https://bazikoosh.com/wp-content/uploads/2021/01/lion1-1.jpg

بازی شیر و پلنگ یک بازی اصالتاً ایرانی است که کودکان آن را در کوچه پس‌کوچه‌های شهر انجام می‌دهند. چیزی بین هفت‌سنگ و وسطی. این بازی بسیار مهیج و پرتحرک است و با توجه به ویژگی نقش‌آفرینی و نقش مخفی، می‌توان آن را رقیب خوبی برای بازی‌های پیچیده مدرن به شمار آورد. پرفروش‌ترین بازی مدرن...

بازی شیر و پلنگ یک بازی اصالتاً ایرانی است که کودکان آن را در کوچه پس‌کوچه‌های شهر انجام می‌دهند. چیزی بین هفت‌سنگ و وسطی. این بازی بسیار مهیج و پرتحرک است و با توجه به ویژگی نقش‌آفرینی و نقش مخفی، می‌توان آن را رقیب خوبی برای بازی‌های پیچیده مدرن به شمار آورد.

ملزومات

یک عدد توپ پلاستیکی یا بادی

خودکار و کاغذ

برای نسخه خارجی، یک بطری خالی و چند تخم مرغ (ترجیحاً تاریخ گذشته)

دستورالعمل

بازی شیر و پلنگ که نام دیگر آن «بزنه بزنه» است، با بیشتر از چهار نفر انجام می‌شود. همه در محیط باز جمع می‌شوند و یک نفر، به عنوان «راهنما» انتخاب می‌شود (در نسخه خارجی، کار راهنما را با قرعه‌کشی بطری انجام می‌دهند).

راهنما برای هر کدام از بازیکنان اسم یک حیوان را به عنوان لقب در نظر می‌گیرد (مثلاً شیر، پلنگ، ببر و… ) و به طور پنهانی لقب را به خود آن بازیکن اعلام می‌کند و اسامی را همراه با القاب روی کاغذ می‌نویسد. حالا هر کس فقط لقب خودش را می‌داند.

اکنون همه بازیکن‌ها خم می‌شوند و دورتادور هم انگشت سبابه‌شان را روی یک توپ وسط زمین می‌گذارند. راهنما با صدای بلند می‌گوید: «بزنه بزنه… اسب آبی». حالا بازیکنی که لقبش اسب آبی است، باید توپ را بردارد و بقیه بازیکن‌ها را که در حال فرار هستند نشانه بگیرد و بزند. ‌وقتی بازیکن‌ها به انتهای زمین برسند، دیگر اسب آبی حق پرتاب ندارد.

 امتیازشماری

اگر توپ به هیچ‌کس نخورد، اسب آبی یک امتیاز منفی می‌‌گیرد. ولی اگر بتواند یک نفر یا بیشتر را هدف بگیرد، اون افراد منفی می‌گیرند و اسب آبی به تعدادشان مثبت می‌گیرد.
راهنما، همه امتیازات را در برگ اسامی یادداشت می‌کند و در دور بعد اسم نفر بعد را می‌خواند تا اسامی تمام شود و امتیازشماری شود.

تفاوت نسخه ایرانی و خارجی

در منابع آمده که این بازی، اصالت خراسانی دارد. مشخص نیست این گروه امریکایی بازی را از ایرانی‌ها یاد گرفتند یا از قبل داشتند یا خودشان ابداع کردند. ولی خب با حذف راهنما، بازی را راحت‌تر کردند و با اضافه کردن تخم‌مرغ به جای توپ، سیستم امتیازشماری را به سیستم پاداش/تنبیه مستقیم و سریع تبدیل کردند😅

حتما بازی را امتحان کنید و از تجربه‌ خود برایمان بنویسید. اگر هم قبلاً بازی را انجام دادید، نظرتان را در کامنت برای ما بنویسید🤩🌼

  • برای دیدن بازی شیر و پلنگ در صفحه بازیکوش اینجا را کلیک کنید.

 

 

سفارش بازی اسکربل

 

مطالب مرتبط:

بازی ایرانی محلی دال پلان

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمت های مورد نیاز علامت گذاری شده است *

17 − سه =