https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2021/04/Untitled-5555-2.jpg

بازی اوستا منه چورک چورک یک بازی آذری است که همانند بازی مافیا دارای یک گرداننده است. با اینکه اصل بازی مبتنی بر توانایی بدنی و نیروی جسمانی است، ولی ذکاوت بازیکنان در پنهان‌کاری و فریب دادن دیگران نیز از جمله مهارت‌های ذهنی بازی است. البته در این بازی به دلیل خشونت احتمالی، گرداننده نقش...

بازی اوستا منه چورک چورک یک بازی آذری است که همانند بازی مافیا دارای یک گرداننده است. با اینکه اصل بازی مبتنی بر توانایی بدنی و نیروی جسمانی است، ولی ذکاوت بازیکنان در پنهان‌کاری و فریب دادن دیگران نیز از جمله مهارت‌های ذهنی بازی است. البته در این بازی به دلیل خشونت احتمالی، گرداننده نقش مهمی دارد و باید تا حد ممکن بر روند بازی نظارت کافی داشته باشد.

مشخصات بازی

تعداد بازیکنان: ۵ تا ۲۰ نفر

رده سنی: +۵

مدت زمان بازی: ۱۵-۳۰

هدف بازی: تقویت هوش و چابکی

 

چطور بازی کنیم؟

در آغاز بازی معمولا یک نفر به عنوان استاد (اوستا) یا رئیس یک سنگ کوچک به دست می‌گیرد و بازیکنان در یک صف می‌ایستند و دست‌هایشان را پشت خود قرار می‌دهند.

بازی اوستا منه
نحوه ایستادن بازیکنان و گرداننده در بازی اوستا منه چورک چورک

 

اوستا دست خود را به ترتیب روی دست تک‌تک بازیکنان می‌گذارد تا اینکه سنگ را در دست یکی از آنها بگذارد.

این کار را باید به نحوی انجام شود که بقیه بازیکنان نفهمند و کسی که سنگ را در دست دارد باید به نحوی رفتار کند که کسی متوجه نشود. حالا قبل از اینکه بقیه بفهمند، باید زود از صف خارج شود و خود را به جایی که قبلا در محوطه بازی مشخص شده است برساند. اگر قبل از رسیدن به محل مورد نظر، بقیه بازیکنان او را بگیرند، آنقدر او را می‌زنند (البته به شوخی و با ملایمت) تا اینکه اوستا بگوید بس است و بازی از اول اجرا می‌شود.

اگر بازیکن موفق شد و خود را به محل مورد نظر رساندن در این صورت بازی باید از نو شروع شود و اوستا مجدداً سنگ را در دست بازیکنان بگذارد.

 

منبع: کتاب بازی‌های بومی محلی شمال غرب ایران، فصل دوم، ص۳۵.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

شانزده + 19 =