کارت تک بالاترین کارت و کارت ۹ پایین ترین کارت اسـت.
  5. وقتی خال حکم تعیین شد، از آن پس کارت سرباز از خال حکم، بالاترین کارت بازی اسـت.

خال خشت ورق خشت پاسور خشت ورق فریب

تعیین خال حکم در بازی پاسور فریب

کارت سرباز غیر خال کـه از همان رنگ اسـت را جیک می نامیم و دومین کارت بالا در بازی اسـت. هر کارت از خال حکم، بالاتر از کارت های‌ خال های‌ دیگر اسـت. گزینه اول برای مشخص کردن خال حکم این اسـت کـه از خال کارتی استفاده کنیم کـه بالاترین کارت مجموعه کارت های‌ باقیمانده است و آن را برگرداندیم. بازیکن سمت چپِ دست‌دهنده نخستین گزینه را دارد کـه خال آن کارت را خال حکم مشخص کند یا بگوید پاس.

 

این روند با چرخش ساعتگرد ادامه می‌یابد و بازیکنان می‌توانند خال حکم را مشخص کنند یا بگویند پاس. اگر خال همان کارت موردنظر، بـه عنوان خال حکم مشخص شد، دست دهنده باید یکی از کارت هایش را با آن کارت عوض کند. اگر همه بازیکنان گفتند پاس، آن کارت را دوباره بـه پشت برمی‌گردانیم. دیگر خال آن کارت را نمی‌توانیم بـه عنوان خال حکم تعیین کنیم. دست‌دهنده هم هیچ تعویض کارتی انجام نمی‌دهد.

 

اگر هیچ بازیکنی خال حکم را مشخص نکرد:

حالا دوباره بازیکن سمت چپ دست‌دهنده می‌تواند یک خال را بـه عنوان خال حکم مشخص کند یا بگوید پاس. این روند با چرخش ساعتگرد ادامه پیدا می‌کند تا یک خال حکم مشخص شود. اگر هیچ بازیکنی خال حکم را مشخص نکرد، دست‌دهنده باید اینکار را انجام دهد.

 

آغاز بازی

بازیکن سمتِ چپ دست‌دهنده کارت اول را می‌کشد. بازیکنان بـه نوبت و با چرخش ساعتگرد بازی می‌کنند و هر بازیکن باید در صورت امکان، کارتی را از خال آغازگر بکشد. اگر این امکان وجود نداشت، بازیکن می‌تواند از کارت های‌ دیگرش استفاده کند. بازیکنی کـه کارتش بالاترین رتبه را دارد، برنده اسـت. اگر کارتی از خال حکم کشیده شد، بازیکنی برنده اسـت کـه کارتش بالاترین رنک را در خال حکم دارد.

 

توجه کنید کـه: اگر هیچ کارتی از خال حکم کشیده نشد، بازیکنی برنده اسـت کـه کارتش بالاترین رتبه را در خال آغازگر داشته اسـت. بازیکن برنده باید دور بعدی را آغاز کند.

 

تیم مهاجم و تیم مدافع و نحوه کسب امتیاز

هر تیمی کـه خال حکم را تعیین کند، بـه عنوان تیم مهاجمان می‌شناسیم. طبیعتاً تیم مقابل نیز تیم مدافعان اسـت. اگر تیم مهاجمان سه یا چهار دور برنده شود، یک امتیاز میگیرد؛ اما اگر در هر ۵ دور برنده شود، ۲ امتیاز می‌گیرد. در مقابل اگر تیم مدافعان در سه یا چهار دور برنده شود، ‌۲ امتیاز می‌گیرد و اگر در هر ۵ دور برنده شود، ۴ امتیاز کسب می‌کند.

 

روش دیگر بازی و امتیازشماری: مهاجمِ تنها

یک گزینه دیگر باقیمانده اسـت. بازیکنی کـه خال حکم را مشخص کرده می‌تواند به‌تنهایی در بازی شرکت کند. دراین صورت هم‌تیمی‌اش باید کارت ها را زمین بگذارد و همه چیز مثل همان روش قبل انجام میشود ولی «با ۳ بازیکن».

توجه کنید کـه: اگر بازیکنی کـه بـه تنهایی بازی می‌کند، باید ۳ الی ۴ دور برنده شود و بـه مهاجمان یک امتیاز داده می‌شود. اگر او بتواند همه ۵ دور را برنده شود، مهاجمان ۴ امتیاز می‌گیرند. تیم مدافعان بـه ازای برنده شدن ۳-۴ دور ۲ امتیاز می‌گیرد. اگرهم در همه ی ۵ دور برنده شوند، ۴ امتیاز می‌گیرند.

 

قوانین بازی ورق فریب

سرباز خشت پاسور خشت ورق

  • در بازی فریب کارت سرباز از خال دیگر و هم‌رنگ با خال حکم (مثلاً اگر گیشنیز حکم باشد، سربازِ پیک)، جزو کارت های‌ خال حکم بـه حساب می‌آید و دومین کارت بالای بازی اسـت.
  • در صورت امکان، بازیکنان باید از خال آغازگر کارت بکشند. اگر در دور اول مشخص کردن خال حکم همه ی بازیکنان بگویند پاس، دست دهنده نباید تعویض کارت انجام دهد.
  • درضمن اگر این اتفاق افتاد، دیگر خال کارت بالای بسته کارت های‌ باقی‌مانده را نمی‌توان بـه عنوان خال حکم تعیین کرد.
  • اگر در دور دوم مشخص کردن خال حکم هم همه بازیکنان بگویند پاس، دستدهنده باید خال حکم را مشخص کند. بـه اینکار، چسبیدن بـه دست دهنده می‌گویند.
  • یک دست کشاورز یعنی وقتی کـه بـه یک بازیکن فقط کارت های‌ ۱۰ و ۹ داده شود. دراین صورت باید کارت ها را جمع کرده بـه هم ریخت و دوباره دست داد.

 

بیشتر بخوانید:
آموزش ۲۰ بازی جذاب و پرطرفدار پاسور
آشنایی با همه اصطلاحات پاسور

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

پنج × سه =