تاریخ و فرهنگ بازیترسناکتیمیجناییتاریخچه بازی مافیا: سرگذشت شگفت انگیز مافیا در روسیه، امریکا و ایران

۱۴۰۰-۰۷-۲۹ ۲:۰۷به قلم بازیکوش0
https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2020/09/Criminal.jpg

مافیا اصالتاً یک بازی روسی است و برای بررسی تاریخچه آن، باید فضای خاص سیاسی و فرهنگی شوروی در دمادم فروپاشی در دهه نود میلادی را به خوبی تجسم کرد. به عنوان یک بازی دورهمی که تکرارپذیری بسیار بالایی دارد و معمولاً بازیکنان پس از مدتی به آن اعتیاد پیدا می کنند، بررسی تاریخچه مافیا...

مافیا اصالتاً یک بازی روسی است و برای بررسی تاریخچه آن، باید فضای خاص سیاسی و فرهنگی شوروی در دمادم فروپاشی در دهه نود میلادی را به خوبی تجسم کرد. به عنوان یک بازی دورهمی که تکرارپذیری بسیار بالایی دارد و معمولاً بازیکنان پس از مدتی به آن اعتیاد پیدا می کنند، بررسی تاریخچه مافیا و نحوه شکل گیری این بازی خالی از جذابیت نیست. مخصوصاً که بدانیم این بازی که تِم سیاسی و اجتماعی دارد، در یک برهه تاریخی حساس از کشور روسیه و آن هم توسط یک روانشناس و به صورت دانشگاهی ابداع شده است. با این ذهنیت در ادامه با تاریخچه بازی مافیا با ما همراه باشید:

تاریخچه بازی مافیا

تاریخچه بازی مافیا تاریخ مافیا عکس مافیا

 

تاریخچه مافیا در جهان

پیدایش بازی مافیا به بهار سال ۱۹۸۶ بازمی‌گردد. زمانی که یک دانشجوی روانشناسی به نام دیمیتری دیویدف ایده اولیه بازی را در دانشگاه مرکزی مسکو ارائه و اجرا کرد و از آن پس بازی برای سرگرمی در خوابگاهای دانشکده بین دانشجویان استفاده می‌شد. نکته جالب توجه این است که ظهور این بازی جاسوسی‌مانند، در واپسین سال‌های حکومت شوروی سابق و نزدیک به فروپاشی این ابرقدرت بوده است. شاید دلیل اصلی گسترش این بازی و عدم جلوگیری از انتشار آن (با توجه به سختگیری‌های مرسوم در حکومت شوروی)، همین تزلزل حکومت بوده است.

با استقبالی که از بازی مافیا شد این بازی به سرعت در کلاس های درس، راهروها و اردوهای دانشکده و سپس بین سایر مؤسسات آموزشی و دانشکده‌های دیگر گسترش یافت. دیمیتری دیویدف پس از فارغ‌التحصیلی در رشته روانشناسی، در همان دانشکده روانشناسی دانشگاه مرکزی مسکو مشغول تدریس شد و این فرصت مناسبی بود که به بسط و توسعه این بازی بپردازد و در این فرصت این بازی برای دانشجویان بورسیه‌شده در مسکو نیز آموزش داده شد و این آغازی بود برای جهانی شدن این بازی.

گسترش سریع و محبوبیت فوق‌العاده این بازی در بین دانشجویان و خواص باعث شد که حتی یک مجموعه تلویزیونی در کشور ایتالیا به نام «هشت پا» ساخته شود که در آن یک کمیسر پلیس به مبارزه با مافیای سیسیلی میپردازد.
در بررسی تاریخچه بازی مافیا می‌خوانیم:

♦ در سال ۱۹۹۶ برای اولین بار شاهد ظهور صفحات وب در اینترنت از این بازی توسط سایت مجارستانی mensa بوده‌ایم.

♦ در سال ۱۹۹۷ شخصی به نام اندرو پولتکین (Andrew Plotkin) با تغییراتی در این بازی و شبیه‌سازی نقش‌های مافیا و شهروند به گرگینه و روستایی، بازی «گرگینه» (werewolf) را ساخت که دستورالعمل آن تا حد بسیاری شبیه بازی دیمیتری دیویدف بود. بعد ها از بازی werewolf در امریکا استقبال بیشتر شد. گرگینه ها در اصل افرادی بودند که در روز به صورت روستایی عادی بودند و در شب تبدیل به گرگ میشدند.

♦ در سال ۱۹۹۸ کالینینگراد که مدرسه عالی وزارت امور داخلی روسیه هست یک دوره visual psychodiagnostics به عنوان دوره کمک آموزشی برگزار کرد که بر پایه بازی مافیا بود که هدف از آن توسعه توانایی‌های دانش‌آموختگان در استفاده از زبان بدن برای تسلط بر گفتار و مطالعه بر روی سیگنال‌های غیرشفاهی در قالب بازی و تفریح بود.

♦ در ژانویه سال ۱۹۹۹ یک دانشجوی دیگر از دانشگاه دولتی مسکو به نام alexi trasov اولین وبسایت رسمی بازی مافیا را تاسیس نمود که alexi از افرادی هست که سهم بسزایی در علمی تر شدن این بازی و ظهور نقش های جدید در این بازی شده است.

ورود بازی مافیا به دنیای رسانه

بعد ها وبسایت alexi trasov به وبسایت معروف mafiaonline.net تغییر یافت.

♦ در سال ۲۰۰۵ فیلم «گریه گرگ» بر اساس بازی گرگینه که خود بر پایه بازی مافیا است ساخته شد.

♦ در سال ۲۰۰۶ فیلم «بازی قتل» بر اساس این بازی در سینماها اکران شد.

♦ در سال ۲۰۱۰ ادوارد اسلیکیان (edvard aslikyan) کتابی با عنوان «مافیا» منتشر کرد که شامل قوانین و تاکتیک‌ها، اصول و استراتژی‌های بازی بود. آسلیکیان از جمله افرادی بود که دیدی خاص به این بازی داشت و معتقد بود بسیاری از قسمت های این بازی دارای استراتژی ها و اصول مشخص شده ای برای برد است (محتوای کتاب را می‌توانید اینجا ببینید).

این اقبال عمومی نسبت به مافیا موجب شد که وبسایت معتبر about.com این بازی را جزو پنجاه بازی برتر تاریخی و فرهنگی از سال ۱۸۰۰ تا کنون معرفی کند. هم‌اکنون در کشور های بسیاری از جمله روسیه، بلاروس، آذربایجان ، قزاقستان و چین اقدامات فراوانی برای راه‌اندازی سالن‌ها و باشگاه‌های مخصوص برای انجام این بازی لذت بخش و گروهی انجام شده است.

 

تاریخچه «اسکربل»: اقبال بلند یا استحقاق؟

 

تاریخچه بازی مافیا در ایران

درباره تاریخچه بازی مافیا در ایران برخلاف تصور بسیاری از مردم که گمان می‌کنند این بازی به تازگی به ایران راه یافته است، باید گفت این بازی از ابتدای دهه هشتاد وارد ایران شد. آن‌طور که دکتر شروین وکیلی، پژوهشگر و جامعه‌شناس در لایو اینستاگرامی با مدیران گروه باهمزی می‌گوید، او و دوستانش با اهدافی پژوهشی بازی مافیا را در اوایل دهه هشتاد در کانون مردم‌نهاد خورشید بازی می‌کردند. با این حال مشخص نیست که ورود بازی به ایران، دقیقاً توسط چه کسی اتفاق افتاده است. البته به دلیل جوّ خاص جامعه آن زمان، این بازی در دهه هشتاد عمومیت نیافت و صرفاً به طور مخفیانه، حتی بعضاً در اتوبوس و حین سفر انجام می‌شده است. بدین‌ترتیب تاریخچه بازی مافیا به طور مستقل در ایران نیز قابل واکاوی و بررسی است و ارزش مطالعه مستقل دارد.
در واقع پس از ورود مافیا به ایران، رفته رفته مانند سایر نقاط دنیا بازی در خوابگاه‌های دانشجویی رواج یافت. با این حال هنوز به عنوان یک بازی عمومی که در کافه‌ها یا رسانه‌ها انجام شود، عمومیت نداشته است. ظاهراً در سال ۱۳۸۷ نخستین بار این بازی به مسنجر بیلوکس وارد شد و در اتاق های گفت‌وگوی این مسنجر بین افراد به صورت غیرحضوری بازی می‌شده است. در اوایل این بازی را به عنوان «دزد و پلیس» نیز می‌شناختند.

در سال ۱۳۸۸ وبسایت bamdadi.com در مورد این بازی مطالب در حد معرفی بازی به صورت بازی دزد و پلیس را نوشت. گفته می‌شود این سرآغازی برای معرفی این بازی از طریق دنیای مجازی به مخاطبان و علاقه‌مندان فارسی زبان بوده است. در سال ۱۳۸۹ این بازی وارد مسنجر ریدکال شد و در آنجا استقبال زیادی از این بازی شد و میتوان به جرئت گفت جمعیتی بالغ بر ۱۰۰۰ نفر از سراسر ایران با این بازی آشنا شدند.

پس از انتشار اولین نسخه‌های ایرانی این بازی و برگزاری گسترده رویدادهای عمومی (که با بازی دیوان از سال ۹۵ آغاز شد) روز به روز به بازیکنان، طرفداران و البته مخالفان این سبک از بازی‌ها افزوده شد.

 

 

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

4 × دو =